Øya rundt

Vi har sett mye av Sicilia denne uka, men ingen skal påstå at vi har gått særlig i dybden. Vanligvis er Thv og jeg to museumshunder, – ikke denne gangen. I stedet har vi nytt det ene deilige hotellet etter det andre. Det blir garantert en Siciliatur til på oss, og da skal vi planlegge på forhånd hva vi skal se i løpet av uka, men det får bli en annen gang.

I stedet sover vi i gode senger i kjølige rom med aircondition, våkner til vakker utsikt, spiser frokost, bader, soler oss og leser. Vi har ferie!

I går forlot vi det tredje hotellet i rekka av fire. Det var et fantastisk sted. Stille og rolig, men det er det over alt. Vi er sjelden mer enn oss to i bassengene her, og frokostterassen delte vi med to andre familier. Dette hotellet var en ombygd gård, og det var virkelig pent. De gamle bygningene var restaurert, og de var bundet sammen av moderne tilbygg med store glassflater. Rommene var nydelige, og nå har jeg lært hvor deilig det er å tørke seg med damaskvevde bomullshåndklær. Det var en ny erfaring.

Thv har fått pizzaen sin, men den ble en skuffelse. Da vi kom på rommet endte det med at vi kastet mesteparten. Heldigvis kostet den itt’no, – men til gjengjeld var den full av all verdens våt fyll. Når både erter og hardkokte enn slenges i en haug på deigen, blir det litt i overkant.

Den ga oss likevel en ferieopplevelse den pizzaen. Vi var übersultne etter en lang dag på Etna, klokka var ti om kvelden og der sto vi sammen med en haug sicilianere inne i et høl i veggen og fikk se hvordan man lager pizza. Han kunne svinge deigen, den karen, og alt gikk fort og effektivt for seg. Det var ikke mye som lignet på PizzaExpressen her.

Sulte har vi uansett ikke gjort. Vi har blant annet spist mye god sjømat, og her serveres den som den er, rett fra havet.

Denne sto på menyer som Dagens fangst. Rette nedenfor satt de som hadde fanget den og så utover havet. Gjett om det minnet meg om en viss novelle. Du vet den om fiskeren som satt og så utover havet. Så kom en kar og ville gi ham råd om at han burde fikse mer, jobber mer, sånn at han kunne bli rik. Hva skal jeg gjøre da? spurte fiskeren. Du kunne ta fri og sitte å se utover havet.

Disse så utover havet.

I går kjørte vi fra Acireale og nesten til Cefalu. Vi bor i vannkanten nedenfor en landsby to mil fra Cefalu. Bilder kommer senere. Selv om vi valgte motorveien en del av strekningen, var det en vakker tur. Veiene er flotte og effektive. Dessuten går de helt ut mot kysten, så det er som en sight seeing i 130 km/t. På bensinstasjonene fyller de bensin og vasker bilruter for oss, en litt merkelig opplevelse for oss som er oppdratt til å vaske skitten etter oss selv, – men vi takker og betaler.

På formiddagen i går var i og rundt Taormina og Giardini Naxos, nydelige steder begge to. Planen var å se det romerske teateret i Taormina, men vi la det på is. Det var varmt, sent på dagen og i det hele tatt. Men hit må vi tilbake. Det går en taubane opp til den gamle byen. Den oppdaget vi litt for sent, og dermed har vi satt ennå noe på venteliste.

Taormina har vært et populært feriemål for nordboere lenge før vår tid, og det er forståelig. Makan til pent sted!

Akkurat nå er klokka halv ti. Vi har spist frokost og sitter i skyggen ved bassenget. Det er store dønninger, og det slår og slår mot stranda nedenfor. Lyden er sterk, og i går kveld var jeg redd for at den skulle hindre meg i å sove. Det gjorde den ikke. Tvert om. Det er stille ved bassenget. To småjenter rusler rundt og stikker fingrene i vannet og leker mens foreldrene deres tar en ekstra kopp kaffe. Bortenfor meg sitter en mann som ser ut til å drive med omtrent det samme som jeg gjør. Thv leser i boka si. Om litt skal vi sole oss og bade litt, og så blir det tur inn til Cefalu.

4 responses to “Øya rundt

1. Vi bodde en liten uke i Taormina for noen år siden. Et spennende og vakkert sted med en vakker, gammel bydel. Anbefaler å ta banen opp dit. Godt å ha noe til gode til neste gang, ikke sant?

• Vi var faktisk oppe i den gamle bydelen, Marianne, men pr bil. I vår enfoldighet trodde vi det skulle være et parkeringshus i fjelle teller noe sånt der oppe, men det var det ikke. Neste gang.

2. Såå moro å være på tur på Cicilia!!!! Dit vil jeg også!! Du får ta med navna på hotellene og nettsider så det går å bestille direkte! Ha en fortsatt flott ferie! Klem fra oss ved Dypeklo – fint der og i dag!

• Ja da, Heidi, – her har vi full oversikt over hotellene. Knut, Therese, Trond og Hilde har også tips å gi, særlig Therese. I morgen setter vi nesa mot Norge. Etter litt klesvask, plenklipping, blomstervanning og snekring setter vi kursen mot Oksrød. Det blir nok hytta fra lørdag, og jeg gleder meg like mye til det som jeg gledet meg til å dra hit.