Unfiltered perception

Antallet blogger på nettet er enormt. Vi som beveger oss i Bloggland vet hvordan vi skal finne fram til våre bloggere, de som har noe å gi oss. Desto større er irritasjonen min hver gang man diskuterer blogging i mediene. Med få, gode unntak, ynder journalistene å dra fram de minst seriøse bloggerne og legge dem til grunn for å mene noe om blogging generelt. Ikke et vondt ord om disse bloggerne. Tvert om, – jeg synes noe av det flotte med bloggformatet er at hvem som helst kan skrive av hjertens lyst. Vi som skriver, vet at vi ikke har krav på verken lesere eller kommentarer, vi bare skriver og skriver og skriver. Likvel tenker jeg at det er synd at de som ikke vet så mye om blogging, skal tro at dette handler om outfits og produktplassering. Jeg vil så gjerne at flere skal bli klar over hvilke skattkammer noen blogger er.

En sånn skatt er bloggen Unfiltered perception. Det er det flere som synes. Denne bloggen ble kåret til årets beste i Tordenbloggkonkurransen i 2010. Det pinlige er at jeg var med på å nominere til Tordenbloggprisen, – og presterte å glemme Unfiltered perception. Han vant heldigvis uten min hjelp, og nå forsøker jeg å gjøre det godt igjen med denne posten.

Jeg har blogget i over fire år, og jeg vet hva det handler om. Min blogg fungerer som en sikkerhetsventil for mitt overfylte hode. For at ikke trykket skal bli for stort, tømmer jeg noe av alt det jeg tenker på ut i Livet leker, og noen ganger synes jeg bloggpostene mine blir så intetsigende at jeg ikke skjønner at jeg gidder. Bare unntaksvis skriver jeg poster av typen politisk kommentar. Selv om det er kommentarpostene mine som gir meg mest, – jeg skulle gjerne bruke livet mitt å å skrive sånne, så koster de rett og slett så mye, at jeg ikke makter å skrive særlig mange av dem. Det skal leses og gjøres research, det skal skaffes kilder og lenkes, språket skal balanseres så det fungerer – kort sagt: Det er en helvets jobb! Desto større er min beundring for Gunnar på Unfiltered perception. Han skriver kommentarer av veldig høy kvalitet. Å lese bloggen hans er som å abonnere på et seriøst magasin. Noen av kommentarene er dessuten så omfattende og omfangsrike at de neppe vill fått plass i et papirmedium.

Grunnen til at jeg skriver om Unfiltered perception akkurat i dag, henger sammen med Ingen liker å bli lurt- kampanjen som jeg skrev om i går. En av de røde trådene i Unfiltered perception er de kritiske kommentarene til alternativ medisin. Det er Gro Lystad han har sett seg lei på denne gangen, og så har han tatt seg bryet å skrive en artikkel der han plukker fra hverandre alle useriøes påstander om diverse alternative behandlingsmåter. Sånt krever mange spaltekilometer, og jeg må derfor fortelle deg at dette er et digert dokument. Er du interessert i temaet, synes jeg absolutt du skal ta deg tida. Det er vel verdt det. Selv har jeg både lest teksten og printet den ut, og det var en sann fryd å lese. Endelig fikk jeg dokumentasjon på mye av det jeg vet jeg har lest litt her og litt der. Nå har jeg det på prent!

Svar til Gro Lystad om Skavland og vaksiner.

Synes du dette ble for voldsomt, unn deg likevel en tur innom Unfiltered perception. Det er slett ikke sikkert du vil være enig med Gunnar i alt, kanskje blir du til og med litt provosert, – men du vil helt sikkert utvide din horisont.

God lesning.

8 responses to “Unfiltered perception

  1. Det beste med blogger er at en kan velge akkurat den miksen som passer best den dagen. Noen ganger trenger jeg seriøsitet om et alvorlig tema mens andre dager trenger jeg lett stoff. Alt er tilgjengelig. Jeg er, som du vet, fersking på wp, men det er kanskje slik for alle at de alltid er på jakt etter nye blogger?

    Takk for tips. Jeg liker veldig godt å bli tipset om blogger, studerer alltid bloggrollen og andre linker som legges ut. Kan hende det er noe der for meg.

    • Vel bekomme, Lammelåret. Jeg gjør det på en litt annen måte. Jeg har en mappe med alle blogglenkene mine. Det er enormt mange. I hovedmappa ligger de jeg leser hver dag. I en annen ligger de jeg leser et par – tre ganger i uka, og så har jeg en samling merket sjeldne. Det er fine blogger, men skrevet av folk som ikke publiserer så ofte. Mye deilig lesestoff.

  2. Jeg er veldig glad i å lese blogger, og det havner stadig flere på den allerede lange listen min. Nå havnet din der!

  3. Darwin P. Erlandsens «Tiltredes» er kanskje en klisjè. Ikke desto mindre er det en dekkende klisjè når man er enig med noen. Som nå.

    Det med bloggroll er også en diskusjon. Lurer litt på om jeg ikke burde legge «Livet leker» på min? Foretrekker å få oppdateringer i e-postkassen, men andre har kanskje nytte av bloggrollen min? *tenksom mine*

    • Akkurat den klisjeen liker jeg, – og så er det bare for oss gamle den er en klisje. De unge aner nemlig ikke hva vi snakker om.

      Jeg er litt slurvete med min bloggroll. Noen av dem som står der har skiftet adresse, og det betyr at jeg må redigere og fikse litt på den snart. Jeg gjør det stort sett et par ganger i året, og vet ikke hvor mye folk bruker den. Innbiller meg at de fleste finner nye blogger via kommentarfeltet.

  4. Jeg skal redigere mitt en dag jeg får tid, legge til og trekke fra litt. Selv bruker jeg dem sjelden hos andre bloggere, bare når jeg har veldig god tid i ferier og sånn. Da hender det jeg surfer litt rundt hos bloggvenner for å se om jeg finner noe snadder.

Legg igjen en kommentar

