Lang dag i kortversjon

Jeg kan jo ikke bruke tid på å skrive lange innlegg når jeg er her i ferielandet, men litt har jeg lyst til å dele med dere. For å starte der vi sluttet i går: Hotellet og omgivelsene tålte dagens lys. Da vi våknet i dag, kikket jeg ut på verandaen, – og voila: et vakkert jordbrukslandskap.

Etter frokost var jeg klar for plan A, det jeg har gledet meg til når regnet har silt og kulda gravd seg inn i margen der hjemme. Jeg skulle ligge helt stille på en solseng ved bassenget, lese litt i en bok, duppe kroppen i vann og ligge litt til.

Vanligvis bruker jeg ikke solkrem. For det første har jeg hud som tåler det meste, for det andre liker jeg ikke å kline meg inn med kjemi, men jeg er jo ikke helt tett heller. Kroppen min har fått minimalt med sol det siste året, så jeg tenkte det var best å kjøre på med litt faktor. Jeg fant noen flasker i kjøleskapet hjemme, og tenkte at de kanskje hadde gått ut på dato. Det hadde de ikke. Etter timesvis i sola i dag har jeg knapt fått noen farge, – verken rød eller brun. I morgen kjører jeg uten.

En av grunnene til at vi er akkurat her, er tips fra gode venner. Vi kommer til å utforske øya på egen hånd, men akkurat her vi er nå, tenkte vi å lytte til kjentfolk. Når du kommer til Scopello, sa Knut, så går du inn en buegang. Der er det et torg. Midt på torget står et stort tre og rundt der er det flere restauranter.

Det stemte det, Knut. Vi fant det med en gang.

Selv om hotellfrokosten ikke var av det slaget man slår rumpa i taket over, orket vi ikke lunsj før i tretida, – men da var vi til gjengjeld på dette torget. Jeg har spist det før, spagetti med hjerteskjell, olivenolje og hvitløk, men jeg hadde visst glemt hvor godt det er.

Det var mye å se i Scopello, både flora

og fauna

Hjemme har vi verken gjess eller firfisler i gatene, og det gir det hele en litt eksotisk tøtsj.

Du har selvfølgelig skjønt for lenge siden at vi er i Italia, på Sicilia, og i Italia henger klesvaska ute over hodene våre i de trange gatene. Det lærte vi da vi var små og så Lady og Landstrykeren på TV på julaften.

Scopello er også kjent for en viss nedlagt tunfiskfabrikk. Stedet var visst location i en kjent spillefilm som vi ikke har sett. Nå er tunfiskfabrikken hotell, og vi forsøkte faktisk å bestille rom der før vi dro hjemmefra, men de verdiget oss ikke et svar en gang. Etter lunsj dro vi dit for få oss et bad. Vannet var fantastisk, men stedet fristet ikke til gjenbesøk. Til det var det alt for ekskluderende, trangt og masete.

Det er deilig å ha bil når man er på ferie. Da vi skulle videre i dag, la vi turen en skikkelig omvei over fjellet. En fordel med bilen er at den har aircondition, – og ute var et et brennende antall varmegrader. Det tar nesten pusten fra en nordboer. I dag ble bilen en fluktmulighet fra varmen.

Hva mer er det å fortelle annet enn at utestua vår hjemme aldri får en sånn pergola uansett hva vi måtte finne på

at sitrontrær er pene

og gatene i fjellandsbyene trange og fulle av traktorer.

Vi har vært på farta hele dagen, og middag ble det først halv ti i kveld. Egentlig hadde jeg tenkt å forbigå den middagen i stillhet. Det ble rett og slett for mye. Vi ble tipset om en hyggelig restaurant midt i Ingensteds. At en stor restaurant kan overleve sånn ute på landsbygda er meg en gåte, men der var det full rulle. Sånn i halv ellevetida rykket det inn en stor italiensk familie med mange barn, minstemann to år, tenker jeg. Men altså, – maten. Vi valgte en sammensatt meny. Det skulle vi aldri gjort. Sammensatt er bra, – lassevis er aldri bra. Siden menyen bare fantes på italiensk, visste vi aldri om det var siste rett vi holdt på med, og derfor spiste vi opp det vi fikk. Det var dumt, for å si det sånn, – for det strømmet på til vi bare måtte slutte å spise mer og la maten ligge der den lå.

Det er siste gang vi tar en sånn meny.

I morgen starter vi dagen ved bassenget, og så bærer det over fjellet til den andre siden av øya. I formiddag bestilte vi hotell for tre nye netter, så det er bare å legge i vei.

Fortsettelse følger.

5 responses to “Lang dag i kortversjon

  1. Sicilia er en herlig øy! Vet ikke hvor dere skal, men tenkte å tipse dere om et spesielt og herlig lite hotell i Giardino Naxos. Det ligger rett nedenfor Taormina som absolutt er verdt et besøk. Hotellet er noe helt for seg selv og jeg har skrevet om det i et blogginnlegg http://mammaskokebok.com/?p=408
    Ønsker dere fortsatt fin ferie. Om litt reiser vi også til Italia, denne gangen til Piemonte og Ligurien.

  2. Slipper å dra på ferie når du forteller så bra fra din 🙂

  3. Sissel Andersen

    Artig å være med på tur! Har aldri vært på Sicilia, men kanskje ditt «reisebrev» frister til å ta en tur!
    SisselA.

  4. Det er slett ikke verst, Sissel. Varmt og godt, og masse aa se. Det eneste problemet er at vamen er saapass intens at det ikke frister aa vandre rundt blandt glovarme tempelruiner.

Legg igjen en kommentar

