Idyllisk plass, Svelvik

I dag har jeg vært i Svelvik. Tenk at det går an å bo i Fredrikstad uten å få med seg at det finnes noe som heter Svelvik. Det skjer om og om igjen: Jeg oppdager vakre steder som ligger bare en time eller to unna, og hver gang lurer jeg på om de virkelig har ligget der hele tida. I dag var det altså Svelvik som kom i min vei.

Femten damer stappet seg inn i tre biler og kjørte av sted i vårsola. Vel framme ble vi invitert inn i en lekker restaurant helt nede på bryggekanten. Der benket førti damer seg for å feire en superflott kollega. Vi spiste en lekker buffet med masse sjømat og lekkert kjøtt, drakk vin (- ikke de tre sjåførene), spiste kaker og holdt morsomme og flotte taler for bursdagsbarnet. Hun kommer neppe til å glemme den dagen hun feiret sekstiårsdagen sin.

Når vi snart tar taket av Lille røde, skal jeg invitere med meg Thv en tur til Svelvik. Der var det jaggu fint.

(Bildet er hentet fra restaurantens hjemmeside)

6 responses to “Idyllisk plass, Svelvik

  1. Da skal du få vite (om du ikke allerede vet det) at assisterende Rådmann i Svelvik er fra Fredrikstad. Han er min onkel og har jobbet der så lenge jeg kan huske, både som kultursjef og teknisk sjef og kanskje mere til. Så da blir det jo ekstra merkelig at det går an å være fra Fredrikstad uten å ha fått med seg at det er noe som heter Svelvik!

    • Det visste jeg ikke, Aktmodell2, – søren også!!!! Det kunne vi tatt med når vi holdt tale. Vi prøvde jo å skape en link mellom Svelvik og Fredrikstad. Du skjønner, jeg visste at det var noe som het Svelvik. Jubilanten er jo fra deromkring, – men jeg visste ikke at det var et sånt nydelig område. Hva heter denne assisterende rådmannen? Kanskje det er noen jeg vet hvem er. Da vi kom dit, fikk vi vite at kirken var stengt akkurat nå. Grunnen til det var at orgelbyggeriet til Jan Ryde i Fredrikstad holder på å renovere, restaurere orgelet i kirken. Uansett skal vi tilbake. Jeg leker med tanken på en liten rundtur med min kjære, gjerne med innlagt lunsj på dette Villa Malla-stedet til Sonja Lee. Det ligger visst ikke så langt unna.

  2. Ønsker ikke å oppgi navnet her, men du kan gå inn på denne linken så ser du navnet på assisterende rådmann: http://www.svelvik.kommune.no/no/Globalmeny/Virksomhetene/

    • Takk. Jeg var inne og sjekka. Fredrikstad er en liten by, vet du, – så nå må jeg spørre Karin med samme etternavn om han er broren hennes. Moro. Fin plass var det uansett.

  3. Hehe! Der traff du spikeren på hodet! Karin er min tante!

Legg igjen en kommentar

