Vårløsning 12

Hvis sommeren kan defineres som den perioden av året da vi er ute uten yttertøy, spiser i utestua og er mer i hagen enn inne, – da har det vært sommer i over en måned nå. Heldigvis er det ikke over ennå. Også denne helga har vært solfylt og fin, men nå i ettermiddag regnet det. Jeg håper vi får noen flere våte dager. Det lukter helt fantastisk der ute nå.

Hele lørdagen var vi ute og puslet i hagen. Jeg har plantet litt i småbeddene mine. Jeg trodde en av clematisene var død. Da jeg skulle røske opp de tørre restene i dette beddet, stoppet jeg akkurat i tide. Det kommer noen små, brønne skudd helt nede mellom bambuspinnene, – og det betyr antagelig at vi får glede av den i år også.

Syriner er juniblomster her hos oss, – tidlig juni. Akkurat nå er det like før de brister og fyller hagen med parfyme.

I løpet av uka har vi endelig blitt kvitt den digre søplehaugen foran lekestua. Mesteparten fikk vi tatt 16. mai. Veden ble kløyvet og resten sendt til kasting. Plenen under haugen trenger nok noen uker på å komme seg. Jeg har også begynt å male mitt lager av dekksstoler. Den første meget, meget grønne er nå på plass. Flere kommer etter hvert. Jeg tror jeg vil ha flere grønne, men leker også med tanke om å male noen av dem oransje og gule. Det kan gjøre seg med noen fargeklatter ute i det grønne.







I fjor hadde jeg petunia i den gamle zinkbalja. I år har jeg laget en lite krydderhage der: Blomkarse, gressløk, basilikum, mynte og noen tomatplanter. For å få inn litt blått, har jeg stappet inn et par lobeliaer. Foreløpig er det ikke lett å se hva noe av det er. Det ser litt puslete ut. Forhåpentligvis tar det seg opp utover sommeren.

Plenen gror, og den har fått sin først klipp. Likevel er det ikke tvil om at den har fått seg en skikkelig trøkk av all sagflisen. Planen var å kjøre på litt jord denne uka. Gressfrø er kjøpt inn, men vi har rett og slett ikke rukket det. Håpet er at det skal skje i morgen ettermiddag, men vi får seg hovr langt vi kommer.






Sist uke kom jeg visst i skade for å si at jeg har kjøpt nok planter. Det hadde jeg visst ikke likevel. De forfølger meg disse blomstene. Det er gode tilbud både her og der, og før jeg vet ordet av det, kjører jeg hjemover med nok ei potte, – eller to, – eller tre. Det har blitt et par roser til, og på fredag var det to kjempe-georginer som sto og ropte på meg. Nå er det farger og potter over alt. Det er rett og slett pent.

16 responses to “Vårløsning 12

  1. I gamle dage blev syrenen kaldt «Terminsblomsten» fordi dens blomstring skulle minde os om, at det var juni-termin/Fandens Fødselsdag (11 juni), hvor de halvårlige renter og afdrag på lån i de tider forfaldt til betaling.
    Nu er syrenen også her i DK blevet en maj-blomst.

    • Der fikk jeg kommentarene dine på plass, Farmer. Takk for interessant informasjon. Nå er det juni om et par dager, og syrinene utenfor vinduet mitt er i ferd med å springe ut. De kommer altså akkurat i overgangen mai/juni her hos oss.

  2. Sissel Andersen

    Koser meg glugg ihjel med hagen din, Hege! Må innom bloggen din hver dag for å se hva som er nytt idag – enten det gjelder hage, skole eller annet du har på hjertet!

  3. Så fint det blir!

    De er morsomme med knæsjfarger disse dekkstolene dine. Får du kjøpt dem umalte?
    Ser du har putta mynte sammen med resten av urtene. Min erfaring er at mynte bør være i egen potte. De er så villige, vokser så fort og ødelegger vekstforholda for de andre urtene. Bare nevner det.

    • Jeg har kjøpt stolene umalte, – en hel haug av dem. De ble kjøpt i august i fjor, et restlager fra Jula. Takk for tipset om urtene. Jeg får seg om jeg peller dem opp igjen.

  4. Så artig å se sånne bilder av våren som smelter frem 😀
    Det fikk meg til å savne Norge litt, har ikke vært noe særlig snø i London for å si det sånn. 🙂

  5. Og det med mynte kan jeg skrive under på, om du vil plante dem i bakken kan du grave ned en bøtte med små hull i bunnen slik at du har kontroll på spredningen.

  6. Berit Arnesen

    Ååå, jeg får sånn hjemlengsel! Sitter på den andre siden av kloden og leser bloggen din. Skulle egentlig bare finne navnet på en interiørbutikk i Strømstad, og så fikk jeg «treff» hos deg. Og nå har jeg sittet her og lest i et par timer… Det sies at internett er en «tidstyv», og det kan nok hende stemmer. men av og til, som nå, kan nettet virkelig gi noe som oppleves som verdifullt også. Det var så godt å se bilder fra norsk våronn i hagen. Og de hvite syrinene, det er nesten som jeg kjenner duften. Som jeg savner å ha vannblemmer i hendene etter all løvrakingen, kjenne lukta av våt jord, -og gleden over å se at små stiklinger fester seg og begynner å gro. Lærer/u.insp. er jeg også, men nå i permisjon på 6.året pga. at mannen min jobber her i Kina. Jeg tar master i skoleledelse på nettet kombinert med samlinger i Norge. Jeg synes det er så utrolig godt å lese dine lærertanker, flott at vi har sånne reflekterte og positive lærere som trives i jobben,- og gir uttrykk for det! Alt er langt fra bra i norsk skole, men sånn sett litt utenfra, opplever jeg at det ofte er det negative som kommer frem. Jeg savner jobben min, men regner med å være tilbake om ett år. Så ennå nyter det privilegiet det er å stort sett styre min egen tid, treffe interessante mennesker og ha tid og mulighet til å reise. (Og studere, selv om jeg kjenner igjen erfaringene dine fra «studie-bloggen» din. Tror aldri jeg hadde klart å gjennomføre dette studiet ved siden av full jobb). Så takk for inspirerende blogg og lykke til videre med hus og hage og elever!

    • Tusen takk for hyggelig kommentar, Berit. Tenk at jeg har en leser i Kina! Jeg skjønner godt at du savner våren i Norge. Det er virkelig flott her nå. Lykke til med livet i Kina.

  7. Ja syrenen var også en juni-blomst i DK i gamle dage. Den blev kaldt terminsblomsten, da den skulle minde folk om, at det snart var termin for betaling af huslån (11. juni)

    jeg prøver at sende uden min blogadresse, da jeg gentagne gange har forsøgt at sende kommentarer uden at disse er blevet godkendt.

    Med venlig hilsen

    http://www.farmer.smartlog.dk

  8. Tidligere var syrener også juniblomster i DK. Syrenen blev kaldt terminsblomsten, da den blomstrede ved d. 11 juni, som tidligere forfaldsdag for rentebetaling.

  9. Marthe Glad

    Det er på tide å lage en gifanimasjon av bildene nå.

    • Ja! Takk for tipset. Jeg skal prøve det i dag, Marthe. Kanskje jeg må ringe deg, for jeg husker ikke akkurat hvordan jeg gjør det.

Legg igjen en kommentar

