Gå, gå, gå i København

Planen var å ta med syklene til København denne gangen også, men så meldte Yr ned mot sju kalde grader og vi lot tohjulingene stå hjemme. Det angrer vi på nå. Kaldt er det, men stille og fint, og sola skinner. Det er bare å ta bena fatt. I går gikk og gikk og gikk vi. Første mål var Paludan bokcafé. Siden vi bor på Esplanaden er det et stykke å rusle. Vi er ikke så kjente i denne delen av byen, og det var noe å se over alt. Antikvitetsbutikkene lå på rekke og rad, og vi besøkte dem alle sammen. Prisene er astronomiske, og jeg kan bare glede meg ovet at de gule serveringsbretta i blikk var priset til 900 kroner. Jeg har nemlig et hjemme.

Kaker spiser vi lite av, særlig de danske. De er i overkant søte for oss. Men de er pene å se på. Butikkvinduene her i København er helt annerledes enn hjemme. Der spiller det liten rolle hvilken baker du går til. Det er de samme varene over alt. Ikke sånn her. Her har alle sine spesialiteter, og når de kaller det hjemmebakt, så ser det i det minste sånn ut på utsiden.

Vi kjøpte ikke noe. Det gjør vi sjelden. Hjemme har vi et hus fullt av ting, og mer trenger vi ikke. Men det er lov å kikke. Inne i en butikk hadde innehaveren plassert bikkja på disken. Jeg spurte om hunden ble fornærmet om jeg tok bilde, og det gjorde den altså ikke. Som en bonus for mine single venner sørget jeg for at innehaveren også ble med på bildet. Det kunne selvfølgelig ikke falle meg inn å se på verken unge eller gamle menn bak disker. Jeg tenker bare på dere andre. Synd at han snudde seg, han var hakket søtere enn dyret, for å si det sånn.

På Gråbrødretorv lekte de vår. På grillen lå dansk villsvin, – jeg visste ikke at de hadde villsvin i Danmark, men der lå den i hvert fall og var aldeles død, – om ikke begravet. Det luktet julaften over hele torvet. Inne satt gjestene tett og ventet på lunsj. Kundene på bildet er en fin illustrasjon på været i går: T-skjorte og selskinnsjakke. Sol var det i hvert fall.

Alle andre så ut til å være på shopping. Selv skulle jeg til Paludan for å shoppe en tante og to kusiner. De bor langt fra der jeg bor, og de tilhører en del av familien som jeg ikke kjenner. Det var litt skummelt sånn i forkant, men det ble en veldig, veldig hyggelig formiddag, og den ble lang. I tre timer satt vi på Paludan og pimpet kaffe mens skravla gikk.

Klokka var blitt tre, og allerede klokka fire hadde vi stevnemøte med en gjeng dansker i den andre enden av byen. Vi skulle møtes på Café Oscar i Bredegade, så det var bare å ile tilbake samme vei vi kom. Full fart! Opp på rommet. Ny genser. Litt lebestift. Ut igjen! Bort en vei og rundt en sving, og der var vi: Thv og jeg, Uffe og Gitte, Jens og Losarinas mor, Donald, Lavendel og flere jeg ikke kjenner.

Det var da jeg oppdaget at vi ikke hadde spist siden morgenmad klokka ni. Mat fikk jeg, – og hyggelig prat. Det er fint å treffe sine bloggere. Vi har møttes på denne måten før, og vi blir litt mer kjent for hver gang. Samtidig kjenner jeg at det blir litt voldsomt. Vi kommer ganske nær på hverandre på nettet, og når vi møtes noen korte timer en lørdagskveld, så skal liksom alt skje. Vi skal både presentere hverandre og se hverandre sånn som vi er i det virkelige liv. Sånn blir det likevel ikke. Fordi vi er så mange og tempoet er så høyt, tenker jeg at vi nok viser mer av vårt sanne jeg når vi skriver tekstene våre.

Men hyggelig var det, og vi kommer gjerne tilbake.

Vi sov godt om natten.

12 responses to “Gå, gå, gå i København

  1. Det var så dejligt at møde dig og Thv igen:-)
    Men du har ret..Det bliver lidt hektisk og man kan kun snakke ganske kort og overfladisk.
    Men jeg nød at give dig et knus🙂

    • Takk i lige måde, Miri. Selv om jeg synes det ble voldsomt, så hygget jeg meg jo. Spesielt fint synes jeg det er å møte dere som jeg faktisk synes jeg kjenner etter våre daglige møter i Bloggland.

  2. Det var spændende at læse, Hege – tak for i går! Du kender efterhånden København meget bedre, end jeg gør. Ja, lidt hektisk bliver et blogtræf, men jeg synes, det lægger noget til det skrevne ord, når man har mødt folk i virkeligheden.

    • Helt enig, Madame. Jeg kjenner nok ikke København særlig godt, men vi lærer litt mer for hver gang vi er der. Det kommer flere blogginnlegg fra turen. Nå er vi vel hjemme igjen.

  3. Jeg håper at dere også har vært ute i det gode vær i dag, det har vært kaldt, men vakkert. Jeg drakk årets første kaffe, ute i dag🙂

    Hvor lenge skal dere være her?

    • Nå er vi hjemme igjen, Therese. Riktig nok satt vi ikke ute, men det var fint i sola, og vi har hatt det helt supert. Gidder du sende meg postadressen din til hege-gla alfakrøll online.no

  4. Hejsa Hege…dejligt at træffe dig, har ofte set dit blog-navn – og nu kan jeg lægge ansigt og mimik og dejlig person til. Jeg kom tilbage til sneen på Fyn! Hils din søde mand.

    • Takk for det, Lavendel. Det var hyggelig å treffe deg også. Lykke til med vårmarkedet. Her hos oss er det både is og sne, men det overser vi glatt nå.

  5. bit jealous to see kopenhavn… but nice to hear that you are having a lovely holiday…

  6. Ja, det var rart at mødes igen. Jeg har ikke oplevet det vinterlige forår på Gråbrødre Torv, men det ser smukt ud. Jeg mindes en grønlandsk IT-mand som mente at når det var 5 grader varmt, så var det meget varmt🙂

  7. Jeg synes det var rigtig dejligt at møde jer igen. Forhåbentlig ses vi også næste gang…. måske med udflugt til Kronborg! Vi må se om det bliver til noget, men det kunne i hvert fald være hyggeligt.😀

Legg igjen en kommentar

