Fra stille til storm

Vi har tilbragt store deler av det siste døgnet foran TV her på hytta. Rett etter at det smalt i Oslo, var vi på plass. Marthe er på besøk, og Henrik var kjapp til å melde at han var trygg i Oslo. I dag er han på jobb, og det er nok mange av hans pleietrengende brukere som har hatt behov for å prate.

Samtidig med at sendingene fra regjeringskvartalet, rullet den ufattelige beskjeden over skjermen: Skudd løsnet på Utøya. Fra da av fikk vi med oss hvert ufattelige ord fram til klokka var to om natta.

Vi la oss til å sove i noe som skulle vise seg bare å være begynnelsen på et aksellererende mareritt. Da vi sto opp i morges, fortsatte vi å stirre på skjermen: Sju bekreftet døde i regjeringskvartalet, 85 ungdommer skutt på Utøya – og fortsatt er noen savnet. 6 – 700 ungdommer på sommerleir. En bevepnet mann i politiuniform. Utøya er ei lita øy, nærmest en holme, og der var disse ungene fanget, alene med den falske politimannen i 1 1/2 time. De løp og gjemte seg i busk og kratt, under stener og bak knauser. Noen la på svøm bort fra øya. Hele tida gikk pistolmannen målrettet rundt og skjøt så mange som mulig. Nærmere begrepet terror kommer man ikke, og alt for mange ble værende på Utøya. De kommer aldri hjem igjen.

Jeg lar meg ikke lett bevege, men dette døgnet har gjort meg helt syk. Etter timer foran skjermen, kjente vi oss så nedtrykte og deprimerte at det rett og slett ikke var fornuftig å fortsette på samme måte. Vi slo av TV. Thv dro av sted for å hjelpe broren sin med noe praktisk, og Marthe og jeg tok med oss Hana på rotur.

Det var ikke for å glemme noe at vi løsrev oss, mer for å bevege oss litt og trekke frisk luft. Å glemme var dessuten en umulighet. På vei ned til båten hørte vi ingen snakke om noe annet enn det som har skjedd, og ute på sjøen rodde vi langs land og så flagg etter flagg henge på halv stang. Jeg tror ingen i Norge har det bra i dag.

Vi dro ut i stille, overskyet vær, og vi rodde ganske langt i dag. På vei hjem, på utsiden av Slevikkilen, ble vi overrasket av en plutselig sterk vind og bøtter med vann fra himmelen. Noen storm var det ikke, men det blåste nok til at det kostet meg litt å ro. Etter noen minutter midt i ei klissbløt vindrosse, roet det seg, og vi rodde hjem igjen.

Da vi gikk opp fjellet til hytta vår, skinte sola igjen.

12 responses to “Fra stille til storm

  1. Akkurat det samme har vi gjort, ingenting annet enn sett nyheter og tenkt tanker. I kveld dro vi og hyttenaboene våre til marinaen og spiste middag, prøvde tenke andre tanker men det var jo umulig.

    • Det er faktisk umulig, og sånn vil det bli i lang tid framover. Jeg tror vi kommer til å ha det som har skjedd langt framme i hodet og ytterst i følelsene i lang, lang tid framover.

  2. Det er så svært at forstå, og dagen her har også været stille, mens fjernsynet fortalte om det ufattelige, indtil arbejdet krævede min opmærksomhed.

    • Her hos oss preger det hvert eneste minutt hos hvert eneste menneske, Lene. Fjernsynet står på døgnet rundt, det flagges på halv stand over alt og vi kan verken tenke på eller snakke om noe annet enn akkurat dette. Jeg tror det vil være med oss lenge, lenge.

  3. Flagg etter flagg på halv stang på hyttene her ute også, og en helt uvirkelig stemning. Jeg har aldri trengt et rensende kveldsbad mer enn jeg gjorde i kveld.

    • Jeg kjenner at jeg føler meg verre i dag enn jeg gjorde på lørdag, og jeg tenker at dette er så voldsomt at vi må ta noen grep for å ikke bli kollektivt deprimerte. Det er bare ikke lett med bildene fra Utøya på netthinna.

  4. Det er så frygteligt, at jeg slet ikke kan begribe det.

  5. Midt i al sorgen må det være en trøst, at også det officielle Norge reagerer som det gør; ‘uhysterisk’ som det blev betegnet i en dansk avis.

Legg igjen en kommentar

