Ute på plattingen

Det var faktisk jeg som foreslo det og kom elevene i forkjøpet. Vi hadde norsk. En lang analyse av Kruttrøyk ble rundet av, og vi skulle forsøke oss på litt debatt. Elevene fikk lese en VG-artikkel, som skulle danne grunlaget for diskusjonen. Til fredag skal de delta i en stor evaluering. Hvordan har det vært å være elev hos oss i tre år? Hva har vært bra og hva har vært mindre bra? Vi er ikke foreldre, men har vi vært tigerlærere eller curlinglærere? Jeg tenkte artikkelen i VG kunne sette i gang noen tanker.

Da teksten var lest, foreslo jeg at vi skulle sette oss ut på plattingen. Det var varmt og solig. I morgen skal det regne, så her gjelder det å samle solstråler mens man kan. Ingen skal si at det ble det helt store engasjementet der ute i varmen,. men synspunktene var mange, – og noen gode råd fikk jeg med meg til neste kull. Femtenåringer kan være ganske konstruktive når de skal evaluere seg selv, sine lærere og foreldre. Hva mente de? Det var så ymse, men noe gikk igjen. Vi skulle ikke være strengere, men litt mer kontroll ville ikke skade. Det skal jeg ta med meg. Tigerforeldre som dem de leste om i artikkelen skaper redde barn, og det er ingen tjent med. Det var alle enige om, – og så rundet Belinda det av: Det er ingen ting som tyder på at Norge går nedenom og hjem selv om elevene ikke yter maks hele tiden. Kanskje det er bra som det er, mente hun.

Det gjenstår å se.

2 responses to “Ute på plattingen

Legg igjen en kommentar

