Atte, atte

Sånn starter de nesten alle setningene sine, de to små: Atte, atte – hva skal vi ha til middag? Atte, atte, – jeg så en stripete katt i dag. Atte, kan vi se på barne-TV?

Og det kan vi.

Atte, atte, – jeg er ikke trøtt i det hele tatt, så jeg vil ikke legge meg nå. Lissom atte vi er fanget i badelakenet nå.


Atte, hvis jeg står sånn, – så er jeg stor mann.

Atte, lissom jeg kan fly når jeg har på den nye nattkjolen min.

Atte, det atte!

(Klikk for stort bilde)

3 responses to “Atte, atte

  1. Sikke nogle skønne billeder af de to små rollinger 🙂

  2. Svigermor fra sørlandet irriterer seg grønn over minstejenta som stadig sier «atte». Jeg har nå bedt henne om å ikke korrigere henne lenger. For det første blir det utrivelig hver gang svigermor kommenterer på en ikke alltid like hyggelig måte, for det andre hører «atte» med til vår dialekt og for det tredje regner jeg med at C legger det av seg etterhvert. Om hun ikke gjøre det blir det vår oppgave som foreldre å hjelpe henne med å legge det litt av seg. Svigermor får bare irritere seg så mye hun bare vil!

    • Jeg retter heller ikke på ungene, Mona. Jeg tenker at det er et trinn i språktilegninga. «Atte, atte» gir dem et pusterom, en tenkepause før de får sagt det de skal. Dessuten legger de det av seg. Noen få av mine ungdomsskoleelever holder på med det ennå, og dem tar jeg en prat med. Nå for tiden har lille M lagt sin elsk på å si: Jeg kan ikke ditt eller datt «på grunn av»… Saken er bare den at hun tror det heter «for grunn av», og så starter hun setningene med det: «For grunn av jeg har så langt hår, så lugger det når jeg grer meg» osv.

Legg igjen en kommentar

