Forlovet med en båt

Jeg har ikke giftet meg med den, sier vi av og til, og mener å fortelle at vi har kjøpt noe vi muligens ikke kommer til å beholde.

Her i huset har vi nå inngått forlovelse med en båt.

Verdens vakreste, lille båt.

Det er en Nordlandsbåt, nærmere bestemt en Bindalsfæring. Den er 15 fot, bygget i gran, veier noe under 100 kg og er lett å ro og lynrask i vannet. Jeg kan nesten ikke vente med å få sjøsatt den. Etter kajakkperioden har vi vært uten farkost. Det er jeg som i mange år har hatt lyst på en trebåt å ro. Thv har nok vært noe mer tvilende, men han er ikke så veldig vanskelig å tenne. Denne båten kan han dessuten nerde litt på, og da hjelper det med en gang. Nordlandsbåtene er en del av den norske kulturhistorien, og her er det masse spennende stoff for en sånn som ham.

Klokka ringte 04.45. på Påskeaften, og noen minutter senere var vi på vei ut av Bydalen. Turen gikk til Lillesand. Det er langt å kjøre Fredrikstad – Lillesand tur-retur på en og samme dag. Jeg ville bare nevne det. Men da vi kom hjem med denne lille perlen var det verdt hver eneste mil. Jeg vil egentlig ikke noe annet enn å komme meg på sjøen med den, – men det går ikke ennå. I disse dager er det jobb, jobb, jobb, jobb hele tiden. Båten skal få vente på meg som en premie jeg gjør meg fortjent til.

I løpet av sommeren skal vi sjekke ut om dette er båten for oss, om vi vil bruke den mange nok ganger til at det blir ekteskap på oss.

Hvis ikke kan du få kjøpe en lekker Bindalsfæring i mai neste år.

Denne gangen må du klikke for større bilde. Her må detaljene nytes.

8 responses to “Forlovet med en båt

  1. Gratulerer med fin båt!
    Ypperlig å bruke i Vänern..
    Hva med en liten påhengsmotor på 4hk?

  2. Lærte å ro og håndtere båt i en slik.
    Pappa bandt et tau i stevnen og til rekkverket på brua over elveoset, og der satt jeg og rodde mot strømmen.
    Sommerkveldene var det ut med et av søskenbarna og dorge etter seien. Pappa skulle ha et kvartel (ei kvart tønne) med salt sei til vinters hvert år. Fiskinga var gøy, men det har blitt lite «rø’sei» til middag etter at jeg flytta hjemmefra. Fikk liksom nok i oppveksten.

    • Det var jo et helt lite barndomsminne du vartet opp med der, Kamelryttersken. Det er sånn med alt det man fikk for mye av i oppveksten. Barn av bønder synes ofte at en balkongkasse er mer enn nok hage.

  3. Den er da enormt flot og lækker. Jeg er simpelthen vild med den…. jeg ville ønske at der var mig, der skulle på tur i den båd, men en god, stor frokost….

    Jeg tror I bliver rigtig glade for den! 😀

    • Så hyggelig at du likte den, Jens. Når vi bare kommer til bunns i jobben, skal du i det minste få være med på tur her på bloggen. Det lover jeg.

  4. Tilbaketråkk: Snart sjøsetting | Livet leker

  5. Tilbaketråkk: Vi sparer – vi har | Livet leker

Legg igjen en kommentar

