Nå har de andre påskeferie også

Jeg vet jeg er priviligert. Jeg sa farvel til arbeidsplassen min på fredag, og siden har jeg ikke vært der. De fleste andre har vært på jobb både mandag, tirsdag og halve dagen i dag. Nå skal det sies til mitt forsvar, at jeg jobber like mye som dere andre i ferien. Fire timer med norsktekster i dag, for eksempel. Men det er likevel noe annet. Jeg kan velge om jeg vil legge jobben til denne stille uka, når jeg vil jobbe og hvordan jeg vil jobbe. Det er et stort privilegium, og jeg vet det.

Men la oss ta noe viktig først.

Skulle du i den nærmeste framtid støte på denne karen her, og skulle han samtidig være i nærheten av sin kjære Lille Røde, – så ikke glem å rose bilen. Nevn helt tilfeldig at den er usannsynlig ren og blank og fin til å være en så eldgammel bil (- forresten, – ikke si det med eldgammel. Nøy deg med å rose glansen i lakken.). Han sier det selv, gemalen: Det er så hyggelig når noen slår hendene sammen i begeistring. Selv gjør han det ofte.

Da jeg renset opp i beddene mine i dag, ble jeg fort klar over at vi ikke er alene her i nummer 24. Vi er to mennesker, og et vanvittig stort antall dyr. Riktig nok er de små, men de er like fullt dyr. Da jeg røsket bort de gamle druene fra i fjor, hylte skrukketrollene i et skuffet kor. De hadde gjemt seg under de halvråtne concordene, og her kom et menneske og bokstavelig talt rev maten ut av munnen og taket over hodet på dem. De pilte i alle retninger. Jeg fikk såpass dårlig samvittighet at jeg la tilbake litt av maten deres.

Det er liv og røre over alt, og jeg har hatt en strålende dag. Nå er nesetippen rød, og ryggen øm. Det er nok nå. Sofaen skal også ha sin oppmerksomhet, og snart er det påskekrim.

3 responses to “Nå har de andre påskeferie også

  1. Hvor bliver den fin, den «lille røde» ah! ah!

  2. Mon jeg kan få min (ikke oldgamle kun gamle) røde bil til at se lige så pæn ud?

Legg igjen en kommentar

