Vårløsning 11

Her holder man seg med en mikroskopisk hage, – og så føles det som om man administrerer et middels gårdsbruk. Nå skal det sies at vi har unntakstilstand i år. Kombinasjonen tiende klasse og rotete hage er ikke å anbefale, – men det går altså framover. I går gikk vi ut i hagen rett etter frokost, og så ble vi der hele dagen. Først og fremst skulle den fæle haugen ryddes bort. Og så var det tujaen. Du husker kanskje at vi hugg en diger tuja i høst? I går ble den til ved. Etter å ha kappet den i passende lengder, forsvant min kjære og visakortet hans til Biltema. Da han kom hjem, var vi en vedklyver rikere.

Det hjalp, for å si det sånn.


Nå har neppe tuja en brennverdi som gjør den egnet for kommersiell drift, men har man en tuja, så har man en tuja. Vi kaster ikke noe vi kan fyre med. Det ble faktisk ti sånne lass som dette, og det skal mer enn en vinterkveld å fyre opp en sånn mengde.

Det var morsomt med den tujaen. Sånne trær vokser fort, så fort at den tar med seg både det ene og det andre i farta på sin vei mot himmelen. Vårt tre besto av flere stammer. Etter hvert som de vokste, grodde stammene sammen. Det som måtte befinne seg imellom ble rett og slett fanget og stengt inne til evig tid. Da vi sagde opp treet, dukket disse to taustumpene fram. Den hvite plastsnora kan jeg faktisk huske. Thv brukte den for å holde en smal stamme på plass i vinterstormene. Vi var redde den skulle falle på huset vårt.


Tujaens eget bar hadde også blitt fanget. Nå lå det klemt inne i selve stammen som en brun, merkelig masse. Jeg lurer på hva som ville skjedd med den om treet hadde fått stå i enda flere år.

Det er fortsatt nok å henge fingrene i her på gården, men det ser unektelig litt penere ut nå som søpla er borte. Plenen er fortsatt brun og bar her og der, ikke minst foran lekestua. Neste oppgave nå er å smelle på seks sekker hagejord og noen plenfrø. Kanskje litt sånn førstehjelp vil gjøre susen. Hvis du ser ekstra godt etter på dagens bilde, vil du se at naboen har begynt å male huset sitt denne uka. De er ikke riktig ferdige ennå, og fortsatt er det plast foran vinduene. Det har det vært i flere dager, og jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det ser ut på innsiden.





Jeg tror det hadde vært godt for helsa mi om vi hadde hatt sommer hele året. Trening er ikke akkurat min greie, utejobbing derimot, det elsker jeg. I går holdt vi på i over seks timer, og det ble noen runder i dag også. Om kvelden var jeg rett og slett mørbanka. Deilig mørbanka! Pauser ble det ikke for mange av. Både Thv og jeg hadde nemlig ei lydbok på øret, og da vil vi helst bare holde på med vårt, – i hvert fall når lydboka er krim. Et par ganger møttes vi likevel til en liten benstrekk og noe å drikke.





Det har blitt et par turer på hagesentrene denne uka. Sånne hagesentre betyr den rene ruin når man er så lett å friste som jeg er. Nå er det i hvert fall blomster i potter og kar. Ennå har jeg ikke plassert dem der de skal stå. Foreløpig må jeg sørge for at de får sol nok. Pelargoniene står inne. De er så sarte og får både brune blader og tett nese om de står ute i kulda. I løpet av uka har rabarbraen vokst seg diger, og det er i rett tid. Det skal være rabarbrasuppe til 17. mai.

I går ettermiddag begynte det å regne, og vi har fått litt fukt i løpet av natten. Nok er det ikke. Det er alt for tørt både for oss med hager og for dem som skal produsere maten vår. Forhåpentligvis kommer det snart mye mer av det.

Fortsatt kalles det vår og ikke sommer. Det betyr at jeg er tilbake neste søndag med en ny rapport.

2 responses to “Vårløsning 11

  1. Ah, hagesentre/gartnerier er fristende!
    Er det «Brita i skogen» du har kjøpt? (Heter den det forresten?) Du vet den gule med brunt øye som slynger seg. De er så morsomme.

    • Jeg vet ikke hva plantene mine heter. Selv om jeg elsker dem, så vet jeg bare hva omtrent halvparten heter. Kunne trengt et kurs.

Legg igjen en kommentar

