Velkommen lille Hana

Det ble en innholdsrik dag; en av de dagene da jeg ikke klarer å få morgenen til å henge sammen med kvelden. Var det i dag tidlig jeg satt her og leste aviser, liksom? Etter lørdagsfrokosten kjørte vi til Oslo, hentet Marthe og Aksel, kjørte til IKEA, handlet og spiste, kjørte til Gardermoen, – og så måtte vi vente.

Jeg har ofte hastverk i blodet, og da blir man utålmodig av å vente. I dag var det bare Marthe som var utålmodig. Jeg hadde all tid i verden og kunne for en gangs skyld kose meg med å være sammen med ungen min i ro og mak uten å tenke på jobb og skole og retting og hva det nå er som har fylt opp hodet mitt dette halvåret. Det er lenge siden jeg har følt meg så avslappet. Jeg er ferdig med alt stress for i år. Da passet det godt å være med for å hente Hana. Du ser henne inne i buret. Hun er den lille som ligger underst.

Hana landet med flyet fra Budapest klokken 16.40. Derfra hadde hun reist i et bur sammen med en annen hund. Begge hadde, som seg hør og bør, sitt eget pass, – ikke rødt, riktig nok, – men så er hun heller ikke norsk. Hana er ungarsk. Fra og med i dag er hun Marthes hund. Hun skal lære seg norsk, få en ny seng, bli kjent med nye mennesker og våge seg inn på en buss. Det siste er hun visst livredd for. Vi merket det. Det var med nød og neppe hun kom seg inn i bilen, og ikke frivillig. Thv måtte løfte henne forsiktig inn, og da hadde hun allerede tisset på seg, stakkar liten.

Etter en mer enn strabasiøs dag var det ikke å undres over at hun var redd. Inne i bilen falt hun etter hvert til ro inntil Marthe. Hun aksepterte til og med litt tørket hundegodteri. Hana er en hittehund fra Budabest, en skikkelig bakgårdscocktail. Hun kommer fra noe som heter Budadogs, en organisasjon drevet av norske veterinærstudenter. De samler inn hunder, vaksinerer og steller dem, før de blir solgt videre; men først sjekker de gemytt og lynne for å se om de egner seg for omplasseringe. Selv om hun var redd i dag, virket Hana rolig, kjærlig og vennlig. Hun ble fanget som liten valp, og siden har hun bodd hos en student, før hun altså kom til en ny familie i dag.

Da den lille familien var levert i leiligheten på Sagene, satte Thv og jeg kursen mot Fredrikstad. På veien fikk vi en tekstmelding fra Marthe. Hana hadde slått seg til ro og lå og koste seg i sofaen. Dette skal nok gå bra.

16 responses to “Velkommen lille Hana

  1. Så forstår jeg hvad der er sket – det har været en dejlig dag, og jeg gætter nok ikke helt forkert når jeg siger at det er kontrasterne, som gør at man føler livets strøm. Var der ikke engang en lang sommerferie hvor du tænkte med glæde at nu begynder skolen snart? – og under eksamen længes man efter sommerferien 🙂

    • Jeg tenker ALLTD med glede at nå begynner skolen snart, Donald. Ferie er flott, jobb er best. Sånn er det bare. I vårt yrke er det bare sånn at vi jobber alt for mye i visse perioder. Det sier seg selv at vi må det, når vi har så mange ferieuker. Men i de periodene lengter jeg vanvittig etter ferie.

  2. Marthe Glad

    Nå har vi kjørt buss to ganger. Første gangen var litt skummel, andre gangen gikk mye bedre, bortsett fra at jeg ble utskjelt av en full dame fordi hunden var redd. Som om det hjalp på saken.

    Nå har hun snust rundt i leiligheten og ligger under pulten og slapper av.

    • For en usedvanlig dum dame. Hun skulle bare visst hva den lille vennen har vært gjennom det siste døgnet. Så fint at det gikk bra med bussen ved andre forsøk. Jeg tror dette kommer til å gå veldig bra. Jeg er i hvert fall veldig forelska i henne.

  3. Nåå hvor er han søg og jeg kan da godt forstå at han er lidt nervøs, sådan at komme på sådan en rejse og ud til, for ham, fremmede. Men jeg er sikker på at han skal nu nok falde hurtigt til. 🙂

  4. Gratulerer med hunden!

  5. Det var en nydelig gatemiks! Fin hund!!
    Gratulerer da, hundemormor Hege.
    Fortsatt god pinse.

  6. Det var en dejlig historie. Jeg bliver altid så glad når jeg hører om mennesker som tager disse stakkels dyr til sig. I Danmark har vi en organisation som arbejder meget effektivt med græske hunde.

    Jeg er sikker på at Hana får en godt liv i Norge og tror at I alle bliver glade for hinanden. Du og Thv får sikkert lov til at være dogsitter en gang i mellem, haha….. 😀

    • Jeg har skjønt det, Jens. Amager-Mariannes datter har en hund som hun klasser Grækeren. Jeg tror også Hana får det godt. Hun har i hvert fall kommet til veldig snille mennesker.

  7. Næmmen, tenk at det finnes utenlandsadopsjon av hund! Det er jaggu noe av det fineste jeg har hørt på lenge. 🙂

    • Det gjør det, serru, – og her oppe forteller Jens om at danskene har en eller annen kontakt i Hellas de adopterer fra. Hunder fra Etiopia tror jeg det er smått med 🙂

  8. Tilbaketråkk: Hjemmeliv | Livet leker

  9. Tilbaketråkk: Vi har flyttet ut | Livet leker

Legg igjen en kommentar

