Lunken som en kopp kaffe med mye melk

Jeg skulle ønske jeg alltid visste helt sikkert hva jeg ville, hva jeg har aller mest lyst til å gjøre når jeg har fri. Tenk så lett alt hadde vært da, men sånn har jeg det nesten aldri.

Nå i helga kunne jeg for eksempel vært med på tur til Dublin sammen med hyggelige kolleger og venner, men jeg sto over. Hadde jeg ikke lyst? Jeg har vært med på sånne turer før, og jeg vet at de er superhyggelige, så jeg hadde lyst,- men bare 20% lyst. 80% av meg hadde ikke lyst, og da er jo valget enkelt. Saken er bare den at de fattigslige 20 % blir liggende der som et lite gnag: Kanskje skulle jeg ha. Hvorfor gjorde jeg ikke? På den annen side er det mye verre de gangene jeg overser majoritetsfølelsen, den som ikke vil, – og så hiver jeg meg uti ting jeg egentlig ikke ønsker. Da jeg var yngre gjorde jeg ofte det. Da var skrekken for å være treg, satt og kjedelig stor nok til at jeg meldte meg på ting jeg egentlig ikke følte for. Resultatet var at jeg i hvert fall fikk kjenne på en form for 100%-følelse: Hundre prosent anger!

Når Thv og jeg skal på ferie, har jeg det på samme måte. Han er mer reiselysten enn jeg, og derfor er det han som kommer med de fleste forslagene. Hadde han ventet på meg, ville vi aldri kommet lenger enn til Bydalen her i hjembyen. Skulle jeg derimot grepet alle hans ideer, ville vi turnert alle Europas storbyer og strender i helger og ferier tolv måneder i året.

Heldigvis har jeg mer lyst enn 20% når jeg skal på tur med kjæresten. Han foreslår, jeg kommer med alle kontras, han kommer med alle pros, vi bestiller, – og så begynner jeg å glede meg. Men bare 80 %. Det er jo litt sørgelig. Thv er full av iver og glede, – og jeg er som en halvvarm kopp kaffe: Det blir helt sikkert moro, men …

Du tenker kanskje at det handler om at jeg begynner å bli gammel, men sånn er det ikke, tror jeg. Jeg har alltid følt på samme måten, tror jeg. Nå i det siste har jeg bare blitt så veldig bevisst på balansen, på hvor stor eller liten lyst jeg har til noe, – i prosent altså. Jeg kjenner i hele meg akkurat hvor lystnivået ligger. Når jeg reflekterer over det jeg alltid har veldig lyst til, så skjønner jeg jo at det er ett ord som passer godt på meg: Bedagelig!

Se bare her:

Dra på ferie med Thv: 80%
Dra på ferie med andre: 20%
Lese en bok: 90%
Gjøre husarbeid: 40%
Lese aviser: 90%
Skrive: 95%
Jobbe i hagen: 99%
Sykle en tur: 70%
Sitte rundt et bord med gode venner på kveldstid: 70%
Sitte rundt et bord med gode venner på dagtid: 95%
Gå på jobben: 92%
Trene: 20%
Gå tur: 30%

Hvis jeg skulle forlange absolutt flertall hver gang jeg kunne velge hva jeg skal gjøre, er det enkelte ting som aldri ville blitt gjort. Da er det godt å ha pliktfølelse og selvdisiplin som sørger for at jeg ikke blir sittende her i en krok for meg selv.

6 responses to “Lunken som en kopp kaffe med mye melk

  1. Jeg har det næsten ligesådan. Men kun næsten. Det vil sige, jeg prioriterer lidt anderledes. Jeg tror, det vil være rigtig praktisk at gøre det hele – det vil sige endnu flere aktiviteter – op i procent og så se, hvor meget af det, der kun scorer 20 procent, jeg faktisk ville være bedst tjent med helt at opgive, og hvor meget af det jeg desværre er nødt til. Tak for den gode idé!

  2. En god venninne tittet med desperat blikk på meg her en dag og lurte på om det virkelig gikk an å si nei til å reise på en kjempespennende 4-ukers tur til langt-langt-borte-land. Hun følte at hun hadde reist nok på en stund. Over to kopper med glovarm svart kaffe ble vi enige om at det absolutt går an – uten svart samvittighet!

    • Det går an, men det kan være risikosport å si for nei for ofte. Noen ganger kjenner jeg at jeg vil flytte ut i ei hytte i skogen, dyrke poteter og fore høner. Men hvem gidder leke med meg da, hvis jeg våkner opp en morgen og savner lekekamerater?

  3. Selvinnsikt kaller vi det vel ;o))

Legg igjen en kommentar

