Det blir sikkert fint med mandag

– men jeg hadde ikke protestert om jeg våknet opp til en ny lørdag i morgen. Det har vært en fin helg, – veldig fin! Vi har hatt besøk av våre to små, og med to sånne i hus er fredagskvelden sjelden kjedelig. Det var trening og mat og godteri og høytlesing og TV og bading og alt det andre som hører med, og først i ti-tida kunne Thv og jeg trekke pusten. De er visst ikke så små lenger likevel. Den tiden da de sov klokka sju enten det var hverdag eller helg er over for godt. Ikke at jeg klager, – de er hyggelig selskap å ha.

Jeg liker som kjent å tilbringe et par timer i ørelappstolen min hver lørdag formiddag. Når M er i huset får jeg fort selskap. Hun legger seg i fanget mitt, vil kose og gjerne høre hva jeg leser i avisen. Det søte er at hun følger interessert med enten jeg forteller om Kairo eller glatte veier i Sør-Norge. I går fikk hun og broren låne en mobiltelefon av Thv. Det er på tide de beveger seg ut i samfunnet på egen hånd (skrekk og gru!), – men vi vil gjerne at de skal ha med en telefon, sånn at vi kan nå dem. Her ligger hun dypt konsentrert og prøver å finne ut av det. Det hører med til historien at de faktisk dro ut på tur alene, – og jammen kom de hjem igjen også, med helsa i behold.

Utpå dagen dro Thv og ungene til Badeland i Sarpsborg. Den slags hadde ikke jeg tid til. Jeg var nemlig invitert i damelunsj hos en usedvanlig hyggelig nabo. Hun er et av de ryddigste, rauseste og mest positive menneskene jeg vet om, og det var hyggelig å bli invitert. Jeg hadde vært mer enn fornøyd om lunsjen besto av et par skiver brød med godt pålegg, men vi fikk altså ikke det. Damen serverte suppe, pai, tomat-og chevreform med spinat, brød, verdens beste brie og en kake vi aldri har smakt maken til. Og så drakk vi vin. Vi gjorde det, selv om det var midt på blanke formiddagen; – ja, ikke da vi gikk hjem. Da var klokka over seks! Jeg tror jeg kan venne meg til sånne damelunsjer.

I dag har vi gått tur på verdens glatteste veier, matet gakk-gakkene, hatt William på besøk, vært en tur hos mamma, gjort et par timer skolearbeid og vips gled den dagen inn i historien.

Det blir sikkert en fin mandag, men jeg kunne godt håndtert en ny helg sånn på rappen. Det hadde vært lett!

One response to “Det blir sikkert fint med mandag

  1. Alle disse dagene som kom og gikk.
    Javisst var det livet. 🙂

Legg igjen en kommentar

