Pir

Norsk sommer har uten tvil sine kvaliteter. Da vi fløy mot nord, ble det lysere og lysere, og det til tross for at vi fløy mot natt. Vi ankom huset vårt ved mindnatt, og da var det fortsatt lyst nok til at jeg kunne ta meg en liten rusletur i hagen.

Og så er det maten, den norske maten. Når man er så heldig å ha en pappa som drar på fisketur, kan det by seg en anledning til prellfersk pir rett fra havet. Det var det vi fikk i går.

Vanligvis er ikke makrell min favoritt, men disse faste, unge eksemplarene kan gjerne havne i magen min. Stekt i smør og fortært med nypoteter ønsket de meg velkommen hjem til resten av ferien.

8 responses to “Pir

  1. Der inspirerte du meg. Igjen!

    Siden jeg ikke har noe pappa som drar opp fisk til meg lenger, drar jeg til fiskebutikken og kjøper meg noen pir. Idag.
    God middag :o)

  2. Det er netop med makrel som med flere andre fedtrige fiskearter: De små skal steges og de store skal røges.
    Det glemmer mange med makrellen, og så steger man den fiskestørrelse, som retteligen burde være røget.

    Netop små makreller med friske nye kartofler og persillesmør er blandt favoritterne her i huset.

    • Den smakte godt, Farmer. Når høstmakrellen kommer, melder jeg stopp. Den gjør seg, som du sier, best røkt – varmrøkt. Namse!

  3. Denne uken har jeg spist nesten bare fisk og skalldyr. Clams, scampi, crab and lobster. Men ikke makrell. Det blir neste uke🙂 og kanskje en HVITTING, det er godt det…!

    • De sier det er så lite hvitting her nå, 9na, men vi har tenkt å prøve. Hvittingsnørene er inne i byen, og jeg vet ikke hvem av oss som klarer å meke kroppen sin inn dit for å hente dem … og litt maling, og noen rene underbukser, og og og. Men vi har rodd.

Legg igjen en kommentar

