Vårløsning 6

Denne helga startet sommersesongen i Fredrikstad. Det har vært masse sol og stekvarmt i bakhagen. Siden jeg var i bursdagslag i hele går, fikk jeg ikke bidratt med noe før i dag. Til gjengjeld har Thv omdannet materialer til ved, ryddet og ordnet så det er en fryd. Innimellom må han fikse litt på den gamle, elektriske motorsaga si.

Snøen er heldigvis borte for i år, og det er veldig usannsynlig at vi skal se mer til den hvite skiten. Mens Thv har stått ute i gata med saga, har jeg ryddet og raket inne i hagen. Det var sånne mengder sagmugg at jeg rett og slett engster meg litt for plenen. Jeg har raket og røsket for å få bort det tykke laget som lå som et panser over det som skal bli gress. Nå håper jeg bare ikke jeg har ødelagt røttene. Litt kalk og gjødsel vil sikkert gjøre underverker.

Fortsatt har vi en haug med materialer borte ved lekestua. Det får bli et påskeprosjekt. Vi rakk ikke mer i dag, – og rettebunkene gir oss fortsatt mer stressfølelse enn vi liker. I løpet av denne uka må vi få unna mange ekstra jobbetimer. Hvis ikke blir vi nervervrak før påska er over.

Utestua er fortsatt mer ute enn stue, og sånn skal det være en stundt til. Pappa hjelper oss med å kle inn det lille tilbygget, og han trenger et sted å ha saga og materialene.

Selv om vi har mer enn nok å gjøre med å rydde og feie, er det også på tide med litt ordinært hagearbeid. I dag har jeg klippet det lille piletreet vårt. Egentlig angrer vi på hele pilen (- eller hva det nå er). Hagen vår er så bitte liten, at det er synd å plante noe som helst tilfeldig der. På den lille uteplassen hadde vi hatt mye større glede av et lite plommetre eller et bitte, lite epletre. Det ville gitt den samme skyggen, og litt frukt i tillegg hadde ikke skadet.

Klematisen har også fått vårklippen. Jeg hater å klippe klematis. Selv om det er tidlig, har den allerede fått skudd oppover fjorårets stengler, og jeg føler at jeg begår mord når jeg klipper dem vekk. I følge håndboka skal de klippes 20 cm over bakken, så da gjør jeg vel det. Så sant de har overlevd vinteren, vet jeg jo at de kommer til å skyte noe voldsomt bare varmen kommer. Jackmanien foran huset ble vanvittig høy i fjor, og da jeg hadde klippet og fjernet den i dag, måtte Thv ta stigen til hjelp for å få fjernet de siste restene av den.

Etter at jeg hadde fått unna det verste, feide jeg og renset den lille stensettinga Thv laget i fjor. De hvite dekkstolene fikk en omgang med såpe og vann, og vips så var årets første uteplass i orden. Før vi visste ordet av det satt vi der med hver vår kaffe og en kjeks. Sommeren er over oss.

Neste helg er det påskeferie. Jeg har en liten drøm om å vaske utestua da. Vi får se hva som skjer.

Det har skjedd mye på de seks ukene jeg har hatt denne serien. Vi har rett og slett beveget oss fra vinterhalvåret og inn i sommerhalvåret. Jeg tror jeg skal fortsette et par – tre uker til, men kanskje kan jeg ta bort det første bildet.

Vinteren er tross alt over nå.

6 responses to “Vårløsning 6

  1. Det er virkeligt herligt at følge forårets kommen i dine billeder.
    Og sikke meget I 2 kan nå ,på en weekend!
    Godt I husker kaffe pausen 🙂

    • Hyggelig at du liker serien. Vi synes selv at det går ulidelig langsomt framover med arbeidet vårt. Akkurat nå er det høysesong i ungdomsskolelærerens liv, så vi har mye annet å bruke tiden på.

  2. Sissel Andersen

    Veldig artig å følge hagen deres, Hege! Du må ikke fjerne bildene – det er jo det som er gøy om en stund: Å se hele prosessen fra snøtung hage til fullt blomsterflor og utestua i full drift! Jeg ble faktisk inspirert av din blogg til å pusle ute i min egen hage i helga, selv om den ikke er så innholdsrik som din! Men i år tror jeg jammen den skal bli hyggeligere enn på lenge… Stå på og nyt påskeferien når dere er i havn med rettebunkene!

    • Hyggelig at du liker å følge med på hagen vår. Tenk at jeg kan være så glad i en sånn bitte liten hageflekk. Da hører jeg på deg. Alle bildene skal med 🙂

  3. Så deilig å se at det våres! Artig å følge «vårløysa» hos dere i bilder. Å få innta dekkstolene igjen etter en lang vinter må være en herlig følelse. Selv om mye arbeid gjenstår… Med eget hus blir man ALDRI arbeidsledig!

    • Her våres det i hurtigtogsfart om dagen, Randi. Men det gjør det vel hos deg også. Og du har helt rett: Man blir aldri arbeidsledig. Derfor er det viktig at man liker den typen arbeid, og det gjør jeg.

Legg igjen en kommentar

