Festremsa

I familien vår har vi en festremse, en lang, lang festremse. Jeg har ikke målt den, men anslår den til mellom 4 og 5 meter. Sist vi brukte den var på nyttårsaften. Da lot jeg den gå passe langt ned på den siden som syntes mest. Ved den andre enden av bordet, der jeg satt, lå den i en diger krøll på gulvet.

Jeg vet ikke hvor gammel festremsa er, bare at den kommer fra Thvs familie. Ikke kjenner jeg teknikken, ikke vet jeg om den er hjemmelaget, i det hele tatt vet jeg veldig lite om festremsa vår. Hvis noen kan hjelpe meg med mer informasjon, så blir jeg glad for det.

Festremsa er lang og gammeldags, og det sier seg selv at vi ikke bruker den særlig ofte. En sånn løper kalles altså en festremse, men den første gangen jeg husker at den ble brukt, var det ikke mye fest. Det var i min svigerfars begravelse i 1978. Så ble den brukt da Thv og jeg giftet oss i 1981, i Marthe og Henriks navnefester i 1985 og 1988 og i min svigermors begravelse i 1991. Senere har vi brukt den da ungene ble konfirmert og noen få ganger når vi har hatt selskap, sånn som på nyttårsaften nå sist.

Jeg liker sånne ting som går i arv, og jeg håper at en av ungene mine også vil ha lyst til å bruke den etter hvert. Nå skal det sies at den er ganske slitt. Evig varer den ikke. Nå ligger den pent i skuffen sin og venter på neste festlige anledning.

8 responses to “Festremsa

  1. Den er meget fin.
    Jeg er ikke kyndig ud i hvilken slags den er.
    at have noget fint til sen særlig anledning er dejligt og hvis den kan gå i arv er det en yderligere glæde 🙂

  2. Hilde-Marie Agerup-Faller Andreassen

    Den minner om noe min manns tante laget på Haugetun skole i 1927… man vevde tøyet og felte inn heklet eller strikkede remser, sydde ofte hullsømmer mellom remse og ytterkant i austmannarenning, ofte heklet kant på utsiden. Hun laget både sengetøy, laken, putevar og duker i denne teknikken.

    • Takk for informasjonen, Hilde-Marie. Stoffet er litt sånn glissent, nesten som gas. Jeg kan ikke se om blondene er håndlaget eller maskinprodusert.

  3. Jeg synes, den er meget smuk, Hege – jeg har aldrig set så lang en løber før. Og det er jo det fineste håndarbejde. Forhåbentlig vil jeres børn sætte pris på arvestykket og bruge den deres store fester og familiesammenkomster i fremtiden. Jeg tror, man kalder det mellemværk – en knipling eller et stykke broderet stof, der er sat ind som udsmykning i linned, og det er i Danmark blevet brugt fra ca. 1500.

    • Takk for det, Madame. Vi synes også den er pen. Vi kaller det for mellomverk når man setter inn et stykke hekletøy eller broderi i et stykke bomull, for eksempel på en du eller særlig på sengetøy.

  4. Takk for kommentar Hege! Jeg lover at jeg skal overleve denne gangen også! 🙂 Skuldrene neeed så går dette bra! 🙂

Legg igjen en kommentar

