Hun ville invitere seg selv

Der satt vi ved middagsbordet og ante fred og ingen fare. Midt i et laksestykke, ser M plutselig forventningsfullt på meg og spør:

– Hege, hvis Thv dør, – får jeg komme i begravelsen hans da?

– Når Thv dør, M. Når Thv dør får du komme i begravelsen hans. Og du må gjerne komme i min også.

Hun var bare delvis fornøyd med svaret. Det var mer:

– Får jeg stå helt der framme da, der hvor kista er, og se på og sånn?

– Ja, da, – du kan få stå helt framme. Men jeg håper du tar med deg de voksne barna dine i den begravelsen.

Akkurat det siste der skjønte hun ikke, men hun så såre fornøyd ut.

– Fint! Det var bare det.

Resten av laksen ble spist i stillhet.

8 responses to “Hun ville invitere seg selv

  1. Godt å få kontroll på det der, ja. Vite hva som skjer og hvordan 🙂 Jeg håper hun til og med har barnebarn, jeg, når den tiden kommer 😉

    • Det sa Thv også da jeg sa at hun måtte ta med seg barna sine: «Og barnebarna også.» Litt synd for M, da, – siden hun gleder seg sånn.

  2. Lige nøjagtig derfor elsker jeg samtaler med børn, og det er ALT for længe siden, at jeg har snakket med en 7 årig 🙂

  3. Så dejlig ærligt og ligefrem. Jeg elsker den slags samtaler med børn 🙂

  4. Hahaha – hvor i alverden får de den slags tanker fra?! 😀

    • Hun har nok vært i et par begravelser i sitt liv, og kanskje var hun skuffet for at hun ikke fikk stå der framme sammen med kisten. Hva vet jeg.

Legg igjen en kommentar

