Når kjerringa er hest

Det er ikke alltid jeg er lat, og jeg liker kroppsarbeid, særlig når jeg kan jobbe alene.

Da vi kom ut på hytta i vår, så vi at e-verket hadde vært her med motorsagene sine. Med ujevne mellomrom sjekker de at ledningene deres (- og våre) og trærne ikke kommer i konflikt med hverandre. Der de mener trærne truer ledningene, hugger de ned for fote.

Noen ganger er vi takknemlige for at de hugger trær for oss aldeles gratis. Denne gangen oppfattet vi det mest som rot. De rydder nemlig ikke opp etter seg, dette e-verket. Det må vi gjøre selv. Hos oss hadde de kappet 3- 4 furuer og ei bjørk. Restene var et sørgelig syn.

Vi burde selvfølgelig ryddet opp med en gang, men sånn er ikke vi skrudd sammen. Først skulle det somres, – ikke jobbes. Dessuten lå både stokker, kvist og kvas fint der de lå nede i skråningen. Det er tungt arbeid å dra svære grener og løfte stokker, og den slags gidder jeg ikke når sola skinner og det er varmt.

I dag regnet det, og til søndag reiser vi hjem. Ingen flere unnskyldnigner, altså. Da Thv dro til byen for å ordne ditt og datt, hev jeg meg i jobben. Jeg trodde det skulle være fort gjort, så jeg tok ikke på meg arbeidstøy, – som vanlig! Dagens dusj lå foran meg, og jeg svinset rundt i min lille, hvite badekåpe. Det kunne vel ikke gjøre noe? Ni turer der kjerringa var hest, ble det, – og tre middels tømmerstokker ble løftet og gjort klar for oppkapping. Da jeg så nedover meg selv etterpå, lurte jeg på om badekåpa mi noen gang vil bli ren igjen. Det jeg liker med kroppsarbeid, er at det aldri blir mer slitsomt enn at det er deilig. Pulsen slår, jeg puster og peser, svetten siler, – men fordi jeg bare gjør det jeg skal, blir det aldri for mye.

Det beste var likevel å dusje i varmt vann ute i regnværet etter at jobben var gjort.

9 responses to “Når kjerringa er hest

  1. Typisk! Sånn er jeg også, …skal bare og så videre. Mange oppvasker er tatt og vegger er malt i badekåpe, for å si det sånn…

    • Jeg deler frokostbord med en som synes at jeg er en tulling når det gjelder arbeidstøy. Hver gang tror jeg det skal gå bra, – og hver gang blir jeg svikta i troa. Nå får vi se om jeg får den hvite hvit igjen.

  2. Åh hvor jeg kender det🙂

  3. Skal bare ja.
    Er da arbeidet er artigst, man får gjort en masse og man koser seg med puskinga. Får en sånn god følelse i kropp og sinn🙂
    «Arvet» godt arbeidstøy fra en tidligere arbeidsplass, og det kommer på når det er antydning til kroppsarbeid. Det lærte jeg som praktikant en sommer i 17 – 18 års alderen.
    De hadde de kalvtunge kvigene (kyr som ikke har hatt kalv enda) gående sammen med melkekyrne på skogsbeite. Om kvelden mangla ei av kvigene. Vi ut og lete. Granskog og ravinelandskap er et himmerike for kalvende kviger å stikke seg bort i. Gardkjerringa, «Marthe», skulle i selskap, og hadde kledd på seg en ny fin sommerdrakt i tynt, fint bommullsstoff med langt sidt skjørt og matchende bluse. Det hefta ikke, for hun var med og leita, kunne ikke la kviga gå aleine slik. Vi regna med at hun lå et sted og kalva. Kviga sto og slikka rein kalven når vi fant dem. Marthe tok den nyfødte kalven og sprang heim med den, mens vi andre fikk arbeidet med å få med oss den nybære kua. Hverken Marthe eller drakten så ut der hun kom med den våte kalven over skuldrene med navlestrengen hengende nedover fronten på blusen. Var nesten som en bibelsk scene med fårehyrden som kommer bærende med et lam til stallen. Kjerringa kom seg i selskap, men uten den fine nye sommerdrakten, den sto ikke til å redde hverken av vaskemaskin eller sydame.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om ord på veien</a

  4. Ja det er forunderligt så snavset naturen er! Men det er jo også derfor de gamle vidste at bruge naturens materialer, så man fik noget der var (nogenlunde) rent.
    Hvis badekåben er det værd, så kan du lægge den i blød og vaske den med «Radion» flydende vaskemiddel (eller et andet flydende vaskemiddel, Omo Color eller lignende).

    Jeg fik alle Maltes (min søns) jord-farvede fodboldtrøjer helt hvide igen🙂

  5. Tilbaketråkk: Siste krampetrekninger | Livet leker

Legg igjen en kommentar

