Tollepinner, tiljer, tofter

Vi dro rett på hytta etter jobben i dag. Været var mer enn grått, men det har vært varmt. De to små hadde gledet seg så fælt til å få ro i nybåten, at vi ikke kunne utsette det lenger.

Først rodde Thv og jeg, men det varte ikke lenge. De små ville også ro. Jeg husker at jeg var omtrent på den alderen første gangen jeg holdt i et par årer av denne størrelsen. Det var på sommerferie i Vesterålen, og de innfødte ungene lo av meg og syntes jeg var en merkelig skapning som ikke kunne håndtere et par årer. Men jeg lærte. Det hjalp litt at hun jeg lekte mest med hadde årer i en størrelse som passet til små jentehender.

Etter hvert fikk de teken på det våre to også, og vi gamle la oss i hver vår ende av båten. Leggene plasserte vi over toftene, og så lå vi der og lot oss ro et eller annet sted ut mot havet. Det var stille på sjøen i kveld, men en og annen båt passerte. De lurte nok på hva det var for noen gærninger som hadde sendt to åtteåringer langt til havs alene i en robåt. Meg og Thv kunne de ikke se der vi lå i bunnen av båten.

Ingen av ungene hadde rodd før, og det er moro å se hvor mye man kan lære bare på et par timer. Men det handler ikke bare om det praktiske. For den som er åtte år er det mange nye ord å lære også: tollepinner, tiljer, tofter, baug – ord som var ukjente for C og M fram til i dag. Nå kan de dem, – nesten.

Hytta er vårt smultronstelle, og smultron skal det bli. Det er ingen tvil, det blir fler og fler av dem for hvert år. I dag var det en blomstermengde som jeg aldri har sett før. Snart skal vi finne et strå og træ dom på. Naboens rohdodendron er av det mer kulitiverte slaget, men ikke mindre vakker for det.

Neste gang vi tar med oss de to små ut hit, skal vi ta med fiskesnører. Med unntak av krabbefiske på brygga, har de aldri vært med på fisketur. For sånne små venter et hav (!) av nye opplevelser.

12 responses to “Tollepinner, tiljer, tofter

  1. Sissel Andersen

    Det er så trivelig å gå inn på bloggen din hver kveld og se hva du/dere har gjort av hyggelige og nyttige ting! Det ser ut til at dere har et rikt liv, du og Thv! Og de to små er nok heldige som har dere!

    • Sånn sett er bloggingen fin for meg også, Sissel. Thv sier på fleip at han må stikke innom bloggen for å se hva han har gjort, – men det er nok litt sant også. Vi har det fint, men vi lever jo et ganske vanlig og kjedelig hverdagsliv, – og så er det ikke så kjedelig likevel, i hvert fall ikke når det kommer på bloggen. Kanskje det er sånn livet er når det er best.

  2. Nydelig båt og flott beretning 🙂

  3. Er så lekre linjer på den båten.

  4. Du store all verden, som jeg lengter etter Costa del Østfold når jeg ser bloggposten her. Sukk, det er så man kan kjenne lukta og høre lyden. Lørdag er det min tur, endelig! 🙂

    PS. Nyyydelig båt!

    • Ungene rodde faktisk i retning din del av costaen, men det gikk ikke fort. Vi havna innafor Fredrikstadholmen, og dett var dette. Men læringskurven var bratt. Og til din informasjon: Vi får visst strålende vær fra søndag.

  5. Det ser ud som nogle dejlige oplevelser, I og de to små har haft! Jeg husker selv mine sejlture som barn meget tydeligt – det er nogle af mine bedste barndomsminder. Vi havde en kano, og det var frydefuldt at sejlle rundt med fiskestang i Furesøen.

  6. Rasmus Kirkhorn

    Dei båtane som er vist ovanfor har ikkje tollepinnar, men ein kjeip med eit hamleband for kvar åre.
    Mvh Rasmus K

  7. Er det «hamleband» det heiter. Det visste eg ikkje. Men kva er det som heiter «kjeip» ? Eg reknar med at det er den «halve» tollepinnen, – eller er det kan hende skinnforinga?

Legg igjen en kommentar

