Full av sol

For meg er hele poenget med å dra sørover i verden, at jeg bor i en mørk, kald del av verden. Etter måneder med is og kulde er alle lagre tomme, og jeg trenger sol. Hadde jeg ikke hatt penger til å dra dit sola er, hadde jeg nok klart meg fint likevel, men nå har jeg altså muligheten til å oppsøke sola. Sørover vil jeg gjerne uansett, men egentlig hadde det vært bedre å dra om vinteren, for det som virkelig interesserer meg orker jeg ikke engasjere meg i når det for varmt. Bare i begrenset grad orker jeg å tråle museer og minnesmerker.

Det er sola det handler om.

Bortsett fra den dagen vi skulle på Etna, har vi startet hver dag ved bassenget. Der har vi ligget midt i sola og grillet kroppen både foran og bak, og så har vi badet i bassenget eller i havet. Å ligge sånn ved et basseng er den ultimate latskap, og selv om vi har brukt mye tid på å se oss om også, har jeg faktisk lest tre bøker denne uka. Det aller beste er selvfølgelig å kombinere de tre hovedmomentene i ei sånn uke: soling, bading og lesing. Når man flyter som en dupp sånn som jeg gjør, er det ikke noe problem.

Vi har bodd veldig godt denne uka, og for oss er dette luksus. De to første nettene bestilte vi før vi dro, resten av hotellene fant vi underveis. Ved hjelp av booking.com har vi funnet hoteller som passer oss. Prøv selv, bare sånn for moro skyld, så skal du se hvor lett det er. Først valgte vi stedet der vi ville bo, gjerne litt utenfor de mest populære stedene. De er alltid dyrest. Så krysset vi av for at vi ville ha Internett og utendørs basseng, før vi sørget for at hotellene ble rangert etter pris, – de billigste først. Så scrollet vi nedover til vi fant noe vi likte. Hvis vi kunne, valgte vi det lille hotellet framfor det store.

Prisene har variert fra noe over 300 kroner pr døgn for dobbeltrom med bad til 650 kr for det dyreste. Jeg regner med at prisene var såpass lave fordi sesongen ennå ikke var igang. Av samme grunn har det vært utrolig stille over alt. For det meste har vi hatt bassengområdene for oss selv. Det er heller ikke å forakte. Dette bildet er for eksempel tatt klokka tolv om formiddagen, – ikke et menneske å se.

Da vi kom til det siste hotellet ble det bare prikken over i-en. Vi åpnet døra inn til rommet, dro fra gardinene og så var vi der igjen: Nydelig balkong med vakker utsikt.

Selv om det er deilig å spise ute, må jeg si at jeg har savnet litt selvhushold. Jeg blir rett og slett litt matlei av å spise ute en til to ganger om dagen, og jeg savner å kokkelere litt selv. Dessuten er det ikke spesielt billig å spise ute i Italia. Maten i supermarkedet derimot, den koster mye mindre enn hjemme. Neste år håper jeg vi kan finne leilighetshoteller, sånn at vi kan velge selv hvor vi vil spise.

Jeg har forresten fått ei skikkelig dille denne ferien: Kaffe freddo. Vanligvis drikker jeg ikke kaffe, men det gjør Thv. Først på onsdag falt det meg inn at de kanskje hadde iskaffe. Den første jeg fikk var den beste: iskald kaffeslush med en mikroskopisk dæsj av noe søtt og alkoholisert i. Neste gang meg ba om det, fikk jeg kaffe freddo crema. Det var heller ikke vondt, og det er fint jeg oppdaget dette så sent.

For meg er en uke helt perfekt for en sånn ferie. Da er jeg mett på både sol og opplevelser. Nå planlegger vi en soltur til vinteren også. Jeg orker ikke tanken på å vente et helt år til neste gang. Hjemme kan vi ikke forvente verken sol eller varme. Det kommer når det kommer, og gjerne i små mengder. Likevel elsker jeg den norske sommeren, – etter at jeg har blitt full av sol.

8 responses to “Full av sol

  1. Ja, den norske sommer er smuk. Dejligt at du påskønner den.
    Min hustru og jeg vil helt sikkert, hvis vi engang ikke driver landbrug længere, tilbringe en stor del af somrene i Norge.
    Vi har rejst en del; men næppe nogensinde haft så smuk en mini-sommerferie som den i Norge i 2008, hvor vi, som du måske husker, tilmed fandt mine norske rødder.

    http://farmer.smartlog.dk/bruk-nr–13–skudenes–post142049#comments

    Jeg får helt lyst til at ringe til Olav og høre om han er hjemme 🙂

    • Jeg elsker den norske sommeren, Farmer, og jeg kan slett ikke forstå at noen ønsker å emigrere til sydlige egne når de går av med pensjon. Da vi fløy mot Norge på vei hjem torsdag, ble det lysere og lysere jo lenger mot nord vi kom, – og det til tross for at vi begravde oss lenger og lenger inn i natten.

      Jeg husker innlegget ditt fra 2008, og jeg ser at jeg også kommenterte det den gang. Om du skulle ha lyst på en Norgestur, så er det bare å si fra. Vårt sommerhus står oftest tomt i juni og august, og da låner vi det gjerne bort til skikkelige folk noen dager. Blant dem regnes nok du 🙂

  2. Tusind tak, Hege.
    Kanske det bliver alvor med norgesturen allerede til næste sommer.

    • Er det juni eller august kan dere gjerne bruke hytta vår som overnatting på veien. Kommer dere i juli, skal vi nok også kunne ordne noe. Bare meld fra.

  3. Hei, jeg fant deg hos Ord over grind og ser at du har vært på Italiaferie og det ser aldeles nydelig ut….jeg er enig med deg at en fort kan bli litt matlei når alle måltid må spises ute så leilighetshotell er å foretrekke for min del også. Jeg er veldig glad i den norske sommeren på Sørlandet, men kanskje det er anderledes når en ha sin egen hytte ved sjøen. Da er det alltid noe å finne på selv i «dårlig» vær. Og så er det det at jeg reiser med fly hver dag jeg er på jobb og da er det deilig å slippe flyplasser når jeg har ferie, men en liten tur sørover blir det i år, det er 5 år siden sist.

    Ha en fin helg.

    • Vi har også egen hytte ved sjøen, og jeg sitter der i skrivende stund. Vi er hjemme igjen, og jeg har akkurat skrevet mitt siste Siciliainnlegg for denne gangen. Hyggelig at du likte posten, og god ferie til deg.

  4. Liker også best kombinasjonen med å veksle mellom å gå ut å spise og å ha muligheten til å kokkelere sjøl når vi ferierer.

    Finnes ikke maken til den norske sommeren. Den er grønn, kort, intens, variert og vakker.

    Så sommerlig og fin du er på nederste bilde, Hege.

    • Takk for det, Elisabeth. Det er sjelden jeg legger opp bilder av meg selv, men nå gjørde jeg det altså. Problemet med Sicilia og selvhushold er at det er veldig få leilighetshotell der. Vi får se hva vi finner på neste gang.

Legg igjen en kommentar

