Det begynner å haste

Når våren først kom, så kom den fort. Det er som det er på våre kanter. Mandag morgen var gata utenfor huset vårt dekket av is, og de svarte, ekle brøytekantene dominerte bildet. Nå er det meste borte, og allerede i dag så jeg at det spirte i hagebeddene mine.

På skolen er det sikreste vårtegnet at elevene trekker ut. Vi har store, fine treplattinger rett utenfor døra. Området mellom fløyene fungerer som atrium, og der er det lunt og fint å sitte. Snart trekker de ut når de skal lese og løse oppgaver. Effektiviteten går betraktelig ned, men gleden blir desto større, – og vi tar høyde for våren, vi som underviser oppunder isen.

Jeg visste hva som traff meg da jeg kjente sola utenfor klasserommet i dag. Når man er lærer i tiende klasse, følger det med at man er litt urolig i mars. I tre år har jeg planlagt alt vi skal gjøre, skritt for skritt, – og nå er vi nesten ferdige med oppløpssiden. Vi nærmer oss siste innspurt. Det er mitt ansvar å leie elevene gjennom alle emnene i norsk og samfunnsfag. Jeg skal ha testet dem nok til å kunne gi dem en real vurdering, og jeg skal ha forberedt dem på de eksamnene som ligger bare tre – fire meter lenger framme.

For fire uker siden visste jeg at jeg hadde full kontroll og at vi lå veldig godt an. I dag var jeg ikke like sikker. Jeg kjente plutselig hastverket rushe gjennom blodet. Heldigvis medfører ikke mitt adrenalinnivå mer arbeid for elevene. For dem er det de opplever som stress, prøver og innleveringer, snart tilbakelagt. Vi er faktisk snart i mål. Nå gjenstår å hente ned alle ballene vi har kastet opp, sette tekstene i system, diskutere oppgaver til muntlig eksamen, finne noen flere tekster og sørge for at alle har sånn noenlunde oversikt. Heldigvis har jeg som vanlig seriøse og samarbeidsvillige elever. Når elevene er ferdige, gjenstår også min del av jobben. Før 1. mai skal jeg ha lest og vurdert over 200 tekster. Det er tentamnene og den siste hjemmestilen som flommer innover meg i disse dager.

Det eneste jeg vet sikkert er at det kommer til å gå aldeles utmerket denne gangen også.

Legg igjen en kommentar

