Drittmorgen

I motsetning til min kjære, sov jeg godt i hele natt. Da jeg kom på jobben ante jeg fred og ingen fare, – og jeg skjønte ikke hva som traff meg, da jeg plutselig sto midt i en flokk kolleger som var irriterte, ergerlige, slitne, oppgitte, rådville, indignerte og hva de nå ellers var. Selv hørte jeg til de oppgitte, de som er oppgitt av både seg selv og andre. Vi står midt i tiendeklasselærernes lille helvete, og vi har alt for mye å gjøre. Om ei uke eller tre er det over, men akkurat nå går det ei kule varmt. Tålegrensen er i bunnen, og det skal ikke så mye til før vi kjenner at nok er mer enn nok. Når tjue mennesker skal orgainsere noe, blir det lett misforståelser. Noen snakker forbi hverandre, noen er ikke til stede og vips er kaoset et faktum. I dag handlet det om at noen trodde noen andre hadde gjort noe som de absolutt ikke visste at de skulle ha gjort fordi noen hadde sagt at de skulle gjøre det!

Oj, oj, oj for en start på dagen.

Da klokka klang, forsvant de fleste ut i klasserommene, og jeg regnet med at det ville gå seg til. Senere skulle det vise seg at det var akkurat det det gjorde: Det gikk seg til. Selv skulle jeg ha møte med to museumsmennesker og en liten gruppe elever. De ble måpende vitne til avslutningen av infernoet. Vi rigget oss til på lærerværelset med kaffe i koppene og et morsomt prosjekt på bordet. I løpet av et par minutter hadde jeg glemt den dårlige starten, og dagen var i gang.

Ute har det pøsregnet fra morgen til kveld.

2 responses to “Drittmorgen

  1. Se! Det er lige præcis derfor jeg aldrig har været særlig vild med gruppearbejde og gruppeprojekter – jeg synes det er noget rod! 😉

    • Jeg er heller ikke så glad i gruppearbeide, Jens. Min erfaring er at delt ansvar er pulverisert ansvar. Men på jobben er det helt annerledes. Jeg er på team med flinke folk som tar ansvar, og vi som jobber tett på hverandre har ganske definerte oppgaver. Derfor merkes det ekstra godt når en er borte pga sykdom. Et kompliment til den syke at det merkes at hun/han er borte.

Legg igjen en kommentar

