Fin, fin gjest – den beste

Mine yngre venner sier at de gruer seg til barna flytter hjemmefra. De skjønner ikke hva de skal gjøre da, og de er overbevist om at de vil savne dem noe fryktelig. Det gjør ikke jeg. Thv og jeg var kjærester og hadde det fint før vi fikk barn, og vi har det fint alene nå også. Jeg savner ikke ungene mine, – men jeg er var. Veldig var på hvordan de har det. Når vi snakker på telefonen, kjenner jeg at jeg lytter på en helt annen måte enn når jeg snakker med andre. Jeg hører hva de sier, men jeg forsøker også å føle tonefallet, stemningen og humøret. Det hender nok at jeg i moderlig bekymring overtolker, men Henrik sa en gang at det var da pokker som jeg fikk med meg alle nyanser bare ved å snakke med ham.

Det er bare hvis jeg skjønner at de ikke har det bra, at jeg savner. Da setter alle mammegenene inn, og jeg får ikke rast eller ro før jeg vet at det har ordnet seg. Har de det bra, kan de være omtrent hvor de vil for meg.

Begge våre bor i Oslo. Den ene jobber, den andre studerer og jobber. Begge to har samboere, mange gode venner og et liv fylt med aktiviteter. Det var vel omtrent sånn vi håpet det skulle gå for dem da vi startet prosjekt barn for 26 år siden. Jo mindre de trenger oss, jo bedre er det. Vi ser hverandre ikke særlig ofte, og det er også greit. Desto hyggeligere er det når de kommer på besøk. Nå er Marthe her, og det kjenner jeg at jeg trengte. Det er veldig fint å være mamma til voksne barn.

8 responses to “Fin, fin gjest – den beste

  1. Enig, heeelt enig. Her er også datteren for noen dager, deretter en tur hjem, så tilbake, og så videre. Akkurat om da hun var halvannet år og begynte å oppdage verden. Den gangen trippet hun 2-3 meter unna og vips tilbake til mammas trygghet, nå går det i mange mil 🙂

  2. Jeg er fuldstændig enig med dig, Hege. Min datter skal nok fortælle, hvis noget er galt, men med min søn derimod må jeg lytte mig frem 🙂 Mine bor i København, så vi ser dem heller ikke ofte, og som du har jeg datteren på besøg nu, det er godt. God weekend til jer.

    • Vi har det nok sånn alle, Lene. Min sønn er heller ikke av det mest pratsomme slaget, – men jeg får nå svar når jeg spør, – så jeg spør. 🙂

  3. Syns også det er fint å være mamma til voksne barn.
    Pussig. Jeg blogget akkurat om noe liknende i dag Hege. Denne høsten er første for patriarken og meg uten noen av barna boende hjemme.

    God hyttehelg ønskes deg!

  4. Kære Hege, jeg kom straks til at tænke på jer, da jeg hørte om de skrækkelige ting, der er sket i og uden for Oslo. Håber alt er vel …

    • Takk for det, Madame. VI har det fint. Vi sitter på hytta og følger med på NRK og på Facebook. Marthe er her hos oss, og Henrik er trygg. Alle vi kjenner i Oslo har på en eller annen måte hørt den forferdelige eksplosjonen. Det verste er likevel ikke Oslo, men det som har skjedd på Utøya, på Arbeiderpartiets tradisjonelle sommerleir. 700 ungdommer har gjemt seg i frykt for en mann kledd i politiuniform, og han har skutt på dem. De må ha hatt det aldeles forferdelig.

Legg igjen en kommentar

