Alt jeg drasser på

I formiddag samlet jeg sammen alt mitt skolehabengut. Jeg tenkte det var greit å ha alt på plass før morgendagen braker løs. Da jeg så haugen, skjønte jeg at det ville bli et drass å få alt dette og dessuten en PC-bag med meg på skolen i morgen tidlig. Mandag morgen er alltid et pes, og det slo meg at det peset kunne unngås om jeg i stedet spanderte en time på jobb nå i formiddag.

Som tenkt, så gjort.

Jeg tenker at det må være uhyre interessant for deg å vite hva jeg har i denne bunken. Du har knapt noe mer nyttig å bruke tida di på enn å oppdatere deg på mitt bunkevelde. Se nå bare her. Helt til venstre i bildet ser du en stabel aviser. Jeg maser og maser på elevene mine for å få dem til å lese aviser. Suksessen er begrenset, men i håp om å treffe i hvert fall noen av dem hjemme, sleper jeg husets leste aviser opp på skolen. Bunken består av massevis av Aftenpostener og Fredriksstad Blader og noen få Klassekampener, Dagblader og VG-er. Avisene er nå plassert på benken i gangen utenfor klasserommet.

Helt bakerst ser du mine store notatbøker, sort for norsk og rød for samfunnsfag. Det er både bøker for dette kullet og fra forrige kull. Jeg bruker de gamle for å justere tidsbrukt og faginnhold, og så skriver jeg forelesningsnotater, planlegger oppgaver osv i den nye. I samme bunker ligger også lærebøkene. Nå i ferien har jeg lest meg opp på den politiske situasjonen i Norge i etterkrigstida. Forelesning er forberedt, Ppt finpusset og oppgaver laget. På samme måte er jeg klar for Arnulf Øverland i morgen. Helt på toppen av bunken ligger min lille, sorte to-do-bok. Den må jeg ha med for å holde styr på arbeidsoppgavene mine både hjemme og på skolen. Uten lister fungerer jeg som kjent ikke. Lærerkalenderen må også med. Den gule nynorskordlista ligger der som et bevis på at jeg har lest og retta over 50 leserbrev. Selve tekstene ligger på nettet, og akkurat dem skal jeg få lov til å komme tilbake til ved en senere anledning.

Foran den sorte boka ser du en liten sylinder. Det er en gave til en av elevene mine, – en dorull, faktisk. Eleven terroriserer underholder oss daglig med små, mer eller mindre passende, sitater han finner i den sitatordboka han alltid har på pulten sin. En kvinne er ingen støvkost, kan han for eksempel lire av seg hvis jeg er litt grinete. Nå får han en rull dopapir påtrykt kjente sitater. Så vet han hva han kan gjøre med dem.

Foran dopapiret ligger en pakke knekkebrød, brunost og litt tørrmelk til kaffen. Fine symboler på at vi er tilbake i hverdagen igjen. Nå er alt plassert i kjøleskapet på personalrommet.

I den blå mappa ligger originalene til de oppgavene jeg har laga. De er nå kopiert i 57 eksemplarer og ligger klare til bruk. I mappa er også regnskapet til skolens gavekasse. Den er mitt ansvar, og jeg i går fikk jeg orden på papirer, kvitteringer og penger.

I pennalet ligger hovedgrunnen til at jeg dro på jobben. Mandag morgen skal skolens Info-TV være oppdatert, sånn at elevene får den informasjonen de skal ha. Det er min jobb. Etter en ferie tar det noen minutter å få alt opp å kjøre, og de minuttene skal jeg heller bruke på lærerværelset i morgen tidlig.

Nå står min kjære handlekurv klar på jobben. I den ligger alt jeg trenger til mandagens undervisning: Bøker, kopier, whiteboardtusjer og timeplaner. Info-TV ruller og går alene der oppe og skrivebordet mitt er ryddig. Når jeg kommer i morgen tidlig, tar jeg bare kurven min og ruller opp i sofakroken. Sammen med hyggelige folk og en kopp kaffe med tørrmelk, samler jeg mot til nye arbeidsuker.

Jeg er klar!

4 responses to “Alt jeg drasser på

  1. du energiske, flittige kvinde….spekulerede længe over, hvad en dorull (af mig udtalt do’rull) var, indtil jeg kom lidt længere i teksten – ha, morsomt, de unge fyre er jo i deres egne øjne helt fantastisk morsomme og begavede 🙂

    • Det heter også toilettpapir på norsk, men det ordet bruker vi sjelden. Energisk og flittig er jeg bare i den grad jeg må. Jeg må! Husk nå bare at «må» betyr noe annet på norsk enn på dansk.

Legg igjen en kommentar

