200 kvadratmeter eksamen

Endelig – det er eksamen! Det er bare så deilig. Man må være lærer for å forstå følelsen. Vi begynte å jobbe med disse ungene for tre år siden, og selv om vi ikke tenker på eksamen hver dag, så ligger den der og ulmer under overflaten hele tiden. Eksamen er den store finalen for både elever og lærere. Selvfølgelig føles det helt annerledes for elevene, også mer negativt. Eksamen er prestasjonsangst, nerver og mye mer, – og i «mye mer-delen» er det heldigvis også positive følelser. Jeg har flere ganger opplevd elever som av forskjellige grunner ikke kunne gå opp til eksamen fordi de har blitt syke eller fordi ekseman har blitt avlyst. Først synes de det er deilig, men det går fort over. Etterpå er det de samme ordene som går igjen. De føler seg skuffet og snytt for noe de hadde forberedt seg til.

Elevene kan komme opp i engelsk, matte eller norsk til skriftlig eksamen, – en tredel av elevmassen i hvert fag. Siden vi har tre team hos oss, er antallet kandidater i hvert fag omtrent som på et team: 57 elever. Første fag ut var engelsk. Vi åpnet foldedørene så vi fikk 200 kvadratmeter å boltre oss på. Hver elev fikk to pulter og rikelig med plass rundt seg, dobbelt så stor plass som de er vant til på tentamen.

Da vi voksne ankom klokka 08.00. – en time før prøvestart, var de første elevene på plass allerede. Den neste halvtimen kom resten. De fant fram PC-er, logget på Udirs hjemmesider, fant fram mat og drikke, leverte inn mobiltelefonene sine, – og så var det bare å vente i spenning.

Vi var tolv voksne i rommet ved oppstart. Det skyldes at vi for første gang kjører en helt digital eksamen, og vi var faktisk ganske spente på om alt ville fungere. Når en tredel av alle tiendeklassinger i hele landet logger seg på samme sørverpark samtidig, kan noe gå galt. Vi har tidligere hatt en test både på om skolens trådløse nettverk og Udirs servere kunne klare brasene. Det er deilg å kunne si at alt fungerte aldeles utmerket i dag.

Stemninga var utrolig god, – rolig og fin. I oppstarten ruslet vi voksne rundt og sørget for at alle hadde det de trengte. På eksamen er vår hovedoppgave å være elevenes tjenere. Vi skal selvfølgelig også passe på at ingen finner på å jukse, men siden alle hjelpemidler er tillatte, er det liten fare for det. Ellers skal vi følge dem på toilettet, ta dem med ut på lufte- og trøsteturer, hente det de måtte trenge og hjelpe dem med alt som har med det datatekniske å gjøre. Dette siste kan være en utfordring på slutten av dagen når alle skal levere.

Da roen senket seg og alle satt bøyd over tastaturet, forsvant halvparten av lærerne til andre oppgaver. Noen skulle sitte utenfor klasserommet for å fange opp elever som må på do eller ut for å snyte seg, – det er allergitid, må vite. Vi andre satte oss til rette og lot blikket sveipe over forsamlingen. Innimellom ruslet vi ut på gangen og fikk oss litt frukt eller en kopp kaffe. Sørvisen er på topp på sånne dager.

Kantinepersonalet kom opp med lekre bagetter, men salget var magert. Bare tre elever hadde satset på kantinemat i dag. De andre hadde med seg matpakker av ymse slag. Det var lett å se at en del foreldre hadde vært tidlig oppe. Her var det både høye smørbrød og wraps, – de sistnevnte hadde gutten for øvrig laget selv. Brus, frukt og godteri hører også med. Ei av jentene hadde med en diger pose med smågodt. Kanskje hun syntes det var pinlig mye. Hun hadde i hvert fall gjemt posen under pulten.

Elevene skrev og skrev og skrev. De jeg snakket med var veldig fornøyde med oppgavene. De har visst om temaet i flere dager allerede, og de har hatt fem timer veiledning med lærerne sine. Det er helt spesielt når elever og lærere forbereder seg sammen til en offentlig eksamen. Når vi har andre prøver, kjenner lærerne oppgavene, og de holder gjerne kortene inntil kroppen. Lærer og elev er på hver sin side av skrivebordet. Ikke sånn til eksamen. Vi vet ikke mer enn elevene, men vi er mer erfarne og vi kan mye, mye mer om dette. Vi studerer temaet og alt veiledningsmaterialet før vi møter elevene. Det diskuteres mulige oppgaver og vinklinger, og så går vi opp til ugnene og prater med dem om hva de tenker og hva vi tenker, hva de må passe på, hva de må ha med, hvilke feiltyper de må styre unna og alt det andre vi kan bidra med. Ingen ting er nytt. Vi har sagt det så mange ganger før. Forskjellen er at nå lytter alle. De følger med og noterer så det er en fryd, – en fryd vi gjerne skulle opplevd i andre deler av året også. Eksamen er alvor. Likevel er graden alvor varierende. På noen pulter ligger hele stabler av ordbøker og andre hjelpemidler, – mens det innimellom sitter en pode som rister på hodet og tilstår: Ops, – jeg glemt visst ordlista mi, jeg.

I morgen er det matematikk. Klokka 13.00. møter vi norsklærere de elevene som skal opp i faget vårt. De har eksamen på tirsdag og onsdag. Vi voksne skal bruke tid i morgen formiddag på å forberede oss på temaene. Når elevene kommer, får de informasjon om temaet, nettadressen til veiledningssidene og de første tipsene om hva de kan gjøre i helgen. På mandag skal vi være sammen hele dagen, lese forberedelsestekster, disponere mulige oppgaver, dele hjelpemidler og hva vi ellers kan finne på for at dette skal bli tidenes beste norskeksamen.

Jeg gleder meg.

6 responses to “200 kvadratmeter eksamen

  1. Eksamenstid er en helt egen følelse. Litt kile-i-magen, litt nerver, litt spenning – og litt vedmodig følelse av at de er på vei videre. 🙂

  2. Det er dejligt at du kan have den fornemmelse af glad forventning. Efterhånden gennem livet har jeg også kunne føle det nogle gange før en eksamen, men det var ikke altid sådan. 🙂

    • Det er vel sjelden sånn, Donald. Skriftlig eksamen er ikke så veldig skremmende for våre elever. De har hatt gamle eksamensoppgaver til tentamen tre ganger allerede. Verre er det med muntlig. Da slår hjertene, og håndflatene blir klamme.

  3. Har fulgt bloggen din så lenge at jeg blir helt nervøs på deres vegne! Hyggelig å høre at det går bra. 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s