– og små glimt av glede

Selv om det er mer enn nok å glede seg over sånn på utsiden, så går det faktisk an å være litt mørk på innsiden selv om sola skinner. Noen ganger når det baller på seg, blir jeg litt hudløs. Jeg blir lei meg for den minste, lille ting, full av selvbebreidelser og føler meg som et mer enn alminnelig dårlig menneske. Sånn er det bare, og det er ikke usannsynlig at du også har det sånn av og til.

Han ser tidene skifter,
feite overskrifter,
han holder mange aviser.
Han blar i de mens han spiser.
Hon snakker hele tiden.
Han svarer, helt på siden.
Han vet at han burde innfri.
Det e jo hon han e glad i.
Det er noe han bør oppleve
etter barne-TV,
når de vil leke med pappa,
ungene han skal oppdra,
som tror at de kjenner han.

Nesten ikkje tiltstede!
Littt våken her og der,
med et lite øre til hver.
Nesten ikkje tilstede
i sitt eget liv.

Han treffer de kreative,
de fornøyde med livet,
nynnende på ukens schlager.
De gode arbeidskolleger.
Hjemme, om ettermiddagen,
drøfter han bilen og hagen
til svetten renner,
med gode nabovenner,
som tror de kjenner han …

Nesten ikkje tilstede!
Litt våken her og der,
med et lite øre til hver.
Nesten ikkje tilstede
i sitt eget liv.

Han føler seg snytt.
Intet er nytt,
han syns livet e oppskrytt:
Det fins små, små snev av
sorg
– og små glimt av glede…
men kan han se det?
Han e neste ikkje tilstede…

(Jan Eggum)

Når innsiden er blå og jeg tror verden skal gå under bare fordi jeg har sagt et skjevt ord, så ser jeg likevel de små, små gledene. I går var jeg i femtiårsdag hos en god venninne, – og det var i grunnen en stor glede. I løpet av uka er det elevene mine som har stått for de små glimtene av glede, -. men også noen snev av sorg. I dag har jeg veiledet ti av elevene før prøvemuntlig til mandag. Alle ti hadde forberedt seg til veiledningstimen sin, og det er en fryd å prate med dem. Men av en eller annen grunn var det en bitte, liten episode som lyste mest. Helt tullete er det. Da jeg skulle veilede de to siste jentene, måtte jeg plutselig på et møte. Vi utsetter det en time, sa jeg. Jeg synes nok de ble litt lange i maska. Særlig da jeg sa jeg skulle være tilbake klokka tolv presis, falt hakene ekstra langt ned. Da jeg returnerte til basen en time senere, skjønte jeg hvorfor. Ut fra klasserommet hørte jeg lyden av et visst bryllup borte i London. Det forklarte hvorfor klokka tolv var et dårlig tidspunkt, og jeg ble vennlig anmodet om å ta meg en tur på lærerværelset for å nyte en kopp kaffe. Jentene hadde nemlig viktigere ting å ta seg av enn veiledning fra meg. Etter en halvtime ble jeg hentet. William og Kate var gift, og vi kunne hive oss over jobben igjen.

Da C og jeg var i butikken for å handle, fikk jeg telefon fra en av jentene i klassen min. Hun har et annet morsmål enn oss andre, og noen ganger må ord forklares. Hva betyr det å skulle demme opp for kommunismen? spurte hun. Jeg begynte med å forklare hva en demning er, og at den brukes for å stanse vannet. Før jeg hadde snakket ferdig, hørte jeg fra C ved siden av meg: Det betyr å stoppe noe. Han er bare åtte år, men veldig ivrig på å få med seg alle nye ord. Men da han spurte hva kommunisme var, meldte jeg pass. Akkurat i dag orket jeg ikke mer. I stedet kjøpte vi vaniljesaus og sjokoladepudding. Det kan også gi små glimt av glede.

Det har vært veldig varmt og deilig i ettermiddag. Jeg har sittet ute i godstolen min. M har hatt besøk av to venninner. De tre jentene og C har lekt som gale med vannsprederen. Årets første vannkrig var et faktum. De hylte og skrek mens de sprutet på hverandre, og etter en stund var de gjennomvåte. Da gjestene trippet hjemover sånn i åttetida, var M en sommerkjole fattigere, og en av venninnene hadde sitt våte tøy i en plastpose.

Små, små glimt av glede, – og jeg tror jeg kan se det.

8 responses to “– og små glimt av glede

  1. Glimt af glæde.
    Du SER og mærker glæden.
    Glæden er i dig.
    Og hvis alt var glæde- ville så vi mærke den?
    Tak for dejlige ord:-)

    • Jeg ville nok merke det om alt var glede, Miri. Jeg er født med et veldig lyst sinn, og det er sjelden jeg kjenner på det mørke. Det jeg ikke liker, er at dette blå mørket kommer oftere nå enn det gjorde for noen år tilbake, og det må jeg tenke litt på. Hvorfor er det sånn? Er det noe jeg kan gjøre med det?

  2. Jeg skjønner hva du mener. Skrekkelig med sånn indre uro.

  3. Tenke, handle, gjøre noe med det.
    Noen ganger er det bare sånn, uansett hvor mye man tenker og handler. Men det er alltid godt å være forberedt, selv om det skjer ting på en skjerm i en kirke et helt annet sted

    • Som jeg svarte 9na over her: Det er jo litt interessant også. Jeg er vant til å være relativt sprudleglad, og er det noe jeg kan, så er det å ha positivt fokus. Derfor er det med undring jeg opplever at jeg nå av og til blir urolig og rastløs, bekymrer meg uten grunn for små bagateller osv. Overgangsalderen, kanskje?

  4. Jeg øver meg på å være tilstede i mitt eget liv hver dag. Mange ganger hver dag gjør jeg det. F.eks når jeg står og pusser tenner forsøker jeg å ha fokus på akkurat det å pusse tenner , og ikke det som skal skje like etter eller det som var i går. Lett å få det til er det ikke alltid. Det er så mange forstyrrende elementer. Jammen er det mye forholde seg til og sortere, både utenfra – men også inni mitt eget hode. Men du verden så fint det er, når jeg får det til.
    Ta en kikk på den «nyfødte» bloggen min Hege. Det har vært et langt svangerskap. Husker du ga meg noen gode tips på veien mot bloggland, en gang i 2008. Jag har trengt den tiden. Om blogging er noe for meg vil tiden vise.

    • Jeg sier det samme til deg som jeg skrev til Kamelryttersken over her. Kroppen og hodet lever av og til sitt eget liv.

      Jeg gleder meg til å kikke inn til deg, Elisabeth. Tiden vil vise om du vil fortsette å blogge. Det er heldigvis både frivillig og gratis. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

