Formødrenes stolthet på snora mi

Vil du se detaljer, trykker du på collagene.

13 responses to “Formødrenes stolthet på snora mi

  1. Nydelig!

    Ei venninne av meg har flotte broderte bittesmå brikker til å ha mellom tallerkner i dekketøyskapet. Hver brikke er brodert med hvert sitt blomstermotiv.

    Det var litt andre krav til unge frøkner for ikke så alt for mange år siden. Jeg vet ikke helt om jeg er litt lettet over det, eller om jeg syns det er litt trist.

    • Jeg har også noen sånne mellomleggsbrikker. Mine har heklekant, så vidt jeg husker. Pent er det, men jeg tror vi skal være glade for at vi ikke må stille med brudekiste lenger. Vi kan jo brodere likevel hvis vi har tid eller lyst.

  2. De kjøkkenhåndklærne er jo utrolig fine🙂
    De hadde andre krav og tid til å oppfylle dem den gang da. Litt synd at mye av den kunnskapen forsvinner med generasjonen før meg.

    • Kanskje vi skulle prøve oss, Kamelryttersken? Hvor vanskelig kan det være? Problemet er at det må være like pent på vranga, og det er det, som du ser.

  3. Akkurat sånne håndklær har jeg nederst i skuffen også. Det er selvsagt ikke fra meg, men fra moren min. Vi har også putevar og andre ting som er brodert på denne måten. Artig.

    • Jeg har kjøpt mine i en antikvitetsbutikk. Planen er å bruke dem hver dag her på hytta. Her er vi ikke så lenge, og på den måten vil de vare i mange år.

      På noen interiørblogger kan man se sånne håndklær gjort om til putevar og den slags. Selv har jeg også tenkt på å bruke dem som servietter i desember. De vil helt sikkert myke opp et julebord i hvitt og rødt.

  4. Ja, det var engang enhver landhusmoders stolthed og smukt er det stadig.
    Vore kister bærer stadig præg af 2 ugifte mommor-søstres livslange energi med nål og tråd.
    Dejligt, at du nænner at bruge dit til hverdag!!
    Vi dækkede op til, så vidt jeg husker, 60 personer i håndbroderet ved vort sølvbryllup i fjor, og så blev det vasket og lagt tilbage igen.
    Måske fremme igen om 24 år?

    • Det gjelder i hvert fall å ta vare på det, Farmer. Disse håndklærne har jeg kjøpt i en antikvitetsbutikk. De skal brukes, men bare på hytta. Her er jeg bare fire – fem uker i året, så da varer de kanskje en stund.

  5. Hvor er det smukt – sådan nogle har jeg også🙂

  6. Torunn & Thomas

    Så bra at Pus koser seg med å være litt-mer-utekatt! Titter stadig innom bloggen for å lese om hans eventyr.

    • Han både koser seg og sliter,. Torunn & Thomas. Det tar tid, dette her. Heldigvis liker han oss, og han vil gjerne kose, – men skogen ser fryktelig, fryktelig skummel. Når jeg bare får tatt oppvaska her, så skal jeg legge ut en liten post om ham. Et par bilder har jeg også.

  7. Tilbaketråkk: Pengelens på loppis | Livet leker

Legg igjen en kommentar

