Vi pusler alle med vårt

Været har ikke vært like strålende i dag som i går, men sol og sommer har det likevel vært. Jeg har gjort litt i huset og vært en tur ute i samfunnet sammen med mamma, men mest av alt har jeg forsøkt å rette norsktentamener, – og jeg har hatt en viss suksess med forsøket. Det er ekstra hyggelig å sitte der og jobbe når jeg har en sønn på den andre siden av bordet.

Jeg har syslet med norsktekster, Henrik med matte. Det var en gang da jeg kunne hjelpe sønnen min med leksene. Sånn er det ikke lenger. Men når matrisene ikke går opp, kan man heller underholde seg med en liten, søt fyr. Noen hjelp med matrisene er det ikke å hente hos den lille pelsdotten. Han inneholder bare tre hjerneceller, og to av dem er opptatt med å puste. Men søt er han.

Mens vi henga oss til hjernesysler inne, var Thv i det praktiske hjørnet. Han sager opp restmaterialer fra snekkerjobben. Planen er at det skal varme oss til vinteren. Materialer med mye maling blir kjørt på Øra, – og der har han også vært i dag. Resten ligger nå stablet i en fin stabel i kjelleren vår.

Jeg har forresten fått tulipaner i dag, – mange gule tulipaner. Det er påske, må vite. Her inne er det forresten bare tulipanene som minner om påskepynt. Jeg får kanskje finne fram noen egg og andre påskeeffekter i morgen, – om jeg gidder. Egentlig synes jeg det holde rmed tulipanene.

I morgen skal jeg forsøke å få gjort litt haging igjen. Det er fortsatt tidlig, noe mine bitte små tomatplanter vitner om. Det spørs om det noen gang blir tomater av dem. Jeg begynte nok litt sent. Men jeg har ei tønne med moden kompost, og nå er det på tide å få den ut i bed og på plenen. Gamle, tørre planter fra i fjor må klippes og beddene renses, – og så er det utekjøleskapet som skal vaskes. Påsken er alltid den store rydde- og fiksetiden her hos oss. Jeg liker det. Om kveldene sitter vi uansett inne og ser påskekrim og later oss så det holder. Vi får alltid sofatid nok, for å si det på den måten. Det eneste jeg får for lite tid til er å lese bøker, men snart er det sommerferie, og jeg har all verdens tid til å lese.

Planene for resten av påskedagene er stort sett klare. De inneholder blant annet en tur til Sommartorpemigrantene i Sverige. Det skal bli hyggelig med litt kvalitetstid over et galss vin og en prat. Vi kan trenge det nå. Senere i uka ser det ut til at det blir en tur til Grimstad, – en tur jeg er veldig, veldig spent på. Jeg sier ikke mer enn at det handler om en båt.

I morgen reiser Henrik og Arnold tilbake til Oslo, og så blir det bare oss til igjen her. Det går helt fint. Vi klarer oss selv, Thv og jeg.

8 responses to “Vi pusler alle med vårt

  1. Jeres påskeplaner lyder hyggelige. Her er det landbruget, der fylder, der arbejdes for fuld kraft i markerne, men vi nyder at begge børn er hjemme 🙂

    • Våre barn har reist igjen, Lene. Landbruk driver vi ikke med, – men det ligner, og det kalles hagearbeid. Det dere bedriver på markene nå kalles våronn på norsk. Lykke til med det.

  2. Nej, hvor er den sød. Hvad er en pelsdotte? Er det en mus? Er det sønnens kæledyr? Jeg har da vist ikke set den før, så jeg formoder ikke det er jeres egen.

  3. Blir hybelkaninene så store der nede hos dere? 8O)
    Kanskje ikke så rart med med den kosten.

Legg igjen en kommentar

