Sjekk den komposten

Dagens lille hagetur ble brukt på å spre kompost rundt plantene. Det er bare så moro! Tenk at det går an! Jeg samler bare matrester, potetskrell, epleskrotter, kaffegrut – alt organisk avfall. Det blir tømt i den store kompostbingen i bakhagen. Så drysser jeg på litt bark som jeg får fra kommunen og rører rundt et par ganger.

Lett som en plett.

Når bingen er full, tømmer jeg den i bunnen og samler komposten i en gammel søppeltønne vi har tigget oss fra kommunen. Når våren kommer er tida kommet for det siste leddet i prosessen. Da har potetskrellet og pastarestene mirakuløst blitt forvandlet til porøs, luftig, velduftende kompostjord som jeg mater plantene med.

De takket pent.

6 responses to “Sjekk den komposten

  1. Denne så kjekk ut. Hvor får man tak i sånne da? Pris?

    • Her i Fredrikstad får vi den fra kommunen. Jeg husker ikke om i betalte noe (tror ikke det), men til gjengjeld får vi lavere renovasjonsavgift. En vinn – vinn-situasjon med andre ord. Denne heter Kompost-Bjørn, og er den kommunen har valgt. På hytta har vi en vi har kjøpt selv. Den er faktisk enda bedre, og heter Biolan.

  2. Sikke en god idé – det må vi prøve her hos os.

  3. Det er meget vellykket – om det er barken eller kaffen eller potet skrællerne, som sætter gang i processen, det ved jeg ikke, men der skal vist være noget, som sætter igang processen. Engang prøvede jeg med et gammelt æg, og det gik vist udmærket – jorden der, hvor jeg havde bunken, er meget frugtbar 🙂

    • Prosessen kommer veldig lett i gang, og når det fyrer, så fyrer det. Bakteriene er som i en surdeig, – de overlever det meste. Når vi synes det går litt tregt, kan vi hive på noen rekeskall, og da går det i hundre. Rekeskall er avgjort best.

Legg igjen en kommentar

