Vårløsning 1

Denne helga har Thv førsøkt seg på litt rydding bak i hagen. Hagen og hagen forresten, – han har rydda inne i utestua, der hvor snekkeren har holdt til i vinter. Jeg ble litt motløs da jeg så all snøen. Det var faktisk mer av den bak i hagen enn det er andre steder. Det skyldes selvfølgelig at sola ikke kommer dit før midt på dagen.

For å få litt perspektiv på vårløsninga, bestemte jeg at jeg skal fotografere hagen fra samme vinkel hver søndag helt fram til sommeren. Sånn, – nå har jeg lovt det. Jeg fant tre steder hvor jeg vil ta bildene. Av erfaring vet jeg at det er ganske vanskelig å få nøyaktig samme vinkel hver gang, men det blir nær nok. Fra og med neste uke skal jeg sette bildene inn i collager, sånn at man forhåpentligvis kan se en viss utvikling.

Det første bildet skal jeg ta fra gårdsplassen og inn i bakhagen. Som du ser, er det en bitte liten hage vi har. Hele tomta er under 400 kvadratmeter, og du ser store deler av den på dette bildet. Resten er på kortsiden av huset, rundt hjørnet der borte. Legg merke til at den nye naboen har kledd om huset i vinter.

Det andre bildet skal jeg ta mot utestua, drømmeplassen vår om sommeren. I vinter har den vært snekkerbu, og nå er det kaos der inne. Så snart det blir varmt bærer vi ut madrass til senga, puter og tepper. Vannet blir koblet til kjøkkenbenken, øllen lagt i kjøleskapet og så er det bare å fyre opp grillen.

Men ikke ennå.

Til slutt vil jeg ta bilde av leveggen inn mot utestua. Den er helt grønn av planter om sommeren. Det kan man ikke tro nå. Det er mulig jeg går litt lenger bort og får med større deler av veggen i neste uke. Vi får se.

For at du forstå hvor vi er på vei, kan du kikke på dette bildet fra i juni i fjor (Klikk, så blir det større):

8 responses to “Vårløsning 1

  1. Flott hagepsykovinterterapi!! 🙂
    Og enda bor du der du kan regne med at det beste skiføret straks er over.. 😉

  2. Sikke en god idé at du vil fotografere haven fra samme vinkel hver søndag frem til sommeren! Jeg glæder mig til at se, når det begynder at grønnes …

  3. Jo højere mod nord desto større forskel er der mellem sommer og vinter, og jeg forstår godt hvorfor du synes at tiden, hvor det tør og ikke rigtigt er forår endnu, at det er en kedelig tid. Men man må nyde det solskin, der trods alt kommer.

    Jeg tør slet ikke tage billeder af haven og skuret her, det ser rodet ud og der er iår mange ting, der skal køres væk!

    • Ja, du kan spøke du, Donald. Hvordan tror du det ser ut her, under sneen? Men jeg skal nok ta bilder, skal du få se. Det gjorde jeg også i fjor. Poenget er ikke hvordan det ser ut underveis, men hvordan det blir til sist.

  4. phenixmum

    Der fant jeg deg igjen ( via Madame) – det er alltid litt styr når man flytter og jeg kunne ikke for mitt bare liv komme på hva bloggen din heter.

    Deilig med litt vårplaner da – det har jeg drevet med i dag også – på tross av en iskald vind og værmelding som viser snø på torsdag.

    Godt å kunne sette seg litt her inne hos deg og lese i ro fred.
    Håper dagene dine er gode og at turen til København ble superfin for dere to.

    • Velkommen tilbake, phenixmum. Jo da, – turen til Køben var helt topp. Du kan lese om den i flere deler her, og vi traff også Madame og resten av gjengen. Veldig hyggelig var det.

Legg igjen en kommentar

