Lekker mat på noen få strakser

En nabo stakk innom med et blad jeg skulle få låne, svensk Femina nummer 3. Jeg ville bare nevne det, sånn at du vet at det er en eller annen Jan-Erik Hagbohm som skal ha æra for denne maten, ikke jeg. Det er lenge siden vi har kokkelert noe særlig, det går i litt raske retter her for tiden. I dag skulle vi slå til, og vi lot oss inspirere. Raskt skulle det likevel gå.

Ideen med spalten i Femina er at man skal kunne lage tre retter på tre kvarter, – og det bør holde med god margin. Så lang tid, trengte ikke jeg, høyden et kvarter for å få alt på plass, – ikke iberegnet steketid da, selvfølgelig. Dette er altså en ide til en selskapsmeny som kan lages på under en halvtime. Egentlig starta Thv hele greia i formiddag da han bakte italienske brød med havrekli. Oppskriften hadde han funnet hos de svarte hanene og de ville grisene til Klaus Hagerup, ei bok han ligger og sikler over om kveldene.

Men så til maten. Vil ville gjøre det lettvint, og satset på litt ferdigmat. Ferdigmarinerte frosne scampi ble satt i ovnen en stund før vi skulle spise. Litt ulike salater, en halv tomat per person og en bit agurk ble lagt i små, dype tallerkner, og så var det i grunnen klart. Rett før vi skulle spise la jeg scampiene oppå salaten og sprinklet marinaden over. Med følge av en kløft lime, litt balsamico og Thvs gode brød ble det veldig, veldig godt.

Alt med hovedretten kan stelles i stand i forkant. Dessuten er det fort gjort. Denne porsjonen er beregnet på fire personer.

4 kyllingifleter saltes og pepres.
noen friske stilker oregano legges på hver filet før den lindes inn i
baconstrimler

Alt legges i en ildfast form. Dette kan om nødvendig gjøres mange timer før det skal spises.

600 g søtpotet skrelles og skjæres i terninger
1 stor rødløk skjæres i kløfter
Skallet fra 1 – 2 citroner rives

Alt blandes i en ildfast form, saltes og pepres. Hell over litt olivenolje, eventuelt noen spruter med sitronsaft.

Dette kan også gjøres i god tid. En halvtime før det skal spises, settes begge formene inn i ovnen i 200 grader. Der står de ca 25 minutter, la gjerne grønnsakene stå litt lenger enn kjøttet. Det er en fordel med denne retten at alt skal i samme ovn og har samme steketid, – og det er ikke noe annet som skal tilberedes. Når gjestene setter seg til bords er det passe å sette inn hovedretten. Det gjør seg sjæl, rett og slett.

Når grønnsakene kommer ut av ovnen, blander du inn ca 30 gram (en pakke) ruccolasalat.

Anrett grønnsakene på tallerkner, gjerne store, dype. Legg en kyllingfilet på toppen, legg på litt frisk oregano og store kapers med stilk.

Ferdig!

Det ser lekkert ut, og det smaker veldig, veldig godt. Kjøtt og salt bacon harmonerer veldig godt med de litt søte potetene. Hvis det skal se og smake flott ut, er noe av poenget at du ikke jukser. Det skal være fersk oregano, det skal blandes ruccola i grønnsaken og det skal være kapers med stilk.

Vel bekomme!

8 responses to “Lekker mat på noen få strakser

  1. Kommer innom når det er ferdig jeg 🙂

  2. Det er gode opskrifter, jeg bruger også gerne kyllingebryst, men jeg har ikke prøvet at bruge ovnen så meget. Jeg tror jeg kan huske opskrifterne uden at skrive dem ned 🙂 ellers kan jeg jo slå op her!

  3. Uhm, sikke lækre sager du har tryllet frem, Hege! Vi bruger også ofte kyllingebryst her hos os, og i den senere er vi gået over til at spise en del vegetarisk som fx her til aften, hvor Uffe har lavet vegetarcurry.

  4. Kanskje jeg skal prøve denne menyen når jeg skal ha gjester på hytta lørdag.
    Det så hvertfall godt ut. Skal tenke ut en passende dessert.

Legg igjen en kommentar

