Digital historieformidling – Isegran

I høst ble jeg kontaktet av Fredrikstad museum. Sammen med en student var de i ferd med å utvikle en ny måte å formidle historie til skoleelever. Studenten tar en mastergrad i historieformidling, og på kjøpet får museet og alle historieinteresserte en kjapp port til spennende historieformidling. Min og elevenes rolle var å stille som referansegruppe. Vi skulle komme med innspill underveis og teste ut det ferdige produktet til slutt, jeg som lærer i samfunnsfag og elevene som brukergruppe. Det var mange elever som gjerne ville være med, men jeg valgte ut en gruppe fra Pilspissgruppa mi. Den skal jeg fortelle mer om senere.

I løpet av året har vi hatt et par – tre møter på skolen, og det har sett lovende ut. I går skulle opplegget testes ut. Seks elever og jeg møtte opp på Isegran, en av perlene i det historiske Fredrikstad. Dagen startet med regn og endte i sol, men uansett var det et deilig avbrekk fra avsluttende skolearbeid å kunne bruke dagen der ute. Vi ble møtt av masterstudent Espen og Hege fra museet.

Kort fortalt handler prosjektet om bruk av såkalte qr-koder. Rundt om på strategiske steder på Isegran skal det settes ut plakater med litt informasjon om en bestemt historisk periode. På plakaten finnes også en spesiell kode, en qr-kode. Du har sikkert sett disse snodige firkantene. De dukker opp oftere og oftere, og særlig eiendomsmeglerne er ivrige på å bruke dem. For å kunne lese koden, må du ha en smart-telefon av et eller annet slag. I tillegg må du laste ned en applikasjon til telefonen din, sånn at koden kan leses.

Med telefonens kamera tar du et bilde av koden, og vips blir den aktivert. Telefonen din kobles opp mot et bestemt nettsted, og dermed er det hele i gang. I dette prosjektet kommer vi inn på en side hos museet. Espen og de som jobber sammen med ham har laget oppgaver til fem århundrer av Isegrans historie. Når læreren skal bruke dette undervisningsopplegget, går hun først inn på prosjektets hjemmeside. Der velger hun ut de periodene hun vil jobbe med og de oppgavene hun vil bruke. Det er også mulig å lage egne oppgaver. Så blir sidene lastet opp på den siden der elevene senere skal finne dem.

På Isegran er det meningen at elevene skal jobbe i grupper. Hver gruppe må ha minst en telefon, og så er det bare å fyre løs. Gruppa går til plakaten for deres periode, fotograferer qr-koden, logger inn adressen til oppgavene og så er de i gang. Aller først får de se en liten filmsnutt der en av museets ansatte iført tidstypisk klesdrakt spiller rollen som en historisk person. Etterpå kommer oppgavene.

Teknologien fungerte helt utmerket i går. Det eneste problemet vi støtte på var lyden. Det er alltid mange lyder utendørs, og det kan være vanskelig for flere å høre hva som blir sagt på den lille filmsnutten. Man bør bruke ørelyd. Det mest interessante er likevel oppgavene. Jeg har bare sett noen av dem, og det virker lovende. Elevene skulle ta bilder og sende til en adresse, sånn at de kunne bruke dem senere. De ble bedt om å lage en kort-kort dramatisering og spille den inn foran telefonens filmkamera.

Kunnskapsoppgaver er greit nok, men det finnes mer spennende ting å jobbe med. Isegran er et fantastisk rekreasjonsområde. Det er stadig diskusjoner om hvordan vi kan utnytte denne øya på flere måter. Det har vært foreslått alt fra restaurant i tårnet til bystrand i elva. Elevene er morgendagens brukere av byen. Noen av dem vil helt sikkert komme i en posisjon hvor de skal være med å fatte sånne beslutninger på vegne av byens borgere, og da skader det ikke å øve opp evnen til kritisk tenkning og motet det krever å mene noe.

Tanken er at ekskursjonen til Isegran bare skal være en del av opplegget. Senere skal elevene kunne bruke bildene de har tatt, oppgavene de har løst og dramatiseringen de laget i en presentasjon for resten av klassen. På denne måten kan elevene undervise hverandre i hjembyens historie.

Etter at vi hadde testet ut opplegget, samlet vi oss i Tøihuset sammen med noen ansatte fra museet. Det var tid for evaluering. Som vanlig er jeg stolt av elevene mine. Jeg kan ikke hjelpe for det. De har blitt så voksne og forstandige, og så lenge de er mine unger, tillater jeg meg å være stolt av dem. De er seriøse og engasjerte, og de våger både å rose og rise. Samtidig er de så velsinget fri for autoritetsangst, og det gleder meg også. Autoritetsangst er lite konstruktivt, og det fører sjelden verden framover. Når ugnene mine prater i vei, tenker jeg at mye er gjort for at de skal få et godt yrkesliv senere.

Masteroppgaven skal leveres til høsten, og planen er at jeg skal kunne bruke dette opplegget med min nye åttendeklasse til høsten. Det har vært motivasjonen min for å bruke tid på dette. Jeg gleder meg. Fortsatt er det en del jeg må sette meg inn i. Jeg har ikke særlig høy digital kompetanse, og det er mye jeg lærer for første gang nå; – men det skal nok gå. Det tar tid å organisere museumsbesøk. Når jeg skal på tur med unger tre uker på rad er det mye logistikk som skal på plass. Om det passer for meg, kan du banne på at det ikke passer for museet. Med dette opplegget kan jeg styre meg selv og komponere mitt eget opplegg. Det må bli bra.

Nå lurer du kanskje på hva du kan få ut av dette. For det første er Isegran nok i seg selv. Øya rommer mange hundre års Fredrikstadhistorie, og den nyeste delen av den er faktisk like spennende som den eldste. Skulle du for eksempel ha sansen for gamle trebåter, ligger Fredrikstads maritime senter her, og det er nok av båter å fråtse i.

Skulle du ikke være spesielt historisk interessert, er Isegran likevel verdt en tur. Her kan du gå tur med bikkja, ha piknikk med familien eller spise på kafeen. I familien vår har vi brukt Isegran titt og ofte, og Henrik har til og med gjort noen små arkeologiske funn der ute. For det er rart med det. Når man først vasser i historie på denne måten, er det lett å la seg begeistre. Skulle du få lyst på en bitte liten historietime, kan du jo alltids fotografere et par qr-koder sånn i forbifarta. Så kan du sette deg i gresset under et tre og høre og se deler av byens historie fortalt på en levende og anskuelig måte.

Kan jeg ønske deg velkommen?

Advertisements

11 responses to “Digital historieformidling – Isegran

  1. Du er faktisk alletiders reklame for Fredrikstad 🙂

    Mange hilsner fra Tine (DK)

    • Jeg håper det. Dette er et flott sted å være turist skal jeg si deg, Tine. Hav og himmel kinn mot kinn, – bokstavelig talt, svaberg som dere mangler i Danmark, en gammel by, kort vei til Oslo. Flott er det 🙂 Selv drar vi likevel til Danmark så ofte vi kan 🙂

  2. Vet du hva Hege? Jeg har funnet en fantastisk oppgave for dine elever neste år.Jeg tar med mine elever til Fredrikstad (kommer med tog fra Ski) og så har dere ansvaret for å lage et opplegg for oss. Høres det greit ut? Tidligere har jeg leid guider, men jeg synes det er mer meningsfullt hvis elevene kan ordne dette. Som en motyttelse kan jo dine elever komme til Oslo for å bli guidet av mine elever. Kommentar? Evr 97657301

    • Det var faktisk en veldig god ide. Torill. Hadde det vært årets klasse, tiendeklassingene mine, så hadde jeg sagt: Kom igjen! Nå begynner jeg med 51 små igjen, og jeg må først lodde stemninga, kulturen og miljøet før jeg svarer umiddelbart ja. Jeg vet jo ingen ting om mine nye elever. Men det burde absolutt la seg gjennomføre neste vår. Men jobber ikke du på videregående? Det blir kanskje litt skjevt med mine tretteåringer? Vi kan dessverre ikke dra til Oslo. Her overholdes gratisprinsippet så rigid at vi bare får dra til Oslo en gang pr tre år, – og da er vi på teatertur.

  3. Så dumt at jeg ikke tenkte på det før. 10. klasse hadde jo vært perfekte til den jobben, men jeg tror nok at de små også kan brukes ;o)) Men jeg skjønner at du må lodde klassen først, det må jeg også siden jeg ikke vet noe om klassen jeg får til høsten. Har dere evt mulighet til å dra til Oslo hvis vi kjøper togbilletter til dere? Hvor mange er det i klassen? Hadde vært morsomt for elevene mine å lage et opplegg for en ukjent gruppe, helt topp! Men som sagt, jeg må bli kjent med klassen først.

    • Vi får se det an, Torill. Vi har gigantiske klasser, over 50 unger, og det er mye som skal på plass nå i åttende. Vi ser det an, – og ideen er god. Om vi får lov til å ta imot togbillett vet jeg ikke.

  4. Det lyder drønhamrende smart. Jeg har aldrig hørt om qr-koder og forstår slet ikke, hvordan et foto kan aktivere en hjemmeside. Det er utroligt hvad vores telefoner efterhånden kan og det kunne være sjovt at prøve. Det kommer nok også til DK.

    • Jeg forstår absolutt ingen ting av det, Jens. Jeg bare bruker det. Og det finnes da i DK: Da vi var i København i vinterferien så vi det blant annet i vinduene til eiendomsmeglerne.

  5. Det lyder fantastisk, Hege – tænk at det kan lade sig gøre. Men alt, hvad der kan gøre historieundervisningen levende og inspirerende, skal være velkommen.

  6. Tilbaketråkk: Om en uke er det ferie | Livet leker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s