En parallellhistorie om Frp, Birkedal, Mo og de folka der

Tenk deg at en rektor, via en av skolens lærere, får kjennskap til at en lærer på skolen hans har hatt seksuelt samkvem med en femten år gammel elev. Tenk deg at rektor nøyer seg med å be eleven anmelde forholdet til politiet, – og så glemmer hele saken. Tenk deg at den læreren får fortsette både å undervise og fronte skolen utad.

For meg ligner dette stygt på det som nå utspiller seg i Fremskrittspartiet. Trond Birkedal er en av Frps tillitsvalgte. Han har til og med vært ordførerkandidat i Stavanger. I egenskap av sin stilling i partiet, har han frekventert en sommerleir der unge, håpefulle Frp-spirer skal lære om politikk generelt og Frp-politikk spesielt, – nesten som en lærer å regne. Han er voksen, han skal drive opplæring, han har deres tillit og han er en de ser opp til. Så faller han for en ung gutt, et seksuelt forhold blir innledet og resten er historie. Gutten, som nå er sytten år gammel, forteller at det var frivillig da det skjedde. I ettertid har han likevel forstått hvor feil det var, – og takk for det. Gutten melder fra til en tillitsvalgt i partiet, og Geir A Mo blir informert, – og der stopper saken. I min historie er Geir A Mo rektoren som velger å ikke gjøre noe.

Hvordan er det mulig?

Rundt om i Norge er det flere tusen menn og kvinner som leder ungdom i ulike situasjoner: Lærere, håndballtrenere, speiderledere, ten-singledere – de kommer i mange varianter. Alle som har hatt sånne posisjoner, vet at for ungdom kan de av og til bli gjenstand for det førte møtet med den voldsomme, erotiske forelskelsen. Det er ikke få jenter og gutter som har hatt hete drømmer om den unge, kjekke håndballtreneren sin. Det er som det skal være. Modne ledere håndterer sånt. De møter forelska ungdom med generøsitet, vennlighet og akkurat passe distanse, – og er det noe de ikke gjør, så er det å ligge med dem! At ungdom blir forelska i sine unge, voksne ledere er faktisk så vanlig, at vi tar det opp som et eget tema med lærerstudentene våre: Hvordan møter du en fjortenåring som er forelska i deg?

Det skulle vært moro å vite om dette er et tema i Frps lederopplæring.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette: Stakkar, stakkar Siv Jensen.

11 responses to “En parallellhistorie om Frp, Birkedal, Mo og de folka der

  1. Klok sammenlikning, Hege.

    Det er lett å si at det er noe råttent hos FrP, men jeg tror så absolutt ikke at andre partier skal føle seg for trygge på at liknende ting ikke kan skje hos dem (eller har skjedd). Jeg håper media greier å løfte blikket her og følge opp tematikken. Skoler og idrettslag har blitt fulgt opp, men det politiske miljøet har vel kommet i skyggen.

    • Jeg tror ingen skal sette seg på sin høye hest, Undre. Både lærere, speiderledere, idrettsledere, you name it, – har blitt tatt med buksene nede, bokstavelig talt. Jeg synes det er rart at det ikke snakkes mer åpent i voksenverdenen om det faktum at ungdom forelsker seg i de unge lederne sine, OG hvordan man håndterer det. Nå kan ikke Birkedal kalles ung. Umoden må han likvel være om han har trodd at dette handlet om ham, og at en guttunges første forelskelse var noe han kunne benytte seg av. Idiot, tenker jeg i mitt stille sinn.

      Og takk for at du lenket til meg 🙂

      • Ja, for all del. Folk blir tatt med buksene nede, eventuelt skjørtene opp på flere arenaer. Umodenhet, kynisme og idioti finner man eksempler på over alt.

        Nå aner jeg ikke hva motivet bak det som har skjedd er, men jeg tror liksom ikke at det som manglet var et seminar om å ikke ligge med mindreårige. Derimot kan ting tyde på at de ansvarlige høyere opp i systemet ikke har handlet som de burde ha gjort, og det blir liksom ekstra klønete med tanke på at FrP har en liknende sak friskt i minne.

  2. En litt skremmende påminnelse om at våre arenaer, også er et eldorado for nettopp de som er ute etter lett påvirkelige barn og ungdommer. Bekymringsmeldingene kommer ofte for sent ,eller aldri. Enten er folk for naive, eller rett og slett redde for å involvere seg i det de mistenker at kan bli en veldig ubehagelig situasjon. Tror egentlig mørketallene er høyere enn vi helst vil tro at de er..

    • I dag fortalte radionyhetene om en lærer som har gjort noe av det samme. Jeg tror det er greit å snakke om det, selv om det som Undre sier over her, neppe hjelper med et seminar. Jeg tror likvel at en del unge ledere/lærere ikke helt forstår hva dette handler om, – og da kan jo du og jeg hjelpe dem litt.

      • Jeg tror det er viktig å snakke om ting, selv om jeg ikke tror alle saker kan forebygges. For det første må man sørge for å forberede og følge opp de som skal gjøre en jobb, og for det andre må det ikke være noe tvil om at det er nulltoleranse for seksuelle forhold mellom lærer/leder og elev/mindreårige.

        FrP-saken er spesiell fordi det handler om et parti som i liten grad aksepterer homofili – og fordi FrP fra før jo har vist at folk som tusker til seg sex fra umyndige personer har bedre sjanse for å beholde en posisjon i partiet enn hva en homofil person har. Sjøl om enkeltindivid til syvende og sist har ansvar for seg sjøl, så mener jeg at vi ikke kan overse strukturene.

      • Jeg vet lite om hva slags syn Frp har på homofili. I min naivitet trodde jeg det snart var et ikke-tema i de fleste miljøer, også i Frp. Det har faktisk gledet meg at det faktum at dette handler om en homofil mann ikke har vært et tema. Da vi snakket om det i klassen etter å ha sett morgennyhetene, merket jeg meg også at mine elever snakket om saken uten noen vekting på seksuell lengning.

        Jeg liker at du bruker uttrykket «å tuske til seg sex», for det er nemlig et viktig poeng når det gjelder voksne ledere og unge beundrere. Min påstand er at det er verdens letteste sak for en ung, kjekk håndballtrener å forføre jenter og gutter på femten år. Dette er vel også nedfelt i lovverket vårt. Det regnes som en skjerpende omstendighet at offeret var i et tillitsforhold til overgriperen. Og det er her umodenheten kommer inn: Det kan se ut som om en del overgripere tror det handler om dem, at det er de som er attraktive, når de uten problemer klarer å forføre unge mennesker.

        Så feil kan man ta.

  3. Så akkurat Siv Jensen og ledelsen stå fram på nyhetene for å forklare eller rettere sagt bortforklare saken. Merkelig at man ikke slo hardt ned på dette allerede da det skjedde. Er enig i analogien med rektor/lærer/elev. Samtidig tror jeg at det å skulle håndtere slike saker på høyt nivå heller ikke er lett. Tror dette kunne hendt i hvilket som helst parti. Et politisk parti er vel et eneste stort edderkoppnett hvor det handler om å trekke i de riktige trådene for at nettet skal holdes på plass. Trekker man i feil tråd, kan alt gå i stykker. Noen ganger tenker jeg at den eneste kampsaken til en politiker på høyt nivå er å bli gjenvalgt, alt det andre er et spill for å oppnå stemmer. Og for Sivs del var kanskje Trond Birkedal en viktig tråd for å beholde sin egen posisjon? Den gangen da det hele hendte……

    • Det er klart dette er vanskelig, Aktmodell2. Men at de ikke har lært: Alt kommer for en dag, og da blir det så mye, mye verre enn det opprinnelig var. Dessuten undrer det meg at de vil ha en leder i et høyt verv når de vet at han har hatt sex med en femtenåring. Da er han en tidsinnstilt bombe for partiet.

      • Siv var litt mer ettergivende i dag. I går holdt hun maska, var tøff og rå med pressen og forsvant. Tror at dama har det fryktelig vondt akkurat nå, er glad jeg ikke går i hennes sko! Har antageligvis mareritt om natta, om hun i det hele tatt får sove. Antagelig tenker hun hele tiden på hvordan hun skal håndtere saken. At hun burde ha sparka Birkedal umiddelbart, men så er det sikkert noen som sitter og drar henne den andre veien. «Vi må tenke over hva som er det beste for partiet». Har du sett Varg Veum-filmen «Begravde Hunder»? Den sier litt av hvert om politisk spill.

  4. Klart Siv har det noe inn i helsikte vanskelig nå. Spørsmålet er jo hvorfor hun havner der igjen. Nå er ikke Frp my cup of tea, men jeg kunne gitt henne et råd som ville løst sånne saker for henne. Alle som jobber med ungdom kommer opp i den situasjonen hun er i nå. Jeg har også vært der noen ganger: Man får vite om noe som har/muligens har skjedd. Da deler man hodet sitt i to deler som skal være helt adskilt i første runde. Del 1 har følelser, omsorg for barnet og alt det som hører med til å være et medmenneske. Del 2 er den profesjonelle og litt kyniske. Her skal ikke følelser blandes inn. Denne delen deles inn i mange undergrupper. A Hva sier loven at jeg må gjøre? Det er det lett å finne ut av. B Hva sier opinionen at jeg burde gjøre? Dette kan være litt mer diffust, men som voksent menneske har man dannet seg et bilde av dette. Dessuten spør man ALLTID folk både over, under og på samme nivå i organisasjonen: Hva tenker du. Det siste spørsmålet er: Har jeg og vår organisasjon ryggen fri i denne saken? Med andre ord: Har vi gjort det vi skal i følge loven, opinionen (folkemoralen) og hensynet til den krenkede part? Kan noen komme tilbake om ti år og si at vi burda ha visst, tenkt, gjort? Er svaret ja, – må vi inn i ny runde.

    Det er jo nettopp derfor sånne saker er så vanskelige og tar tid. Det er lett å trå feil, og vi har alle vikarierende motiver. Hvis Siv rent hyptetisk ga blaffen i femtenåringen, ikke trodde på femtenåringe whatever, – så hadde punkt 2 likevel reddet henne og partiet. Sånn er det ikke nå, snarere tvert om.

    For oss som jobber tett på ungdom, handler det selvfølgelig aller mest om å vise omsorg og yte hjelp, men de formelle sidene av en sånn sak må faktisk også ivaretas.

Legg igjen en kommentar

