Lunsj i kveldssol

Vi har hatt femten hyttenaboer på lunsj i dag, sytten med Thv og meg, yngstemann ti år, – eldstemann 84, og selv om vi begynte klokka to, ble det kvelden før sistemann styrte ned fjellet. Heldig for oss at vi har så hyggelige naboer. Det fine med sånne sommervenner er at alt går i langsomt tempo. Siden man bare er naboer en måneds tid i året, tar det i prinsippet tolv ganger så lang tid å bli like godt kjent som man er med sine naboer i byen. Det er litt fint, det der.

Nå skal det sies at mange av våre hyttenaboer er gamle kjente, flere av dem er sogar veldig nær familie. Andre tilhører, som oss, andre generasjon Oksrødboere, og foreldrene våre møttes på samme måte som vi har gjort her hos oss i dag.

Menyen i dag sto på Stjerneskudd. Det er en fin lunsjrett, – og lettvint. Det meste kunne lages i stand på forhånd. Først da gjestene ankom startet jeg danderingen av smørbrødene. Det er litt synd at jeg glemte å ta bilde av samlebåndet jeg laget for masseproduksjon av de danske smørrebrød. Det kan bli lenge til neste gang jeg skal lage så mange på en gang.

Svensken hadde som vanlig med de små, lekre svenskenubbene. Han er generøs, den karen. Nubbene får alltid ben å gå på, – men vår danske Aalborg ble heller ikke forbigått. Det gikk bra. Ingen ble fulle og gærne. Det skulle tatt seg ut midt i solsteka.


I dagens forsamling er det nok Thv og jeg som har den lengste ferien. Likevel er vi ofte de tregeste til å invitere til lag. Vi liker jo å ha gjester, og matlaging er sjelden negativt, men dagene bare flyr av sted og lever sitt eget liv. Vi er ofte mer selskapelige inne i byen om vinteren, når vi har det travelt og egentlig ikke orker noe. Men i dag ble det altså lag.

Oppvaska etter en sånn fest er formidabel, men der er vi flinke, Thv og jeg. Vi lar den rett og slett stå – til i morgen. Det er ingen grunn til å vaske opp sent på kvelden når man kan ligge i sofaen og sløve i stedet. Promille har vi også, – om enn lav, men man får bruke de unnskyldningene man har.

6 responses to “Lunsj i kveldssol

  1. Får assosiasjoner til danske frokoster så da må det ha vært hyggelig🙂

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om sau i by’n

    • Danskene er gode på de derre frokostene sine. Kamelryttersken, – og jeg adopterer det gjerne. Når vi har julebord med kollegene, har de julefrokost, når vi inviterer venner på påskefest, har de påskefrokost. Det fine med fest om dagen er at kvelden fortsatt er urørt. Jeg synes ofte fester har en tendens til å bli for sene, og så går det utover dagen derpå. En lunsj gir meg både fest og så hele kvelden fri. Det liker jeg.

  2. Ser ut som en sommerlunsj etter min gane. Mmm..

    • Kanskje jeg skulle starte kafe, Elisabeth? Kafe Toppen, kunne den hete, – og så kunne jeg servere Stjerneskudd og bærkake til lunsj. Jeg har plass til fire bord ute og to inne, og Thv kunne være kelner og stå i oppvaska. Det hadde vært moro, – og så kunne du kommet for å spise.

  3. Det er nemlig rigtigt at det tager længere tid at indhente 12 måneder! Der gives ingen nem opskrift på hvordan man gør, men det kræver venlighed og åbenhed og lyst til at tale, fortælle, måske komme tæt på de følelsesmæssige højdepunkter og så alligevel holde lidt afstand. Jeg tror at de rareste øjeblikke er de, hvor man har forstået de stærke og svage sider hos gæsterne og omvendt, og hvor bekræftelse og forståelse på et højere plan end hverdagslivet kræver. Det er ikke altid at det sker, og så kan man måske føle sig lidt tom eller fortabt efter.

Legg igjen en kommentar

