Disse vanskelige navna

Er det viktig at vi skriver navna riktig? Dette spørsmålet får jeg ofte når elevene mine har prøve i samfunnsfag. Selvfølgelig er det ikke det. Samfunnsfag er et muntlig fag. At vi har skriftlige prøver, skyldes bare at vi umulig kan sjekke kunnskapsnivået til 57 unger muntlig. Hvordan skulle vi få tid til det? Om de skriver et navn litt feil, spiller ingen rolle i denne sammenhengen.

Det mener visst de som skriver i avisene også. Når jeg leser nyheter fra Libya, ser jeg at Oberst Gadaffi har mange navn. I Aftenposten og VG heter han Gadaffi, i Dagbladet Kadhafi, i Morgenbladet Gaddafi og det finnes helt sikkert flere måter man kan skrive navnet til obersten på.

Da en elev stilte spørsmålet nå på fredag, tenkte jeg at dette ikke var en prøve med særlig mange vanskelige navn. Tidligere i år har jeg fått både Krustsjov, Krutsjov, Khrusjtsjov og mange andre varianter. Nå holder vi på med norsk politikk, og norske navn burde være greie.

Trodde jeg!

Verre var det da vi hadde prøve om Den franske revolusjon i åttende klasse. Ett av spørsmålene handlet om Marie Antoinette, – du vet hun som ikke sa at de som ikke hadde brød kunne spise kaker. Man skulle ikke tro at dobbeltnavnet til dronningen kunne skrives på så mange måter, men der tok jeg feil, – igjen. Jeg skrev ned alle variantene.

Se bare her:

Marie Antionette
Marie Antoinete
Dronning Ester
Antoan Anett
Antinett
Marie Antoinett
Marie Antonette
Dronning Marian
Antonio Barronett
Maria-Antonette
Marie-Antonet
Mari Antonett
Marian Antonette
Marianne Antonette
Maria-Antoanet
Marie-Anitonette
Antoinette

Selv er jeg veldig sjarmert av Antonio Barronett.

Heldigvis gikk det bra på fredag, men en variant fikk jeg da også. Elevene skulle si noe om personen på bildet, og det kunne de nesten alle sammen. En skrev mye mer enn jeg forventet. Både mannens fødsels- og dødsår, yrke og antall regjeringsperioder var med. Det var selvfølgelig navnet også: Einar Garasjen!

Søtt!

8 responses to “Disse vanskelige navna

  1. Sissel Andersen

    Herlig!

  2. Jeg kan ikke forstå at der kan være så mange, der har svært ved stavningen af Marie Antoinette. Jeg kan ikke lade være med at spørge om det kan skyldes, at de ikke har haft franske ord eller måske fordi de franske ord, som norsk har lånt, staves på en mere norsk måde, – men på dansk er der ikke andre ord end Antoinette, som indeholder lyden «oinette», så måske er forklaringen på at jeg har svært ved at forstå det snarere den at jeg har hørt fransk fra jeg blev født! 🙂

  3. Nå skal vi ikke legge for mye i dette, Donald. Jeg tror jeg vet hva som er grunnen: 90 minutter prøve, åtte sider å fylle ut, en lærer som overvåker det hele og kommer til å gi dem karakterer på både det ene og det andre. Derfor! De skriver i 120 km/t, og det siste de tenker på er rettskriving. Og så er de 13 år og helt ferske i prøvefaget.

  4. Lenge leve Antonio Baronett og særlig Einar Garasjen! Fantastisk! 🙂

  5. Ja det er en udmærket forklaring 🙂 Jeg ville heller ikke vægte rettstavning som det vigtigste i en prøvebesvarelse, men jeg undrede mig blot fordi Marie er så almindeligt (troede jeg) og fordi er var så langt fra Antoinette til Baronett 🙂

    • Men det er også en annen forklaring. I vår skole går så godt som alle elever i samme klasse. Det betyr at i en klasse kan du finne elever med et enormt sprik i kapasitet. Jeg vet ikke om du kan forestille deg hvordan det er. Denne listen var fra en klasse jeg hadde for flere år siden, og der var hele skalaen representert. Da vil det nødvendigvis bli sånn at noen ikke er helt på nett med oss andre. Likevel kan de ha fått med seg hovedlinjene, og de har nesten alltid glede av den gode historien. Jeg mener ikke å gjøre meg morsom på deres bekostning, men synes likevel lista er så søt at jeg velger å dele den. Det er dessuten så lenge siden jeg hadde disse elevene, at ingen kan vite hvem de er.

Legg igjen en kommentar

