Dagen i dag

Jeg har som prinsipp å ikke skrive noe på to-do-lista mi som jeg ikke er i stand til å gjennomføre, – men prinsipper er visst til for å brytes. På fredag hadde elevene mine historieprøve, andre del om Den kalde krigen. For å holde meg selv i øra, og for å lære ungene at man skal gjøre jobben sin i tide, skrev jeg på ukeplanen at de skal få tilbake prøven på tirsdag. Så får jeg bare skylde meg selv.

Jeg har 56 elever i klassen. Prøven er på 8 sider. Det betyr at jeg må rette 448 sider historieprøve i helga. Ikke tro jeg klager. Det er faktisk veldig moro, og elevene mine er uten tvil de flinkeste i landet, – om ikke i Nord-Europa (- med unntak av finnene da, selvsagt). Det morsomste for meg er å se hva de faktisk har hengt seg opp i. Prøven handler altså om Vietnamkrigen og perioden da Den kalde krigen ble avsluttet, – fra Bresjnevdoktrine til Glasnost, for å si det sånn. Men hva er det absolutt alle ungene har hengt seg opp i? Jo, Robert McNamaras bok, In retrospect. Ikke det at den er nevnt i historieboka, men jeg kan ha kommet i skade for å snakke litt om McNamara. Han interesserer meg, – og vips er det han som sitter spikret i hodene til mine søte små.

Men altså: Til rettinga. Planen var å bruke lørdagen til å rette minst halvparten av disse prøvene (Jeg har nemlig fri på søndager også, og søndag er en god arbeidsdag.). Først sov jeg til klokka var ni. Det er lørdag, for søren. Thv hadde som vanlig vært hos Odds, og da jeg kom ned lå yndlingsrundstykket og ventet på meg. Det ble rundstykke, egg, brunost, te, Aftenposten, Fredriksstad Blad, – og så stoppet jeg. Klassekampen og Dagbladet fikk vente. Jeg skulle jo rette. Prøvene ble lagt ut på bordet, og jeg var i gang. Etter seks prøver ringte Hilde. Det var ingen bønn. Kroppen min skulle bevege seg, og den slags kan man ikke si nei til. Jeg er faktisk ikke i en posisjon til å si nei til å bevege meg. I hvert fall er ikke kroppen min det.

Etter bevegelsen måtte jeg innom en butikk for å handle et par oster og litt annet småtteri, men så var jeg hjemme. Prøve nummer sju og åtte ble rettet, og da kikket jeg innom Face. Der så jeg at Thvs tremenning hadde bruk for å en bobledress til ett av barna. Hun ble sporenstreks invitert. Er det noe vi har, så er det bobledresser. Det er hyggelig å drikke te med søte mennesker man sjelden ser, men det er ikke helt kompatibelt med å rette prøver.

Jeg fikk rettet nummer ni og ti, men da var klokka over fire, og kroppen min trengte rengjøring. Det ble badet og deodorantert, kledd og gredd. Så var det tid for å fylle en kurv med vin, ost og brød. Vår supersøte nabo kom hjem fra varmen i går, og i sitt fravær har hun fylt mange og runde år. Det måtte feires. Sammen med andre kjekke naboer hadde vi bestemt oss for et overraskelsesbesøk. Klokka fem sto vi på døra til naboen over gjerdet, og det ble spist og drukket sånn at jeg sant og si føler meg ganske bedugget (Det er i sånne øyeblikk som dette at bloggeren bør tenke over at flere av elevene hennes leser bloggen, og dermed kan få vite at læreren nyter alkohol, men så trøster hun seg med at hun har fylt atten år for flere år siden, og da får det stå sin prøve). ¨

Uansett er det helt og aldeles uaktuelt å rette flere prøver i dag. Riktig nok er klokka langt fra mye, og kvelden er ung, men det er altså noe som heter fritid, strikketøy, TV og ektemann.

Så er det bare å takke for at det er noe som heter søndag.

Dagen i dag burde selvfølgelig vært dokumentert med bilder, men denslags rakk jeg altså ikke i all viraken.

6 responses to “Dagen i dag

  1. Sissel Andersen

    Den undersøkelsen som ble omtalt i media her om dagen om at ungdomskolelærere ikke jobber alle time de får lønn for, kan iallefall ikke omfatte deg! Du er flink til å kombinere det nyttige med det behagelige og får utrolig mye ut av en lørdag, syns jeg!

    • Den undersøkelsen dukket opp i en nyhetssending, og så ble det stille. Jeg trodde rett og slett at det var noen som tulla. For mitt eget vedkommende er det med arbeidstid ukomplisert. To ganger i min lærertid har jeg talt timer. Den første gangen var for femten – tjue år siden. Hver eneste arbeidstime ble registrert i et helt år. Jeg jobba veldig mange timer for mye, og det er jo heller ikke bra. Den gangen hadde jeg ikke så gode rutiner som jeg har nå. Så gjorde jeg det samme i fjor, og da jobba jeg nesten på prikken det jeg skulle. Egentlig burde alle lærere gjøre dette en gang imellom. Jeg mener: Hvis de jobber færre timer enn andre mennesker, så burde de faktisk melde fra til arbeidsgiveren for å få flere oppgaver. Jeg kan se for meg at lærere på små skoler kanskje jobber for lite. En relativt stor prosentdel av min arbeidstid går med til å vurdere elevarbeider. Jeg har altså 56 unger. Det sier seg selv at en som for eksempel har halvparten så mange elever har langt mindre å gjøre.

      For øvrig ble det verken fritid, strikketøy, TV eller ektemann i går kveld. Vi sovna klokka halv ti 🙂

  2. Pyha, det er hårdt, at du skal rette opgaver i weekenden!
    Men jeg ved godt, at det er nødvendig – også med selvjustits, når man er selvplanlæggende … 🙂

  3. Nja til det med mindre arbeidstid og små skoler. Kanskje gjør lærere der andre oppgaver som de slipper på større skoler? Fordi det ikke er så mange å dele de på. Vel, vurderingsgrunnlaget mitt er litt tynt; sønnen min gikk på en skole med 20 elever (1-10) og jeg så ikke mye sløv kaffedrikking utenom matpausen der. Derimot var samtlige ansatte involvert i det meste, fra å lage orgeltramp i skileik til henting og bringing av slakteren. 🙂

  4. Det har du sikkert rett i, mumre. Hos oss har vi heldigvis tid til å drikke kaffe og slå av en prat både en og to ganger i løpet av dagen. Nå skal det sies at praten fort kan kategoriseres som jobb, – for den handler nesten alltid om elever og jobb. Men vi merker rettebunkene når vi jobber på en stor skole. I klassen min er det altså 56 elever, og når hver tekst tar nesten 30 minutter, så kan du jo selv tenke deg. Men jeg ville ikke bytta!

Legg igjen en kommentar

