Fimbul

Tenk om vinteren ikke går sin vei. Tenk om våren aldri kommer. For hver dag som går blir det lysere og lysere, men ute er det like forbanna kaldt. Tenk deg påskeferien uten krokus og sprø tulipanblader, som riktig nok blir druknet i skuffende snø et par dager sist i mars, men likevel. Det er jo vår. Tenk om det ikke blir sånn i år.

Tenk om høytrykksspyleren blir stående i kjelleren fordi den skitne snøen og den harde isen fortsatt ligger der, mens temperaturen ikke vil over ti, iskalde blå grader. Tenk om hagemøblene blir stående pakket bort under presenningen, selv om sola skinner hele dagen. Tenk om snøskuffa aldri blir ryddet bort.

Tenk om det ikke blir sommer mer. Tenk om vi må glede oss over den lange Sankt-Hansnatta innpakket i selbuvotter og skjerf. Tenk om hele juni går uten at blomstene klarer å presse seg opp av den frosne jorda, uten at epleblomstene greier å sprenge seg ut av knoppene sine. Hva skal vi gjøre med alle flaskene med chablis? Hva skal vi gjøre med solstolene våre? Skal villkattene husere alene i utestua hele sommeren?

Tenk om vi får nysnø den første uka i juli. Hva skal vi med sommerferie da? Kanskje må de legge ned stranda og Samsø og Skagen en gang for alle. Og hva med rekene på brygga? I stua kan dobbeltvinduene få stå, og det er ingen grunn til å ta ned de tunge vintergardinene. Peisen vil brenne opp en hel skog, og vi må sloss om veden med en hel desperat, forfrossen by. Tenk om det blir sånn.

Tenk om august kommer uten at vi har gått barbent i gresset, svømt i havet, sittet ute under stjernene en varm sommerkveld. Tenk om vi er enda blekere da enn vi var i mai. Tenk om vi må møte en ny høst med forfrosne kropper der knoklene aldri har blitt varmet opp til sommertemperatur. Tenk å begynne på jobben igjen uten at kroppens sollagre har klart å magasinere litt energi til en ny vinter. Tenk å ta imot nye elever som har tilbragt hele sommeren inne foran skjermene, triste og fortvilet mens badebukser og solkrem har blitt liggende på hylla.

Hvordan skulle det gå?

Tenk om det er Fimbulvinteren som har lagt seg over oss, – da vet vi hva vi har i vente:

Ganglere: Kva er å fortelja om ragnaròk?
Høg: Store ting er å melde om det, og mange òg.
Det fyrste er at det kjem ein vinter som er kalla Fimbulvinter.
Då driv det snø or alle ætter, det er sterk kulde og kvasse
vindar, ingen ting har gagn av sola. Det er tre slike vintrar –

utan sommar imellom.

– Den yngre Edda

14 responses to “Fimbul

  1. Det tør jeg slet ikke tænke på. Jeg elsker sne, jeg elsker de spæde påskeliljer, som er mine forårsbebudere, jeg elsker, når motorcyklerne kører rundt i det danske land, jeg elsker lyse sommernætter, jeg elsker efterårets smukke træer.

  2. Å huff… Tre sånne etter hverandre, uten sommer i mellom… Urk. Vi har egentlig bestilt tur til Egypt i påsken men nå har vi lurt litt på å avbestille pga bomber og granater og haier og alt det der, pluss et par andre ting som ikke egner seg på trykk her. Men nå lurer jeg, for hvis vi skal ha tre sånne vintre fra november til april uten sommere i mellom så er kanskje en tur til Egypt ikke så dumt. Takk for artig blogginnlegg, Hege.

    • Hva skal jeg si, 9na? Hvis dere ikke våger dere på Egypt, så er det jo alltid en mulighet med Tunisia 🙂 Du får høre hva de som vurderer tryggheten for turister sier, – både de egyptiske og de norske, og så avgjøre ut fra det. Sønnen var i Egypt den første uka i januar, og han hadde det aldeles strålende.

  3. Vi kan tilpasse os meget, men jeg tror nu at vi ville trække sydpå, hvis foråret udeblev. Jeg har somme tider tænkt samme tanker som du, men jeg har jo oplevet *mange* slags vintre, husker ikke alle 64, men 1987 sneede det 1.Maj og alligevel blev det en dejlig sommer. Og i 1980-82 var der også voldsomme frostvejr og snevejr i Danmark, og formentlig også i Norge og Sverige.

    • Jeg har flere venner som påstår at de skal emigrere til Spania når de blir pensjonister, og noen kommer nok også til å gjøre det. Jeg vil ikke det. Men jeg ser avgjort for meg å reise sørover i januar og februar, – det ville knapt bli noen ekstrautgift med de flyprisene vi har nå for tiden. Et rimelig krypinn og hjemmelaget mat, så bør det være mulig. Men bare et par måneder. Jeg har alt mitt, alt kjent her hjemme. Jeg husker også noen sånne iskalde vårer, – og det var vel i 1980 det snødde 1. juni på Notodden der vi gikk på lærerskolen. Uff og uff. Her har det vært «bare» – 6 i dag, og det er faktisk meldt mildvær.

  4. Dystre tanker men bra post 🙂 Tenkte i de baner her om dagen, men tror det blir vår – en gang 🙂

  5. Ser lit mørkt på resten av vinteren, vi hade -15 – 18 fra november til først på nyåret. Og nå har vi hatt halvannen uke med +grader og regn, slik at den meteren med snø som var er nærmest borte og oppkjørselen er snart like isfri som den vanligvis er til påske.
    Så hadde det ikke vært januar, hadde jeg vært optimist

    • Jeg kan ikke tenke meg noe værtype jeg heller ville ha nå enn øs-pøsende regnvær. Deilig, deilig.

      • Skjønner den, men det er litt forskjell på Østfold og Trøndelag.
        Vi er liksom ikke vant med regn og mildvær i ukesvis i januar her oppe. Er vær jeg forbinder med mars/april. Men du verden så godt det er å slippe 18 minusgrader i dag ut og dag inn. Her i fjæresteinene er det kaaldt

  6. Jeg holder meget af årstidernes skiften – for uden det, ville jeg ikke sætte pris på foråret og sommeren. Selv om jeg brokker mig lidt, og siger at jeg længes efter forår, når det er koldt og mørkt, ville jeg ikke undvære den mørke periode.

    • Ikke jeg heller, men varigheten, Madame, – varigheten! Det tar jo aldri slutt her hos oss. Nede hos dere slipper dere med en måned kortere vinter enn vi har, og den måneden skulle jeg gitt mye for å slippe.

  7. Tilbaketråkk: Lang vinter og skeptisk integritet | Karavanseraiet

  8. Svinge se i noen lianer under varmere strøk..
    Like: http://wp.me/pYtns-zm

Legg igjen en kommentar

