Vårløsning 8

Det er søndag igjen, og tid for å se om det har skjedd noe i hagen den siste uka. Det bør ha skjedd noe. Vi har tross alt hatt sommervarme og masse sol hver eneste dag. På torsdag var vi et par timers biltur ned i Sverige, og der var det grønne enger og blader på trærne over alt. I løpet av denne uka har gresset begynt å grønnes her også, og bjerka har sprunget ut.


Det har skjedd ganske mye, men ingen skal påstå at plenen er grønn. Noen grønne tuster er det, men det meste er grått. Jeg er fortsatt litt bekymret for området der saga har stått. Det er fortsatt masse sagmugg i plenen, og jeg er redd for at gresset ikke skal klare å ta opp kampen.

Utenfor huset vårt er det ryddig og strøkent. Det sørget Thv for rett før påske. Her inne i hagen har vi fortsatt en haug som skal sages opp. Noe skal varme oss til vinteren, noe skal på Øra. Den ser ikke så stor ut den haugen, men det kommer til å ta sin tid her hvor oppgavene står i kø.

Utestua er heldigvis klar for sesongen. Vi har allerede spist der ute flere ganger. Det gjennomsiktige taket gjør at det nesten blir for varmt der inne, – som i et drivhus.


I løpet av uka har jeg renset ut av alle beddene. I år var det nye ting å finne der: Spiker, takpapp og annet rusk og rask. Nå er det meste borte, og jeg mangler bare litt gjødsel for at det skal kunne gro. Gro gjør det forresten allerede.

Jeg pleier å gi rabarbraen en liten vårshot med lunkent vann og gjødsel. Så langt har jeg ikke kommet ennå, men den ser ut til å komme i gang uten mn hjelp. Snart blir det rabarbrasuppe å få.

Det som gror aller best er likevel brenneneslen. Ikke fortell meg at de er gode i suppe, jeg har bare ikke lyst på. I stedet kommer jeg snart til å luke opp så mange jeg kan av dem. De får heller ende som kompost på plenen neste år.

Jeg har vært på salg på Plantasjen og kjøpt en haug med krukker til halv pris. Snart skal de fylles med sommerblomster. Flere av rosene mine ser ut til å ha gått dukken i vinter. Noen nye er allerede kjøpt inn, og jeg har tenkt at jeg skal forsøke meg på flere potteroser i år. Dem kan jeg ta inn når den brutale vinteren setter inn.

Det var ukens lille vårløsningsrappport, – og gjett om våren har løsnet.

6 responses to “Vårløsning 8

  1. Brennesle er godt i suppe, sånn er det bare med den saken.
    Graset etablerer seg i sagflisa etterhvert, ser bare så hustrig ut før det begynner å gro ordentlig. Litt kalk og litt gjødsel gjør underverker (på sjela).

    • Jeg tror det, Kamelryttersken, – men jeg har altså aldri prøvd. I dag så jeg forresten at det hadde kommet noen små grønne opp gjennom sagflisa.

  2. Er det ikke fantastisk?? Vi har kost oss maximalt vi også både i Oslo, på Spydeberg og i Skjærviken. Våren er her! Dattera og hunden har forresten tatt første bad i år, dattera fordi hun er russ og hunden fordi hun er badegal. 🙂

    • Sommeren er her, 9na, – men det sier jeg fordi jeg ikke er opptatt av selve storsommeren. Bare sommerHALVÅRET begynner, så er jeg fornøyd. I dag har det vært overskyet, men da jeg kom hjem fra jobben, gikk jeg ut i utestua for å lese i boka mi. Deilig, deilig.

  3. Solen skinner og det er dejligt varmt… jeg var lige ved at glemme alt som vinter, sne og kulde. Men så kom jeg til at suse forbi din blog, haha…..

Legg igjen en kommentar

