Earth Hour – en symbolhandling

I vår kommune ble vi bedt om å oppfordre elevene våre til å delta på Earth Hour,– og det gjorde jeg i klassen min på fredag. Det ga meg en god anledning til å si noen velvalgte ord om overforbruk og skjevfordeling av godene. Jeg tror neppe noen mener at det gjør noen klimamessig forskjell om alle i hele verden slår av strømmen en time en gang i året. Det er en symbolhandling, og ingen ting annet. Men symbolhandlinger er også handlinger. Nettopp på grunn av Earth Hour pågår det nå en diskusjon om framtidig energiforsyning. Sånne diskusjoner kan vi ikke ha for ofte. Earth Hour har med andre ord hatt en funksjon.

Vi som er kollektive i hodene våre blir også bevisste på noe annet. Jeg kjenner at jeg liker å gjøre noe akkurat samtidig med to milliarder andre mennesker. Det i seg selv gjør en forskjell for meg. Det er som å gå med en button for en felles sak eller støtte et opprop. Det fører neppe til noen politisk endring, men det oppmuntrer oss. Jeg liker tanken på at vi alle er opptatt av det samme på samme tid, at vi slår av lysene våre og reflekterer litt over hva vi bruker energien vår på akkurat på samme tid. Jeg får frysninger når jeg dagen etter får se google-map-bildene som viser parallellfotografier av kloden rett før og midt under Earth hour. Dette er enkel psykologi. Det sier noe om min enkle, barnslige, lett påvirkelige sjel.

Samtidig kjenner jeg også en følelse jeg ikke har hatt siden jeg var barn, en irritasjon over han som alltid skulle ødelegge leken den gangen vi ble enige om at alle skulle gjøre noe sammen. Han som aldri ville føye seg for å gjøre noe sammen med oss andre, han som ikke fikk noe ut av fellesskapsfølelsen og så bokottet han det hele, sånn at alt falt i fisk for oss andre også. Earth Hour sier noe om at vi har ulike behov. Der noen finner glede i å se at deres hus er det eneste som lyser når alle andre er mørke, vekker det bare en bitte liten irritasjon hos meg, – en gammel irritasjon over at han ikke for en gangs skyld kunne bli med på noe, selv om det var halvhjertet, selv om han ikke hadde lyst, – rett og slett for å ikke ødelegge for oss andre.

På den måten ga Earth Hour meg tanker på flere plan i går kveld. At den mørke timen gjorde meg så trøtt at jeg havnet i senga tidligere enn forventet var en annen, utilsiktet effekt.

6 responses to “Earth Hour – en symbolhandling

  1. Jeg må innrømme at jeg skrudde på lyset for Earth Hour. Hjemme hos meg er vi ikke kommet så langt som vi ønsker i det å leve miljøvennlig, men når det gjelder det å slå av lys eller begrense elektrisk lys til de områdene vi faktisk trenger det, så er vi blitt ganske flinke. Derfor ville det vært mørkt (bortsett fra TV-flimmeret) i stuen vår i går om vi ikke hadde skrudd på lyset. Grunnen til at jeg gjorde det, var rett og slett ut av irritasjon. Jeg er så lei av alle symbolhandlingene i miljøkampen – jeg vil ha mer hverdagshandling.

    • Jeg tror mange er lei symbolhandlinger, – jeg også. Likevel har jeg sansen for akkurat denne. Det er noe med fellesskapsfølelsen fordi det er så vanvittig mange som er med. Vi vet at det ikke hjelper for så mye mer enn følelsen, men hvis vi skal tenke sånn om alle ting, så er det så mye vi ikke kan bli med på.

  2. Som en symbolsk handling tror jeg på, det har en effekt. Jeg kan huske, at vi for et par år siden havde blogtræf på denne aften. Lyset blev slukket, og vi sad i stearinlysenes skær – det var vældig hyggeligt 🙂

  3. Det var fint å lese innlegget ditt. Jeg kjenner igjen følelsen av å gjøre noe sammen med veldig mange andre, og irritasjonen over at noen alltid skal ødelegge… Er ellers spent på hvor lenge diskusjonene rundt temaet varer, og hvilken vei de etterhvert tar! Og om det etterhvert kommer endringer av betydning ut av dem. Tar meg også den frihet å legge igjen en lenke til min egen bloggpost om samme tema:
    http://javadama.wordpress.com/2011/03/26/hvem-slo-pa-lyset/

    • Jeg kikker inn til deg, Javadama. Ett vesentlig spørsmål handler om forholdet mellom det private og det offentlige. Det er fint hvis jeg slår av lyset på badet, men det redder neppe verden.

Legg igjen en kommentar

