Påskesommer

Etter fem dager i hus og hage sammen med familien, dro vi altså til Sverige på torsdag. Etter den tid har vi fartet land og strand rundt i tre dager. Det er moro det også, særlig når turene har mål og mening, og det har våre turer hatt.

Sverige altså. Når svenske torp er noe av det fineste man vet, så gjelder det å utnytte naboer som har nettopp et sånt. Her sitter denne naboen og kikker utover sitt rike. Når han sitter på samme måte her hjemme i dalen, ser han rett inn i hagen vår. Ute på denne enga så vi i løpet av noen timer både hare, traner og rådyr. Jeg tror han koser seg.

Jeg har alltid undret meg over at vi har så sterke følelser for det gammeldagse. Særlig i høytidene vil vi gjerne skape en illusjon av det som en gang var, og da glemmer vi at det var mye fattigdom og slit. Når man er på et rødmalt torp med vita knutar, er det enkelt å skape denne illusjonen. Vi fikk hele pakka: Rødmalt torp, stabler med ved, lekker mat og god vin, solskinn og hygge. Det ble vår lille ferie i ferien. Her hjemme går det i småjobbing av alle slag. I Sverige senket vi skuldrene helt ned.

En tur i hengekøya fikk jeg også. Jeg liker meg i hengekøyer. Jeg husker sist jeg lå her og så opp på himmelen. Da var bladene utsprungne og alt var grønt. Det kan man ikke forvente midt i april, men det føltes nesten ulogisk å ligge der i stekvarmen og se på et tre som uten tvil ropte vår og ikke sommer.

Det var så varmt, at vi spiste forretten ute i kveldssola. Etterpå trakk vi inn og fikk de siste restene av solnedgangen inn gjennom vinduene. Det var mens vi satt der, vi så harene ute på enga, – og de gjorde akkurat det harer gjør om våren.

Hver gang vi er på besøk hos naboen, må jeg en tur bort for å kikke på naboeiendommen. Jeg tar meg en tur bort og ser på det vakre huset. Inne i hodet mitt pusser jeg det opp, skraper og maler, kikker på vinduene og møblerer helt etter min smak, – og så er det over for denne gangen. Huset står tomt, men er ikke til salgs. Det er lov å drømme, men jeg tror egentlig ikke vi skal ha noe torp nå. Vi har mer enn nok å henge fingrene i her hjemme. Skulle vi noen gang kjøpe ei rødmalt stue i Sverige, og det kan det godt hende vi gjør, så skal det ikke være et sånt renoveringsobjekt som dette.


Torp eller ikke torp, -. landskapet sør for Vänern er vakkert. Naturen er flott, men det som interesserer meg mest er nok kulturen, – de flotte åkrene, gårdene, husdyra, grusveiene, stengjerdene – alt det som viser spor av mennesker. Når de andre snakker henført om tranedansen på Hornborgarsjøen, så tenker jeg at jeg ikke gidder dra dit. Det holder med noen få traner ute på åkeren rett bortenfor hengekøya.

5 responses to “Påskesommer

  1. Nei, er ikke om å gjøre å kjøpe seg arbeid, men det er lov å ha drømmer om hva man kan tenke seg

  2. Det lyder som nogle dejlige dage, I har haft i Sverige! De røde træhuse virker som en magnet på mange danskere – ren idyl. Men jeg siger: bare man ikke selv skal svinge penslen …

    • Men jeg liker å svinge penselen, Madame, – bare det ikke blir for mye av det. Om vi skulle hatt et hus til, hadde det definitivt blitt for mye. Det er faktisk allerede litt mye som det er. Vi har to store trehus, – og det er litt for mye maling for min smak.

  3. Tilbaketråkk: På besøk i Norske-Sverige | Livet leker

Legg igjen en kommentar

