Når livet leves langsomt

I dag måtte vi sette på klokka. Gårsdagen ble en orgie i sove-lenge, være inne, gjøre ikke-noe, – og da blir jeg lett litt sigen og deprimert. Min kjære lukter det på mils avstand, og det er det opp å hoppe i skikkelig tid. Det hjelper.

Ikke det at vi har vært særlig produktive i dag heller. Det handler ikke om det, – men vi kom oss i hvert fall opp. Du skjønner virkelig hvor sakte livet leves når det tar over tjue år å få opp en gardin. Jeg tuller ikke. Det tok over tjue år! På doen her på hytta har vi et lite vindu. Rett utenfor vinduet ligger kjøkkenverandaen. Det er der både vi og gjestene våre samles. Det er ikke annet å si enn at det er fri utsikt fra kjøkkenverandaen og inn til den som sitter på do, og det vinduet har altså vært uten gardin siden hytta var ny.

Er’re så nøye ‘a?

Sist Henrik var her, mer enn antydet han at det kunne være OK å sitte på potta uten at alle pratet med ham gjennom vinduet. Jålete unger! Men OK, – jeg er ikke tung å be. I hvert fall etter tjue år. Da vi var i antikvitetsbutikken forrige uke gikk jeg bereserk i tekstilkista, og jammen fant jeg ikke en liten duk som nå altså er gjenfødt som gardin. Ikke en søm måtte jeg sy. Det var bare å henge den over en streng mellom to spikre. Det var sikkert fordi det var så lettvint at det ikke tok mer enn tjue år.

Ellers har dette vært en lesedag. Jeg veksler mellom å lese historiske masteroppgaver som Marthe tipser meg om, Lansens Aldri alene og nå sist et romanmanus som vi har lånt av en nabo. Den siste teksten har utviklet seg til et rotterace. Manuset foreligger i hefter på 50 og 50 sider, og Thv og jeg leser samtidig. Det viste seg at romanen er skikkelig spennende, og da er det ikke bare, bare å lese samme bok. Jeg ligger noen få sider foran Thv, og han puster meg i nakken og lurer på om jeg ikke snart er ferdig med det heftet han vil overta. I dag gikk det sånn unna, at jeg måtte drikke meg til mot der jeg lå i solsteken.

Det er et hardt liv.

Og Pus? Takk som spør, – han har det aldeles utmerket. Det er snart ikke den krok av hytta han ikke har undersøkt. I morges forsøkte han pinadø å komme seg opp på hemsen, men ribbeveggen vi bruker som stige opp dit ble en for tøff utfordring for kattepotene. Her står han og troner midt på kjøkkenbenken. Bildet i bakgrunnen kjenner du kanskje igjen? Det er en gjengivelse av et maleri av da Volpedo kalt Den fjerde klasse. En animert versjon av det ble brukt som anslag i Bertoluccis film 1900 fra 1976. For Thv og meg representerer den filmen en slags politisk oppvåkning, – og det er derfor bildet henger på kjøkkenet her på hytta.

Så vet du det.

Nå som Pus har undersøkt de fleste horisontale flater, har han begynt å ta for seg veggene. Her har han funnet noe som lukter litt spesielt, og da må det snuses på. I fjor på denne tida kom Henrik hjem etter et halvt år i Australia, og da hadde han med en nidgave til oss. Det var denne nidgaven Pus ble så interessert i, og det endte med at jeg tok den ned så han skulle få en skikkelig snus. Det kan hende det vakte en viss gjenkjennelse, kastrert som han er.

Ellers har jeg altså lite å melde annet enn at

Life is good.

16 responses to “Når livet leves langsomt

  1. Det var dejligt at læse om jeres feriedage, Hege – og Pus har det godt, ser jeg🙂 Jeg synes, det er et smukt gardin, du har fundet til ‘det lille hus’!

    Rigtig god weekend til jer.

  2. lisbeth58bula

    Jeg er jo innom her- om ikke daglig, så jevnlig. Jeg leser om deg, kjenner deg jo ikke -in person- men litt sånn bloggekjent er jeg jo med deg og Thorvald nå. og katten. Og unga.Både de store og små. Og siden jeg er lærer sjøl så er det med sommer»deppingen» noe jeg aldri har klart å definere for min egen del, så når du foklarte det, gjenkjente jeg det- og har skjønt at jeg må også ha en PLAN for dagene! Takk for åpenbaringen!
    Det med at det bare tok 20 år å få opp en gardin må jeg si jeg satte umåtelig pris på å lese- igjen på gjenkjennelse!

  3. Her var det vi som sov til kl 12 i dag…, dvs jeg våknet et par ganger før det og var oppe cirka 11 men de to andre + Molly sov som steiner til jeg vekte dem midt på dagen. Etter det har jeg i grunnen ikke gjort så mye unntatt å gå tur og plukke de ville kantarellene, lagt opp 78 masker på pinne og drukket to glass gin tonic. Perfekt.

    • Det er jo godt å sove lenge av og til. For min del bør av og til være som i en gang i året. Jeg har ikke godt av det. Unntaket er hvis jeg har vært på rangel. Det er noe ganske annet. De kantarellene så bare lekre ut.

  4. lisbeth58bula

    Selvsagt bare det som er på blogg.. det er det som er kunsten å blogge: personlig men ikke privat. Ha en god søndag. Fulgte linken..

  5. Det er nogle skønne billeder af katten, der snuser!

  6. Gjenkjenner det med å sove lenge om morgenen. «Ikkje bra» som Dj Dan ville sagt det. Beste som fins er å stå tidlig opp, utsovet, når det er stille i huset. Se dagen komme, ha tid til lange tankerekker i freden og roden. Kaffe, aviser, rusle ut i hagen…
    Ikke vært mange slike dager enda for meg i sommer. Men snart. Bare jobbe 3 dager til.
    Fortsatt god hyttesommer, Hege.

    • Takk for det, Elisabeth. Jeg liker å sove litt lenger enn jeg gjør når jeg skal på jobb. Men ni er en fin tid å komme seg i frokosten, synes jeg.

  7. Ble da bra den gardinen? Skulle ikke tro den var 20 år?

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om Èn av millioner frihetskjempere

    • Jeg vet jo ikke om den er tjue år, Kamelryttersken. Men vi kjøpte den i en antikvitetsbutikk. Vinduet uten gardin er imidlertid tjue år.
      🙂

  8. Det var dog en vidunderlig Puselus, I har fået – tillykke med ham! Jeg har været nødt til at læse helt tilbage til hans entré i familien, og det glæder mig, at du har opgraderet bloggen til også at omfatte kat(t)egorien Kattebloging🙂

Legg igjen en kommentar

