Makrellskyer

Jeg sov lenge. Hvorfor jeg sov lenge, vet jeg ikke. Det spiller ingen rolle. Jeg sov lenge. Da jeg våknet hadde Thv allerede vært i butikken. Han ville ha egg og bacon til frokost, nemlig. Egg og bacon er ikke vanlig frokostspise her hos oss, men i dag skulle det skje. Det smakte ikke feil der ute i sola på kjøkkenverandaen.

Resten av dagen kan jeg nesten ikke gjøre rede for. Den har liksom bare glidd av sted, og vips så var det kvelden. Jeg kan jo begynne med å skryte litt. Vi har gjort rent. Ikke mye, men litt. Jeg har støvsuget og Thv har banka sofaputer. Egentlig var det en bitte liten jobb, men vi klarte å fordele gleden utover hele dagen. Midt i støvsuginga snubla for eksempel jeg i en avis, – og så måtte den leses, før jeg kunne fortsette med nyttighetene.

Det ble fint, og jeg tror vi kan si at hytta er åpnet for sesongen, – nesten. Den store kjøkkenbenken glimrer med sitt fravær. Den benken som en gang lå der er oppgradert til langbord hos Marthe. Vi må ha en ny så fort som mulig, men sånne ekstra brede benker er svindyre og svindyrt gidder vi ikke. Vi ordner det i stedet med noe vi har liggende hjemme. Bare vent, så skal du få se.

Selv om dagen forsvant fort, har alt skjedd i slow motion. På et tidspunkt fant jeg for eksempel en bunke Hus och hem inne i stua. Hus och hem er et interiørmagasin jeg samler på med den unnskyldning at de skal ligge i annekset. Jeg fant altså noen eksemplarer inne i hytta, og de skulle fraktes ut i annekset; men først måtte jeg legge meg ut i sola for å se på dem. Det var jo et år siden sist, så de føltes som om de var nye. Så forflyttet jeg meg langsomt, langsomt bort i annekset og la dem på plass.

Ute i annekset var det veldig hyggelig, hyggeligere enn jeg kunne huske, og bare sånn for sikkerhets skyld la jeg meg ned på senga for å teste om den fortsatt er god å ligge på. Det handlet egentlig om å kvalitetssikrte gjestesenga vår. Det er mye omsorg i meg, nemlig.

Etter at jeg hadde ligget der på gjestesenga en stund, fant jeg ut at jeg skulle gjøre det litt hyggelig på verandaen til annekset. Puter ble lagt i benken, noen flere blader ble hentet fra hylla, og ikke vet jeg hva som skjedde, men jammen lå jeg ikke på den benken en stund også. Jeg kunne ikke hjelpe for det, det bare ble sånn.

Vi kunne selvfølgelig ha rodd en tur, – men det ble det aldri noe av. Det er mye annet man kan gjøre i stedet, – se på måkene for eksempel. Og så kan man prate med nordleninger. De dukker opp fra de utroligste steder nå som vi har fått oss nordlandsbåt. Ikke mindre enn tre nordlendinger kom forbi, og to av dem fortalte at de også ville ha en sånn båt. Det forstår jeg godt.

Thv skulle ordne med skikkelig fortøying til båten vår, og hva annet kunne jeg gjøre enn å se på? Drikke øl, for eksempel?

Litt standsmessig oppkveiling av tauverk ble det også tid til. Det skal bli moro å se om det ligger sånn når jeg kommer ned i morgen.

Middagen kom vi oss ikke til å spise før klokka var ni i kveld, – laks, nypoteter og salat med mango, blåmuggost og hvalnøtter. Det var ingen usmak på noe av det.

Når været er som i dag, er det liksom ingen grunn til å gå inn før sola går ned. Himmelen er fortsatt blå, og bare noen makrellskyer bryter ensformigheten.

Makrellskyer om kvelden skal visst varsle pent vær dagen etter.

Ja, takk!

10 responses to “Makrellskyer

  1. Har akkurat hatt eksamen i Meteorologi til flylappen, og kan fortelle at skyene på bildet kanskje ikke er Cirrocumulus(makrellskyer) men Cirrus (fjærskyer). Begge skytyper befinner seg i høydeintervallet 16500 – 45000 fot opp i troposfæren, og består for det meste av iskrystaller. Og siden de er så høyt oppe og det alltid er veldig kaldt i slike høyder, vil de ikke umiddlebart kunne smelte og bli til regn. De svever rett og slett bare rundt der oppe.

  2. Du verden, hva du kan 🙂 Takk for informasjonen. Og været ble jo vakkert i dag også, – om enn mye kaldere enn det har vært tidligere i helga. Skal du ta flylappen? En av våre hyttenaboer har et fly liggende her i kilen, og Thv sikler.

  3. For en deilig dag og FOR et deilig sted dere har der ute på hytta!! Ren lykke spør du meg – og – det som er så fint, er at DU vet det!! Klem fra båtpusserne..

  4. For en herlig dag! 🙂

  5. Ummm, høres ut som en aldeles deilig dag.
    Og den båten er jo bare et syn. Er den vrien og tung å ro tro?

    • Det er nemlig det, Elisabeth: Den er superlett å ro. Den er laget i gran og veier under 100 kg tørr. Den er stødig og god i vannet, og med to ved årene fyker den av sted. Det merka vi da vi støtte inn i en seilbåt, for å si det sånn 🙂 Jeg har ikke prøvd den alene ennå. Det gjenstår å se.

  6. Lå tauet fint kveila dagen etterpå?

    • Så godt som, Trude. En eller annen hadde snublet så vidt i den, men ikke verre enn at jeg ryddet opp på et sekund. Så får vi se om et par dager.

Legg igjen en kommentar

