Hilman Super Minx 1962

Jeg liker biler, gamle biler og nye biler. Jeg liker dem, Thv elsker dem. Han har en drøm om en dobbeltgarasje der han kan mekke på en eller annen gammel bil og få den til å skinne og blinke igjen. En sånn garasje får han nok aldri, og det er litt synd. Sist vi var på besøk hos sommartorpemigrantene, gikk vi på besøk til en nabo. Han har nettopp en sånn garasje som Thv ønsker seg, og jammen har han ikke en sånn bil også, – en Hilman Super Minx fra 1962.

Bilen var i strålende stand, til tross for sine 49 år. Den så nærmest ny ut, og var selvfølgelig fullt kjørbar. Eieren hadde moret seg med å gjøre den om til et slags tablå fra 1962. Både inne i kupeen, på hattehylla og i bagasjerommet lå det ting som ga en illusjon av verden slik den så ut det året jeg var to år gammel.

Det er detaljene som teller, og her var det detaljer så det holdt. Se bare på denne lille kassa bak koffertene i bagasjerommet.

Det var ikke bare bilen som luktet tidlig sekstitall. Det gjorde hele garasjen: Møbler, klokke, plakater og mye mer var samlet inn for å danne en fin ramme som bilen kunne trives i. Og så verkttøyet da. Masse verktøy i sirlig orden. Jeg kunne spart meg, men klarte det ikke. Jeg kjemper virkelig imot kjerringtendensene mine, og som regel går det bra. Denne gangen slapp en padde ut av munnen min og hoppet over på Thv: Her var det orden i sysakene, ja. Han springer nok ikke rundt og leter etter en 13 mm pipe, denne karen, nei.

Når Thv skal på bilutstilling eller billøp, så vil han helst dra alene. Det er fordi han ikke orker at alle andre går lei etter en times tid. Da vil vi videre til nye opplevelser. Selv kunne han sikkert henge rundt en sånn bil en halv dag, om han fikk lov. Heldigvis har eiere av slike doninger sjelden noe imot beundrende blikk, forsiktig stryking over hvit lakk og lang plystring når motorrommet blir åpnet. Entusiaster besvarer hvert spørsmål med glede, og er fornøyde med å finne en sjelevenn.

Vi andre trekker oss forsiktig tilbake og lurer på om ikke det er nok nå.

10 responses to “Hilman Super Minx 1962

  1. MC-klubben jeg kjørte i en stund hadde dugnad for Am-car klubben på utstillingene de bruker å ha. Vi rusla rundt og holdt gjerdet vedlike. Og der var det mange store guttunger som niglodde på bilene hele dagen. Selv hadde jeg nok med en runde for å få overblikket. Om det var en Chevrolet Bel Air i god stand der kunne jeg bli stående litt lenger, eller en Camaro. Utover det var sladrebenken oppe ved scenen en helt grei plass å tilbringe dagen. Særlig hvis det var godt vær 🙂

  2. Skal tipse naboen som eier bilen om fin omtale på bloggen.
    På tide at Thv. får drømmen oppfylt med torp og garasje?
    Drømmen er engelsk cab fra 50 tallet da blir det aldri kjedelig her i livet!

    • Hils naboen og takk for oss. Thv har jo engelsk cab (om enn produsert i Japan), så han lider ingen nød. Torp med låve er vi likevel på utkikk etter. På den annen side går vi her og rusler på vårt røde torp i Bydalen, – og vi er ikke akkurat arbeidsledige. Aller helst vil vi ut til Oksrød for å få båten på vannet, men tida strekker ikke til.

  3. Royne Sandberg

    Hej! Tack för en fin bildsvit av min pärla.
    ett litet fel har smugit sig in i reportaget,
    årsmodellen är 1962!
    Hälsningar från Jörns nabo!

    • Hei Royne. Man skal liksom ikke rette opp i en sånn bloggpost, men heller skrive rettingene som et etterskrift. Jeg tror likevel jeg jukser litt og går inn og retter hele greia. Takk for informasjonen. Hils fruen. Hilsen oss i Fredrikstad.

  4. Gunnar Landegren

    Jag älskar gamla bilar, har varit hemma hos Royne och sett pärlan på nära håll, jättefin. Har själv en Volvo PV 444E 1953 med gangsterkeps. Ordförande i Veteran Classic Dalsland med goda kontakter i Östfolds veteranklubb

  5. Hei på dere!
    Passerte 2 stk ekte Fiat 500 fra sekstitallet idag ved Vordingborg i DK
    Kanskje det blir en slik med cabriolet for rundturer langs Vänerhavet?
    Bor ved en mølle 3-4 mil fra Rødby….Har møtt et mere gjestfritt DK andre
    steder i flatlandsbygda! Kommer tilbake til saken den 17.mai.(kanskje)

    • Jeg er en smule misunnelig: Rødby, DK, Tyskland, biltur, vår – hjelpes meg så heldig du er. Kos deg, og rapporter gjerne mer. Kjør forsiktig.

Legg igjen en kommentar

