Jeg kjenner så mange fine jenter

Jeg vet at en del kvinner synes det er patetisk når voksne damer på femti år kaller seg for jenter, – men det skiter jeg i. Hadde du hørt oss i dag, så hadde du skjønt at vi er jenter. Sju damer i varierende alder, kolleger på restaurant med litt mat og vin og en etterlengtet helg foran oss. Det blir høye stemmer og mye latter av sånt, og jeg liker det mer enn godt. Jeg synes jeg kjenner så mange fine jenter, og jeg tror og håper vi vil hverandre vel.

I løpet av tre ettermiddagstimer fikk vi snudd og vendt litt på vår lille verden. Selvfølgelig snakket vi om skole og jobb, men også om en salig blanding av alt mulig annet vi tenker på. Det eneste skåret i gleden er at jeg alltid er redd for at jeg har sagt noe jeg ikke skulle si. Ikke noe alvorlig, altså. Jeg er bare så alt for åpen, og det ligger ikke for meg å spille skuespill. Så kan en setning komme litt fort, og jeg blir brått redd for at noen kan bli støtt eller lei seg. Antagelig har de fleste av oss det sånn. Det er ikke bare dumt. Det kan være en fin korreksjon, som hindrer oss i å såre dem rundt oss. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg er så redd for å støte andre. Selv blir jeg jo nesten aldri fornærmet for noe som helst. Likevel kan tanken på en sånn liten setning, eller kanskje bare et lite ord, gnage meg lenge etterpå. Jeg vet det jo godt: ingen lykkestunder er helt uten skår.

Dette var en ettermiddag til å bli glad av, og det gjør det ikke mindre bra at jeg var hjemme hos kjæresten i god tid til fredagskvelden. Det er ganske fint å være menneske langt borte fra jordskjelv og tsunamier, diktatorer og mørke fangehull. Her er det bare peis og Skavlan, aviser og strikketøy.

Mmmmmmm, – det er helg!

2 responses to “Jeg kjenner så mange fine jenter

  1. Den der angst for at have stødt nogen, selv om man ikke selv bliver stødt så let, tror jeg simpelthen skyldes, at brændt barn skyr ilden. Det er – i alt fald for mit vedkommende – et resultat at, at man alt for mange gange har oplevet, at folk er blevet fornærmede, både uden, at det var ens hensigt, og uden, at man helt kunne forstå, at nogen kunne blive fornærmede over det, man havde sagt.

    • Du kan ha et poeng der, Rasmine. Jeg tror også det handler om at engasjerte jenter alltid får høre at de tar for mye plass,- og det gir oss en konstant følelse av at vi er for mye. Når den følelsen blir sterk nok, får jeg lyst til å sitte alene på min egen, lille tue. God lørdag til deg i vårværet.

Legg igjen en kommentar

