Tenk å ha så lang ferie

Vi lærere har veldig, veldig lang ferie. Det er superdeilig. Du synes sikkert også jeg er heldig, og da skal du vite at jeg er fullt klar over hvor priviligert jeg er. Du vet selvfølgelig at alle de ekstra dagene jeg har fri om sommeren er jobbet inn i løpet av vinteren, – men det hjelper ikke. Det er helt og aldeles fantastisk å ha så lenge fri.

Nå som sommeren går mot slutten, merker vi ekstra godt at ikke alle har det som oss. På hyttene rundt oss har de fleste reist hjem for å jobbe. De kommer nok tilbake til helga, men nå er det stille og rolig. Vi pleier også å reise tilbake til byen 1. august. I år har vi bestemt oss for å trekke det ut en uke ekstra. På denne tida pleier vi gjerne å reise en tur til Danmark. Heller ikke det orker vi i år.

Været har også vært på vår side denne uka. Hver morgen har vi våknet opp til sol og stekende varme. Da er det fint å ro en tur på vannet. Det har ikke blitt så mange turene, men vi har i hvert fall vært ute oftere enn tidligere. En dag traff vi plutselig fetter Carl der ute. Han føk forbi på et seil.

Store deler av familien vår har vinterhovedkvarter i Oslo. Det betyr at det blir sparsomt med treff i løpet av vinteren. Takket være vår lange sommerferie, får vi anledning til å pleie familieforholdene om sommeren.

I går syklet jeg ut i verden for å spise lunsj med hyggelige venninner. Noen byvenner har også hytte her på våre kanter. De andre setter vi på vent i juli måned. Sånn må det være. Når vi kommer ut hit på hytta, er det som å flytte inn i en liten landsby. Alle som var her i fjor, kommer tilbake. Da skal det hilses og prates. Vinterens nyheter skal deles over en middag eller tre, – og sånn går nå ferien. Vi får bare håpe bymenneskene ikke har glemt hvem vi er når vi returnerer.

Det er utrolig mange hytter i vår kommune og i nabokommunen Hvaler. Her på våre kanter var hytter også noe for folk flest. På 1950-tallet var det ganske lett å få leie en tomt, – og så satte man opp ei lita, enkel bu til sommerbruk. De enkel buene er det langt mellom nå. Med den gode økonomien følger også flotte hytter. De kommer i alle varianter, nye og gamle. Noen velger den romantiske stilen, – andre vil ha det mer moderne. De siste årene blir mange hytter bygd i moderne, nærmest vedlikeholdsfrie materialer: furu, gran og sten er byttet ut med lerk, aluminium og zink.

Akkurat nå er klokka halv åtte. Det er tirsdag, tror jeg, – og jeg har satt meg inne for å kombinere Dagsrevyen med litt postkortblogging. Kveldssola fyller hele hytta og verandaen utenfor. Det lukter grilla lam. Thv ordner litt middag: Grilla skiver av lammestek, tomatsalat med sitron og ei skive brød. Etterpå skal vi rusle en tur opp til kusinen og fetteren for å se på den sist ankomne feriegjesten, ei bitte, lita jente som akkurat har lært å gå. Kanskje vi tar et bad på veien hjem.

Jepp, – vi er jaggu heldige.

11 responses to “Tenk å ha så lang ferie

  1. Holger Clemmen Andersen

    Det var da trist, at I ikke kommer til Danmark.
    Jeg har været i Københavnsområdet en lille uges tid, og jeg bliver her nok 3 uger endnu.
    Jeg har jo mine grunde, ved du.🙂

    • Vi pleier jo veldig ofte å ta en tur til København i begynnelse av august. Nå er det så strålende vær her i Fredrikstad, at vi prioriterer hytta og strandliv en stund til. Man skal aldri si aldri. VI har ferie i ennå to uker. Blir vi rastløse kan det hende vi hiver oss i bilen, – men jeg tviler. Kos deg med jentene dine, Holger. Jeg finner forresten ikke noen reisebrev fra august hos deg.

  2. Det må være så dejligt med et hytteliv som jeres !
    Og tro mig, jeg synes jer skolelærere har fortjent jeres lange ferie !

    • Det er vanskelig å si at vi som bor her oppe i nord fortjener det vi får. Miri. Vi har jo absolutt alt. Men jeg er veldig glad for at jeg kan komprimere arbeidsåret mitt på denne måten. Det er fantastisk å ha så lang ferie. Man får en ro som det tar tid å finne.

  3. Jeg unner deg den lange ferien, Hege. Og skjønner godt dere utvider en uke ekstra på hytta, med det nydelig sommerværet vi har nå.
    Sjøl har jeg bare 3 uker ferie på sommeren. Noen ganger har jeg delt opp 1 uke, jobbe litt, så 2 uker. Det funker dårlig. Trenger 3 uker sammenhengende for å koble jobb av, og siden på igjen.
    Jeg nyyyter Vestfolddager og -netter slik vi har de nå. Likevel setter jeg nesa mot København til uka. – Byen i mitt hjerte.

    • Tre uker er lite, Elisabeth. Det er en uke til å lande, en uke til ro og en uke til å forberede seg på at det braker løs igjen. Vi rekker faktisk å glede oss til å begynne å jobbe igjen. Det skal blir deilig.

  4. Det lyder fuldstændig vidunderligt. Wow – sikken et liv.
    Og jeg grinede højt, da fætter Carl lige fløj forbi…. sikken en trafik der åbenbart er på havet. LOL
    Det er også et smukt billede af den lille havfrue. Jaja, man synes jo næsten at man genkender hende!

    • Fetter Carl er en friskus, og du skal vite at han faktisk er nær 60 år gammel. Desto mer imponerende. Og så er han far til havfruen.

  5. Ja, I er heldige at have en lang sommerferie, og jeg kan forstå, I nyder den fuldtud!
    Jeg håber, I kommer til København i løbet af efteråret eller vinteren, så vi kan arrangere et blogtræf, når I nu ikke kommer i august.

    • Det blir nok en Københavntur i høst, Madame. En mulighet er i høstferien i uke 40. En annen er at jeg reiser alene en helg, muligens allerede i september. Thv skal på et par utenlandsturer uten meg, og jeg har vurdert å gjøre noe på egen hånd for en gangs skyld.

Legg igjen en kommentar

