Grotten og Sputnik via Levi Henriksen

Levi Henriksen har en nydelig tekst i Aftenposten i dag: En reise blant de levende og døde. Jeg liker Levi Henriksen. Når jeg leser han, sitter jeg på en bølge som bare ruller meg gjennom teksten, jevnt framover som en den tsunamien jeg så på TV igår. Det nytter ikke å stoppe, – det ene tar det andre, og det bare ruller framover mens det ene temaet hekter seg på det andre i en jevn strøm.

Ett sted i teksten siterer han kunstneren Tore Hansen som forteller hvorfor han er så glad i å male elger:

«… for elgen har har på mange måter vært symbolet på folkelig og ergo dårlig smak», sier Hansen hos Henriksen.

Og det fikk meg til å tenke på noen helt annet. På fredag spurte en kollega meg med et sånt litt lurt skråblikk: «Hva tror du, om Grotten ble æresbolig for Sputnik

Hva jeg tror om det? Det blir liksom det samme som med elgen til Hansen, tenker jeg mens jeg leser Aftenposten. Dessuten vil visst Mari Boine bo i Grotten, og jeg tenker, at da får hun gå der og lukte på Wergeland og Øverland og Nordheim, og jeg får aldri tatt mine nesebor inn i de stuene denne gangen heller.

Det var bare det jeg ville si.

2 responses to “Grotten og Sputnik via Levi Henriksen

  1. Vil tro det blir noen spaltemetre nå Sputniken blir tilbudt Grotten. Da får vi vite mer om fiinkulturen vil jeg tro

Legg igjen en kommentar

