Bor krokodillene i Krokodillegade?

Feilen med cliff hangers er at de sjelden holder hva de lover. Det gjør ikke min heller, i hvert fall ikke hvis du ikke er spesielt interessert i gamle hus. Etter at vi hadde vandret rundt i Churchillplassen på søndag, endte turen oppe ved Nyboder.

Nyboder er et boligområde som ble bygget på 1630-tallet, og bare det er i seg selv ganske fantastisk. Det var Kristian Kvart som satte i gang byggeriene, og husene var ment å huse sjøfolk. De ble bygget fordi byens innbyggere holdt på å bli sprø av å måtte innkvartere sjømennene og deres familier. Det er en forståelig innstilling. Leilighetene var på 40 kvadratmeter, og de var bygget som dubletter. Det betyr at to og to familier delte kjøkken. Det var vanlig at man gjorde det i gamle dager. Oskar Braaten forteller at hans familie delte kjøkken med en annen da han vokste opp på Sagene i Oslo for mer enn hundre år siden.

Opprinnelig var husene i Nyboder malt hvite og røde, de nasjonale fargene. Nå er de okerfarget, og det kler dem godt der de nå ligger midt i byen. Da de ble bygd var området mye mindre sentralt enn det er i dag. Jeg vet ikke hvor mange av husene som er bevart, men opprinnelig var det over 200 leiligheter. Heller ikke vet jeg om de fortsatt er på 40 kvadratmeter, eller om de er slått sammen til større enhenter. Da vi kikket på vinduene, så vi at ganske mange av dem var under oppussing. Nå må jeg legge til at jeg vanligvis ikke kikker på vinduene til folk, men her var det altså helt tydelig at mange sto tomme, og da kan det vel ikke gjøre noe?

Gatene i Nyboder har hatt veldig eksotiske navn: Elefantstrædet, Løvestrædet og Tulipanstrædet er eksempler på det. Noen het også sånt som Bagerens gade og Fyrstens gade. Den gang husene ble bygget, skiftet gaten navn når en huslenge tok slutt. Sånn er det ikke nå. Hver gate skal ha sitt navn hele veien ned, og derfor har mange av de opprinnelige navnene blitt endret. Eksotisk er det fortsatt, eller hva synes du om Leopardgade og Krokodillegade?

En annen kuriositet er at i en del av gatene er husene nummererte fortløpende, sånn at nummer 21 ligger ved siden av nummer 22. Du vet sikkert at den måten å nummerere hus på som vi er kjent med, kalles for napoliansk nummerering, – altså at partallshusene er på den ene siden av veien, og oddetallshusene på den andre siden. Det hadde faktisk en praktisk betydning. Kan du tenke deg hvilken?

Selv om vinduer og dører var i sårt behov av maling, tenker jeg at dette må være et fantastisk sted å bo i København. Mellom hver huslenge er det hager, og bare det er noe som hører sjeldenhetene til midt i København. Nyboder har også et museum, Nyboder Mindestuer men det fant vi ikke på søndag (Hjemmesidene anbefales.). Først da vi kom hjem, forsto vi at vi på langt nær hadde sett alt som var å se i Nyboder. De husene vi så, er nemlig ikke de aller eldste. De som ble bygget først har bare en etasje, og det er i ett av disse mindestuene ligger, et museum som altså var åpent akkurat i det tidsrummet vi var der. Det kommer neppe overraskende på deg at jeg skjærer tenner ved tanken på at jeg gikk glipp av dette. Vi må med andre ord tilbake.

Da vi var ferdige med Frihedsmuseet, Churchillparken og Nyboder var dagen fortsatt veldig ung, og vi ville gjøre mer.

Kursen ble satt mot Roskilde. Hvis du vil være med, er det bare å stikke innom i morgen. Da skal du få et kurs i å lage flintkniver på stenaldermaner.

Velkommen skal du være!

18 responses to “Bor krokodillene i Krokodillegade?

  1. Nyboder er et hyggeligt område. Leilighetene er leie og det går kun an å bo der nå, hvis man er ansat i forsvaret eller kjæreste med en ansat i forsvaret (som bor der eller vil bo der).

    De er i varierende størrelser. Studieboliger, 2 værelses leiligheter, familie boliger og noen hjørneboliger som er ganske store.

    Nå holder man på å renovere en del av Nyboder, og det forventes færdig i 2012. Alle leiligheter skal ha’ eget bad og kjøkken. 🙂

    • Takk for mer informasjon, Therese.

      Det må da finnes en familie i Nyboder som vil bytte hus med oss en uke en eller annen sommer? Vi tilbyr hytte ved sjøen med ti sengeplasser, de tilbyr en bitte liten leilighet i Nyboder. Det MÅ jeg da kunne få til.

  2. Dette ser koselig ut altså.

    • Det er alltid koselig i København, 9na. Godt jeg ikke er overtroisk, for da ville jeg fort vekk påstått at jeg var københavner i et tidligere liv.

  3. Takk for omvisning i Nyboder. Vær trygg; jeg blir med videre!

  4. Nei, jeg vet ikke at den måten å nummerere hus på som vi er kjent med, kalles for napoliansk nummerering. Fortell mer! Ellers dør jeg av nysgjerrighet, og det vil du vel ikke ha på deg?

    • Det var orakelet i den andre sofaen som fortalte meg at det heter napoliansk nummerering, men nå kan jeg ikke finne det noe sted. I denne danske wikiartikkelen kalles det noe annet.

      http://da.wikipedia.org/wiki/Husnummerering

      Thv husker ikke hvor han har lært det. Uansett: Når gatene består av huslenger som deles av en tverrgate, går det godt an å nummerere fortløpende. Gaten kan jo ikke vokse. I normale tilfeller var det annerledes. Om man hadde nummerert som i Nyboder, ville man fått problemer når det ble skjøtet på med flere hus i samme gate. Jeg skulle gjerne tegnet det for deg på et papir, for jeg ser det for meg inne i hodet mitt, nemlig. Det som før var kategorisert som en gate i Nyboder var i prinsippet bare en huslenge. Sånn er det ikke der heller lenger. Reglene ble på et tidspunkt endret.

      Men jeg skal nok lete etter begrepet napoliansk husnummerering, – det skal jeg 🙂

  5. Oprindelig var husene for ansatte i Flåden…altså marineofficerer og nedefter. De fik selvfølgelig husstørrelse efter deres rang. Som barn læste jeg en bogserie om «Ungerne i Bjørnegade 5», der fik man et sjovt indblik i livet i Nyboder for længe siden.

    • Men jeg trodde da dette var husene til de meninge sjøfolkene, Lavendel? Da jeg leste om Nyboder (Kongens nye boder) mener jeg å ha sett at offiserene fikk sine egne hus et annet sted.

      Om du går inn på hjemmesidene til Nyboder Mindestuer (Lenke over her), vil du se at «Ungerne i Bjørnegade 5» er nevnt, og det er til og med et kart som viser hvor ungene gikk på skole og hvor de bodde i Nyboder.

  6. Marianne Klever Næss

    Du er i sannhet en ekte pedagog og formidler, Hege! Jeg nyter å lese bloggen din og gleder meg til turen til Roskilde. Visste du forresten at mor hadde sin første lærerstilling der?

    • Takk for det, Marianne. Vet du, jeg visste faktisk at din mor hadde sin første lærerstilling i Roskilde. Jeg trodde også hun studerte der? Den gangen vi fikk lov til å ta med elevene på tur, dro jeg to eller tre ganger til Roskilde med klassene mine. Vi bodde på Roskilde vandrerhjem (som den gangen lå ute i skogen utenfor byen), vi besøkte sentrum og domkirken, vi var på Forsøgscenteret og til slutt en tur inne i København. Det var i forbindelse med disse turene at B fortalte meg om sine dager i Roskilde, at hun hadde bodd sånn til i byen at hun så rett på tvillingtårnene til Domkirken og andre morsomme ting fra sin ungdom.

  7. Åh, spennende lesning! Historie og Køben i samme post – win! Jeg har tenkt meg på utveksling dit så fort jeg kan, kanskje det går an for en student å igle seg innpå et kollektiv i dette området?:)

    • Kanskje det, Karen. Når jeg blir stor vil jeg også studere i København (og i Roskilde, og i Camebridge, og i Oxford og i det hele tatt), – men ikke før jeg blir stor, altså.

  8. Marianne Klever Næss

    Nei, mor studerte ved Tønder Seminarium. Men hun flyttet til Roskilde da hun var ferdig. Sikkert en lang reise for en svært ung dame fra Sønderjylland. Hun var bare 17 år da hun tok artium og ditto yngre enn sine medstudenter. Rart å tenke på nå når mine egne barn er på den alderen.

    • Se, da husket jeg feil igjen. De var unge når de dro ut i verden på den tiden, og det kan jo si oss noe i vår tid, – vi som kaller oss ungdommer til vi er 35. Mamma flyttet på hybel i ukedagene i trettenårsaldere.

  9. Cliff-hanger eller ej, det var meget godt at blive mindet om at det er enestående at et beboelseskvarter (eller en del af det) fra 1630 har fået lov at blive liggende i Københavns Centrum. I min ungdom havde jeg en lærerinde, som var gift med en flådeofficer, der havde fået bolig i Nyboder, og der var størrelsesforskel og forskel i vedligeholdelse.

  10. Tilbaketråkk: Mye moro for 15 kroner | Livet leker

Legg igjen en kommentar

