Med et lager arbeidskraft gjemt i kjelleren får Adecco til det meste

Ammerudlunden sykehjem i Oslo kan vise til strålende resultater og fornøyde beboere. Hjemmet drives av Adecco Helse. Nå avslører NRK at denne suksessen skyldes at de ansatte jobber doble vakter, ikke får overtidsbetaling og sover i et kjellerrom. Martin Kolberg (AP) og en Frp-politiker jeg ikke husker navnet på blir intervjuet i radio, og begge er enige om at denne praksisen er forkastelig. FRP-mannen gjentar likevel flere ganger hva for en suksess Ammerudlundens sykehjem er. Ja, Martin Kolberg, sier journalisten. Er det ikke viktig for deg og Arbeiderpartiet at dette er et veldrevet eldresenter?

Hva skal man svare på sånt?

Hvordan kan man spørre om sånt?

Inne i mitt hode dukket det opp bilder fra en helt annen tid i en helt annen verden, og jeg hørte stemmer der inne i hodet mitt: Riktig nok er det ikke helt etisk med denne slavedriften her i Sør-Statene, men disse bomullsplantasjene er jo så veldrevne, og kjøperne er kjempefornøyde med produktene. Det må da være et viktig moment?

Ingen sammenligning forøvrig, men det er mye som ville gått med overskudd om vi innførte Adecco-modellen.

11 responses to “Med et lager arbeidskraft gjemt i kjelleren får Adecco til det meste

  1. Ja, sikken en historie. Man har svært ved at forestille sig, at det er 2011.

  2. Er jo enig i at dette ikke er holdbart. Men, og det er kanskje ikke et stort men, men burde være det. De ansatte har selv sagt ja til disse vaktene. Naturlig nok burde de ha overtidsbetalt, men det får de altså ikke. Det de får derimot, er vanlig betalt, og ettersom de har påtatt seg vaktene er de vel tilfredse?
    beboerne er fornøyde, de ansatte virker fornøyde, politikerne er fornøyde med driften og adecco er antagelig veldig fornøyde. Hvem er misfornøyde?

    «I ytterste konsekvens kan det gå utover pasientsikkerheten» I ytterste konsekvens kan sola bli lilla i morgen, månen bli brun og trær gro nedover også. Jeg tror ikke denne overtidsjobbingen er noen større risiko for pasienten enn det ukvalifisert personell er. Og er det en ting disse ansatte er etter en tid er det i alle fall erfarne.

    • Jeg kjenner folk i det offentlige som også tar doble vakter av og til. Peter. Når det er krise og lite folk, så må man av og til det. Når dette blir systemsatt, er det noe helt annet. Hvorvidt noe er frivillig er det ikke alltid lett å avgjøre. Jeg strekker meg også lant på jobben av og til, og det er opp til sjefen min å sørge for at det ikke blir for langt, og at ikke lover brytes. Vårt arbeidsliv reguleres av lover som skal beskytte folk på begge sider av disken, og de er kjempet fram gjennom lange og vonde kamper. Spurte du underbetalte folk som jobba 12 timer i døgnet i gamle dager, så var de også fornøyde: De hadde jobb, penger og mat – og sjefen var fornøyd.

    • Erfarne blir de nok. Men etter noen år i allehånde deler av norsk kommunalt helsevesen vet jeg at det å ha erfaring ikke er ensbetydene med at vedkommende utfører jobben sin forsvarlig.
      Det er en grunn til at vi har en fagbevegelse, og det er for å sikre gode arbeidsforhold og dermed gode tjenester til de som må ha disse tjenestene. I samme radioreportasjen som jeg refererte over her, ble det også sagt at pleiepersonale sa opp på slike steder fordi de ikke fikk gjort jobben sin på en forsvarlig måte.
      For er det noe helsepersonell kan, så er det å skjerme pasientene mot følgene av dårlige arbeidsforhold. De strekker seg lenger enn langt for at pasientene skal få det minimumet av service som kan gis under selv svært kritikkverdige forhold.
      Det er ingen som tjener på at helsepersonell går doble vakter. Er ikke for ingenting at trailersjåfører har kjøre- og hviletidsbestemmelser som håndheves strengt.
      Får håpe at fagforeningene tar initiativ til å få på plass tariffavtaler og arbeidsavtaler som sikrer at kvaliteten på tjenestene opprettholdes over tid.

  3. Litt interessant at FrP-representanten jeg hørte på radio’n mente at Oslo kommune burde si opp avtalen med dette sykehjemmet. . .

  4. Jeg var aldri ute etter å kaste noen brannfakkel. Som jeg startet med å skrive er jeg også enig i at dette ikke er noen god løsning. Det som var mitt poeng er at det ikke er snakk om tvang, heller om fritt valg, forutsatt at jeg forstod det riktig. Og hvis ikke det er snakk om tvang så kan man vel heller ikke si at noen lover er brutt? Rent juridisk er de jo selvfølgelig det, men er de brutt moralsk sett? Man sier vel fra seg lovens beskyttelse hvis man tar disse vaktene under de betingelsene som ledelsen ga. Man kan ikke komme og klage etterpå, og det har de da heller ikke gjort. Media som mener dette er skandale, og for de er en juridisk brutt, men moralsk holdt lov selvfølgelig en sak. Forstår det. Mulig det er en skandale, men slik jeg har forstått det kunne disse ansatte sagt nei til vaktene. De er voksne mennesker som ønsket vaktene, og hvorfor skal ikke voksne mennesker få ta sine egne voksne valg? Jeg syns hele saken er dratt ut av proporsjoner.
    De underbetalte som jobbet 12 timer i døgnet før i tiden måtte jobbe 12 timer i døgnet. Disse ansatte må ikke jobbe 12 timer i døgnet hvis ikke de vil, så syns i grunn ikke det kan sammenlignes helt selv om det setter ting i perspektiv.
    Erfaring er ikke ensbetydende med en godt utført jobb, selvfølgelig ikke. Det er derimot et godt utgangspunkt. Nevnte det med erfaring for å poengtere at jeg syns argumentet om at overtid løper en stor risiko for pasientene er litt søkt, og at overtiden også kan ha positive sider.

    Jeg har ikke hørt den radioreportasjen, dessverre.

    Men hvem er det som er misfornøyde her? Har de ansatte klaget? Jeg vet ikke! Hvis de har det er jo saken grei. Derimot, hvis de ansatte er fornøyde, pasientene er fornøyde, ledelsen og øvrige involverte er fornøyde så ser ikke jeg det helt store problemet.

    • Du kan så si Peter.
      Men som Biskop Kvarme sa i forbindelse med at de papirløse etioperne gikk i kirkeasyl i Oslo domlirke: «Hva sier denne saken om oss som samfunn, når vi ikke lar disse menneskene få et verdig liv?»

  5. Ble en bloggpost av denne diskusjonen Kvarme sier noe om verdighet

Legg igjen en kommentar

